Bukefalos 28 år!

S

Swannie

Nu har pållen gått och fått ont i munnen! Har bokat tid hos tandläkaren men det blir inte förrän om ett antal veckor...Så nu ska jag börja rida bettlöst är det tänkt...
Har ridit en del med ridkapson på honom, vilket funkat sådär. Men jag vågar inte ge mig ut i skogen på det eftersom han är het. Så nu undrar jag vad ni har för erfarenhet av andra bettlösa alternativ. Föredrar ni hackamore/sidepull? Någon speciell sort? Hur väljer man storlek? Var finns de att köpa? (inte för dyrt då det gäller framför allt en kortare period)
Något speciellt man bör tänka på?
Jättetacksam för alla råd då jag själv inte har NÅGON erfarenhet av att rida bettlöst!
 
Hööks har ett sidepull för 200:- Storlek är samma som häsen har som grimma.
Jag och hästen gillar vårt sidepull. Vad man som ryttare får tänka på är att hästen inte känner de där små förhållningarna som man kan ha när man rider med bett. Och så får man ta ut svängarna lite, inte bara ta i ena tygeln när man svänger utan "leda" hästen runt.
 
Rider på hack av samma nledning just nu. Varierar annars med iofs. Iaf så funkar det bra. Pållen trivs med det. Är inget fan av hävstångseffekten (ska införskaffa sidepull men har inte testat själv än). Om du inte rider med sätet annars så lär du dig göra det nu. Min häst lyssnar mkt på sätet och det funkar bra. Behöver inte "leda" honom runt när vi ska svänga osv.
 
Jag rider nästan bara på sidepull och just nu ÄR det bara sidepull för ponnyn ska också justeras i munnen.

Tycker det är lite mer användbart än hackamore.
 
Vi har använt både sidepull och bitless bridle och jag måste säga att bitless funkar bäst för oss!

/ Sandra
 
När min häst hade det problemet använde jag sidepull, funkade utmaärkt
 
Sidepull finns INTE för 200 spänn i Hööks....!! :confused:
Skulle du då kunna tala om VAR? Sidepullet däri kostar över 700 spänn!
 
jo de har ett nytt utan rep på som är så billigt. Finns längst bak i katalogen (sista sidan)
 
Jag rider nästan alltid bettlöst och har några alternativ jag varierar mellan. Bäst trivs jag med en vanlig ridgrimma(grimma med en bit löpande rep över näsbenet i vars ändar man fäster tygeln). Tycker oxå mycket om mina hemmagjorda bitlessbridle och sidepull. Jag har ett hackamoore oxå, men jag är inte jätteförstjust i det egentligen då det sitter såpass hårt om nosen. Enda gången jag har haft problem med att få stopp ute i skogarna har varit när jag ridit i repgrimma o hästen har varit vääääldigt springglad. Med en repgrimma har man ju inte så mkt fysiskt att säga till om så då gäller det att hästen kan sina kroppssignaler och ord-kommandon. Men de dagar man skall ta en lugn tur i skogen så är repgrimman jätterolig att rida med! Där får man verkligen bevisat huruvida hästen lyssnar...

Mina varianter av styren är billiga och enkla att fixa. Jag har bara tagit två gamla remontgrimmor. Den ena blev ett sidepull(sätt bara tyglarna i ringarna) och den andra blev ett bitless bridle med hjälp av lite rep och ett gammalt pannband. Hackamooret får man förståss köpa, men jag kom över mitt för ca 100lappen. En ridgrimma skapar du genom att ta ett rep såpass långt att det kan ligga över din hästs nosrygg utan tryck och ändå löpa ut genom ringarna på grimman.I ändarna av repbiten knyter du fast två ringar som ser till att snöret inte kan löpa helt fritt utan att det tar stopp. I ringarna fäster du tygeln och vipps! så har du en finfin ridgrimma :) Ekonomiversionen :angel:
 
Fan vad smart...Nu blir det till att ge sig ut och fixa lite själv då!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
984
Senast: Nevermind
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 918
Utrustning Det slog mig precis att trots att jag haft hästen i drygt två år har jag aldrig provat rida bettlöst. Tidigare ponnyer har nästan...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: Glimris
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 589
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp