Bukefalos 28 år!

Bettlösa träns och silikonbett

S

sanwan

Slänger in två funderingar i samma inlägg här...
Finns det någon sorts bettlösa träns som verkar någon annanstans än på nosryggen? Min häst tycker inte om saker som trycker över näsan.
Fråga två: skillnaden på gummibett och silikonbett? Jag har aldrig ens tagit i ett silikonbett, men har fått för mig att det är lite "halare" och mer böjbart än ett gummibett?
 
Jag är ingen hejjare på sånthär, men jag tror att ett gummibett bara är klätt med gummi eller vad man ska säga. Att det finns ett metallbett innanför. Men jag är absolut inte säker, gissar mest :p
Det här med bettlöst träns, jag har ingen aning om vad det heter. och det ger iofs också ett tryck på nosryggen kom jag på nu, men det är som en vanlig engelsk nosgrimma men som är "ihopsatt" med tyglarna.
 
Nej, det där blev jag ju inte så värst mycket klokare på :angel: Men det är ju trevligt att folk försöker i alla fall!

Kan ju förresten upplysa om att det finns gummibett utan metall inuti också, fast gummibett vill vi inte ha vare sig med eller utan metall i. Alldeles för strävt material.
 
Jag var och klämde på ett bett som jag tror var gjort av sillikon, det var ingen metall i och var mer böjbart än vad de gummibett jag har känt på har varit. Det ska väl värmas upp i hästens mun och formas, eller?
 
Var skulle trycket då komma om det inte är på nosryggen och inte i munnen. Det blir halsring då kanske? Prova ett bitlessbridle där trycket kommer uppe på nacken och lite på nosryggen. Min pålle gillar sitt bitless.
 
Hmm, jo, det var något sådant jag tänkte på, något liknande det du beskriver alltså. Vad jag menade var att jag är ute efter något som inte enbart inverkar på nosryggen, utan jag vill ha en större fördelning på trycket. Så det finns alltså bettlösa träns som även inverkar på nacken!? Det kan jag tänka mig skulle passa tant bättre.
 
*puttar upp och funderar på om någon har bra koll på silikonbett* :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 843
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 853
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 297
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 828
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp