Bukefalos 28 år!

"bettlöst"

carazita

Trådstartare
Hej på er alla glada:) Hoppas allt är bra med er!:D

Jag läser en hel del både böcker,bloggar och olika sidor på nätet om vad människor gör med/emot sina djur. Ibland lär jag mig något nytt, ibland blir jag lite förvånad, ibland ledsen och även glad. Just nu känner jag mig lite delad:meh:. Så jag skulle vilja ha era funderingar, erfarenheter och tips om just detta som kommer upp överallt just nu..

"RID bettlöst!
Det skadar inte hästens mun, som vanligt bett. Tänderna skadas inte. Förr red människan aldrig med bett!
Det bästa för hästen är att rida med rem runt halsen."


Jag vill inte ha en massa som skriver vad som är rätt och fel. Bara just ERA EGNA funderingar, erfarenheter, tips! :up:
 
Variation.
Bettlöst har ju funnits väldigt länge på marknaden.

Allt var inte bättre förr, jag gillar att rida bettlöst och gör det nästan alltid på vintern. Kallt åt händerna att värma bett, har förfrusit fingarna så de är extra känsliga.
Dock blir det inte lika mycket ''finlir'' med bettlöst.
Jag tycker det är jätte trevligt att omväxla med bettlöst, pållan verkar tycka det är mysigt också.
Växlar även mellan vilka bett pållan får ha, såklart.

Ett väl anpassat bett som passar i hästens mun skadar inte munnen, inte tänderna.

Förr red man med rep i hänstens mun direkt till ryttarens hand, nu paratar vi inte mjuka rep.

Det är inte skönare för hästen att ha en ryttare som sliter i halsrem and om denne hade använt bett med förnuft.
 
Jag tycker att man ska lyssna till sin häst. Om hästen går med eftergift, tuggar lätt på bettet och är allmänt tillfreds så har den sannolikt inga problem med bettet. Om den kärvar bör man pröva sig fram och testa olika bett samt bettlöst. Givetvis ska man även regelbundet kolla så att hästen inte har skador i munnen eller på tänderna. Jag rider en av mina enbart på hackamore. Hon gillar inte att ha ngt i munnen och visar det mkt tydligt. På hackamore går hon utmärkt och är uppenbart nöjd!
 
Jag rider båda mina i sidepull, repgrimma och grimskaft eller vanlig grimma med tyglar. Den ena har aldrig ens haft ett bett i munnen. De är väldigt lyhörda och svarar bara jag tar i tygeln/grimskaftet. Och jag tycker att det går att rida finlir med bettlöst också, iaf på mina hästar har jag aldrig upplevt någon övning där jag haft behov av ett bett för att hästen ska förstå mig.
Och om hästen har tänkt lyssna på en lätt signal från bettet från en mjuk hand så kan den nog tänka sig att lyssna på samma signal från tex ett sidepull. Det sitter liksom mer i huvudet på hästen om den har tänkt lyssna eller inte än varifrån signalen kommer, munnen eller nosryggen, tror jag. Och jag tror säkert att mina skulle lyssna på en rem runt halsen också om nu det skulle vara det snällaste mot hästen, men riktigt så modig är jag inte. Med en rem runt halsen har jag ju ingenting att sätta emot om de blir skrämda och skenar tex. Med sidepull kan jag fortfarande kontrollera huvudet på dem och vid behov ta så hårt i dem att de sätter sig på rumpan om det skulle behövas i en paniksituation. Så det känns som en bra kompromiss för mig och hästen. De slipper något i munnen men jag kan fortfarande kontrollera huvudet på dem vid behov
Sedan kan jag bara tänka mig panikkänslan jag skulle få av att ha något i munnen som är fastspänt och som jag inte kan spotta ut. Det vill jag inte utsätta mina djur för om jag kan kommunicera med dem på något annat sätt. Testa själva, ta skaftet av tex ett bestick och stoppa i munnen och gå omkring så en stund. Oerhört obehagligt och ni kommer också att "tugga på bettet" snart på grund av all saliv som bildas av att ha något i munnen och att tungan inte har plats att vara i gommen där den är i vanliga fall.
Därmed inte sagt att alla som använder bett gör fel mot sina hästar, detta är bara mina åsikter och känslor om bett. Alla gör som de vill och vad som funkar bäst så länge hästen inte skadas eller far illa. Rätt använt och rätt tillpassat är det säkert inte värre än många andra utrustningar som vi har till hästen.
Sedan tycker jag att det finns lite konstiga regler på tävlingar angående betsling. Jag är ingen expert och kan inte reglerna i detalj eftersom jag inte tävlar själv men jag har förstått att det inom tex dressyr inte är tillåtet att rida på bettlöst, iaf inte vissa svårighetsgrader. Det tycker jag är konstigt. Ju mindre utrustning man har på hästen och ändå kan få den att utföra svåra övningar i form ju högre svårighetsgrad och ju högre poäng borde man få tycker jag. Såg ett klipp på youtube när en ryttare red sin häst med halsrem och red ett dressyrprogram med piaff, passage, galoppslutor, piruetter mm. Hästen gick i form precis som om den haft vanligt träns. Imponerande, betydligt mer än om hon ridit med bett tycker jag.
 
Hej på er alla glada:) Hoppas allt är bra med er!:D

Jag läser en hel del både böcker,bloggar och olika sidor på nätet om vad människor gör med/emot sina djur. Ibland lär jag mig något nytt, ibland blir jag lite förvånad, ibland ledsen och även glad. Just nu känner jag mig lite delad:meh:. Så jag skulle vilja ha era funderingar, erfarenheter och tips om just detta som kommer upp överallt just nu..

"RID bettlöst!
Det skadar inte hästens mun, som vanligt bett. Tänderna skadas inte. Förr red människan aldrig med bett!
Det bästa för hästen är att rida med rem runt halsen."


Jag vill inte ha en massa som skriver vad som är rätt och fel. Bara just ERA EGNA funderingar, erfarenheter, tips! :up:
Hej!
Ang bettlöst.
Min kära häst har jag haft bettlöst på i alla år. Han gillar det. Fungerar hur bra som helst. Men det är viktigt att vara försiktig och väldigt mjuk även med bettlöst. Nu tränar vi mest frihetsdressyr och det optimala är när han vara lös.
 
@Arwen Har du haft fast tandställning? Det känns konstigt först, men efter en stund märker man inte av den. Personligen tror jag det är en bättre liknelse, för jag har aldrig träffat på en häst som fått någon form av panik av ett bett. Ogillat, ja, men det har de visat klart och tydligt, och oftast har det hjälpt att ändra ett hål på sidostyckena. Eller så har den haft en vargtand.

Om man med "förr" menar 1800- och 1900-talet i Sverige var det bett i alla lägen som gällde. Vanligtvis tvådelade. Att det kommit olika alternativ nu tycker jag är väldigt bra. Olika hästar trivs med olika saker, olika disciplar kräver olika betsling.

Halsring gillar jag inte utanför stängslade områden. Om man nu inte är långt ute i obygden och hästen kan springa raka spåret hem utan att korsa vägar eller andra faror. Jag envisas med att man behöver nödbroms i vissa lägen, inget man använder till vardags, men det är :devil: skönt att ha den när den asfalterade bilvägen närmar sig i svindlande fart....
 
Det finns en hel del redan skrivet på sidan, inne på dressyrforumet finns en lång tråd exempelvis. Titta där och fortsätt på de trådarna så får du säkert mer respons.
 
Hej på er alla glada:) Hoppas allt är bra med er!:D

Jag läser en hel del både böcker,bloggar och olika sidor på nätet om vad människor gör med/emot sina djur. Ibland lär jag mig något nytt, ibland blir jag lite förvånad, ibland ledsen och även glad. Just nu känner jag mig lite delad:meh:. Så jag skulle vilja ha era funderingar, erfarenheter och tips om just detta som kommer upp överallt just nu..

"RID bettlöst!
Det skadar inte hästens mun, som vanligt bett. Tänderna skadas inte. Förr red människan aldrig med bett!
Det bästa för hästen är att rida med rem runt halsen."


Jag vill inte ha en massa som skriver vad som är rätt och fel. Bara just ERA EGNA funderingar, erfarenheter, tips! :up:
Variation är bra. När man väljer bettlöst ska man dock veta att olika bettlösa alternativ inverkar på olika sätt och en del är mycket skarpa och inverkar inte bara på hästens nosrygg. Hästen är känslig på andra ställen än munnen.

Personligen anser jag att det i regel är bättre att rida på ett bra bett än på tex ett hackamore eller annat bettlöst alternativ som inverkar med hävstång och trycker bakom hästens öron. Givetvis finns det undantag med individer som helt enkelt trivs bättre med det ena än det andra eller har speciella behov dock.

Personligen rider jag endast på sidepull som är bettlöst och inverkar med direkt tryck mot nosryggen, ingen hävstång. Ibland använder jag kapson, som inverkar på samma sätt men där tygeln är fäst på nosryggen vilket ger en annan riktning i tygeltaget och man kan ge mer ledande signal. Utöver dessa finns det få bettlösa alternativ som jag över huvudtaget skulle sätta på en häst.
 
Ett bett blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln!

Du kan lägga in nästan vilket skrot som helst i munnen på hästen och ändå inte orsaka någon skada och du kan skada hästen rätt rejält med ett hackamore.
Allt hänger på din känsla och skicklighet som ryttare.

Jag föredrar bett för att då får jag en tydligare kommunikation med hästen och kan känna små, små skillnader som jag definitivt hade missat på ett bettlöst.
Tredelade tränsbett är det jag brukar välja i första hand.
 
Vad som är rätt och fel är upp till var och en, jag gillar att variera rider min på sidepull, hackamore, repgrimma och vanligt tredelat bett. Vi är mest ute i naturen och snurrar :)
 
Ett bett blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln!

Du kan lägga in nästan vilket skrot som helst i munnen på hästen och ändå inte orsaka någon skada och du kan skada hästen rätt rejält med ett hackamore.
Allt hänger på din känsla och skicklighet som ryttare.

Jag föredrar bett för att då får jag en tydligare kommunikation med hästen och kan känna små, små skillnader som jag definitivt hade missat på ett bettlöst.

Tredelade tränsbett är det jag brukar välja i första hand.
Vilken tur att min häst inte visste det, han var väldigt känslig även på bettlöst.;)
 
Jaha, och......

Har man en väldigt känslig häst så får man ha en lika känslig hand.

Vad jag föredrar att rida på har ju ingenting med din häst eller din ridning att göra.
 
Jag var en gång i tiden militant barfotataliban o där ingick även ridning med bettlöst för mig. Som tur är utvecklas man hela tiden och vis av erfarenheter så ser man på saker med ett större perspektiv. Har idag skodda hästar och rider med bett...

Iaf, varierar mycket mellan bettlöst och bett. Jag kan inte på mina hästar rida på samling, i form o med eftergift på bettlöst, så är det dressyr på schemat blir det bett. Men i alla andra tillfällen, när vi bara skall ut o rejsa, leka, skritta eller inte ha några krav så blir det bettlöst. Igår tex så körde jag galoppintervaller med en kuse o uteritt med unghäst, båda med sidepull. I de lägena funkar det utmärkt med bettlöst.

Sen Ang påståendet att man inte använde bett förr i tiden. Först när man började tämja hästar så gjorde man som med kameler, ett hål genom näsborrarna! Men hästen utvecklade snabbt ärrvävnad och blev okänslig. Det funkade alltså inte som styrdon på just häst. Då la man snöret om underkäken istället och där fortsatte hästen vara känslig för signaler. Så bett på häst har funnits sedan de först tämjdes. Men som sagt ovan, man utvecklas och nu när vi förstår hästen och har ett så fint förhållande baserat på tillit så tycker jag att man kan försöka hålla sig till så liten åverkan som möjligt. Så kan man det med bett är det toppen! Kan man variera med bettlöst än bättre, o klarar man träna sin häst att vara stark nog att bära ryttare i bara halsring så är det Respekt!!!
 
Jag rider en hel del på bettlöst. Tycker det är ett trevligt komplement till bett. Men rider inte ut i trafiken på bettlöst.
 
Som en parantes: Vi har använt metallbett i flera tusen år, skulle gissa ca 4000. Hästen tämjdes för ca 6000 år sedan. Så att vi alltid red bettlöst "förr" är definitivt en sanning med modifikation. (Och "förr" är inte nödvändigtvis bättre.)
 
Heej på er alla:)
Jag tycker precis som ni! :)
Känns skönt att jag inte är ensam om att rida med både bett och utan. Dock mest med bett, då jag själv inte är riktigt "trygg" utan och det uppstår då lätt en drag kamp mellan oss, så vi trivs bäst med vanligt bett:)!

Jag tycker det är super att läsa om alla era olika erfarenheter och jag har fått lära mig lite nytt och även fått lite att fundera över:)
Hoppas på fler bra inlägg och tack så länge:)
 
Tänkte på denna tråd när jag såg på tv om de kinesiska lerfigurerna i kejsarens arme, alltså över 2000 år gamla soldater och hästar i lera. https://sv.wikipedia.org/wiki/Terrakottaarm%E9n

Hästarna hade en form av stångbett i munnen, likadant som jag sett på romarstatyer från tiden före Kristus. Det är alltså fel att man "förr i tiden" red bettlös, om man inte menar typ stenåldern.
 
Heej på er alla:)
Jag tycker precis som ni! :)
Känns skönt att jag inte är ensam om att rida med både bett och utan. Dock mest med bett, då jag själv inte är riktigt "trygg" utan och det uppstår då lätt en drag kamp mellan oss, så vi trivs bäst med vanligt bett:)!

Jag tycker det är super att läsa om alla era olika erfarenheter och jag har fått lära mig lite nytt och även fått lite att fundera över:)
Hoppas på fler bra inlägg och tack så länge:)

Hej!

Det tog mig minst 1 år innan jag vågade rida bettlöst på min känsliga pärla. Säkert 1 år till innan jag kände mig helt trygg med det. Jag red länge med bett i munnen och kapson samtidigt, så jag hade en nödbroms (som jag aldrig använde) vi behov. Bettlöst är inget måste och tillvänjning krävs definitivt när man är inskolad att hästen måste ha bett för att vara kontrollerbar.

/Lavinia
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 143
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 424
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: shia
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 680
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp