Bukefalos 28 år!

betthjälp tack!!!

lakrits

Trådstartare
Hej!! Min häst är en fd. travare som jag nu rider mestadels dressyr på. Vanligtvis rider jag med ett tredelat bett och det funkar bra,eller har funkat bra. Nu den sista tiden har hon börjat lägga sig på bettet och blir tung i handen. När man rider ut så blir hon väldigt pigg och det är svårt att få henne gå i form då. Jag vet att formen kommer genom ridningen men hon lyssnar inte på förhållningar eller dylikt vid dessa tillfällen. De som ägde henne tidigare red in henne på ett pessoa men jag bytte för jag ville inte ha ett så skarpt bett utan ville kunna rida henne på de bett som är tillåtna inom dressyren. Emellanåt har jag bytt tillbaka till pessoat för att få henne mer uppmärksam och hon trivs med detta bett. Jag vill nu ha lite tips på andra bett som kanske kan hjälpa. :confused:
 
Varva det tredelade med ett två-eller odelat. Eller prova att bara höja eller sänka bettet.

Det hjälper sällan med ett skarpare bett när hästen hänger i handen, för det beror oftast på att ryttaren blir stum och "oengagerad" i handen, eller att hästen har blivit "döv" av att ett och samma bett hela tiden tryckt på en viss punkt i munnen. Hästen kan ha fått hakar i munnen också, så kolla tänderna om det var ett tag sedan. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 906
Senast: Aconite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp