Bukefalos 28 år!

Bettproblem

hakke123

Trådstartare
Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig vid 14 års ålder. För två veckor sedan tog jag ut veterinär för att raspa tänder då han varit stark (väldigt stark) på senaste tiden. Han hade även fått sår på lanerna och hon sa att jag helst skulle rida på hackamore eller med snälla smala bett (typ nova/tunna tredelade) då han har mycket slemhinna/stor tunga. Problemet är att han är just väldigt pigg och blir lätt stark i ridningen, särskilt med sällskap (travarinstinkten). Jag har ridit på tvådelat pelham fram till för ett år sedan då jag provade kimblewick/jaktkandar med tungfrihet, något som har funkat bra på honom tills han blev så stark. Veterinären sa att han förmodligen fått såren på lanerna pga tungfriheten, och att tjocka bett inte var bra, men det finns ju inga smala bett som samtidigt har hävstång? Jag undrar om någon har tips på bett, jag har även provat baucherbett, som fungerar bra på ridbanan, och tredelat babypelham som funkat sådär, fortfarande stark på uteritter ändå. Funderar på om ett rakt kimblewick eller ett tredelat pelham kan vara alternativ att prova? Jag tycker inte om att behöva dra i hästen..
 
Har du testat hackamore? Sen är det kanske läge att göra pålle lite lydigare för handen också, och huvudsakligen använda sits och röst som förhållande hjälper. Om han har problem i sin mun uppskattar han säkert att slippa alltför mycket påverkan från handen.
 
Grejen är ju den att hästar blir starka på alla bett såsmåningom.

Tungfrihet är något tandläkare brukar dissa då det som du sa ger mycket tryck på lanerna. Ta och rid på bettlöst om det går så får pålle chans att läka.

Rider du för tränare? Det är mycket hjälpsamt även om man bara skogsmullar då man lägger på sig så många ovanor man inte märker, då är det bra att ha någon som kan kolla på marken.
Hen kan även hjälpa dig och häst att kommunicera bättre så ni slipper starka bett och dragkamp.

Jag antar att han inte är så välutbildad utan kan typ stopp, sväng och gas, ännu mer anledning att få någon som kan hjälpa så att du kan använda vikthjälper och mer lösgörande arbete, det funkar även prima på grusväg.

Hackamore borde funka fint, slipper bett ett tag och borde vara skarpt nog så att du kan hålla honom och motionera samtidigt som du väntar på läkning och tränare
 
Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig vid 14 års ålder. För två veckor sedan tog jag ut veterinär för att raspa tänder då han varit stark (väldigt stark) på senaste tiden. Han hade även fått sår på lanerna och hon sa att jag helst skulle rida på hackamore eller med snälla smala bett (typ nova/tunna tredelade) då han har mycket slemhinna/stor tunga. Problemet är att han är just väldigt pigg och blir lätt stark i ridningen, särskilt med sällskap (travarinstinkten). Jag har ridit på tvådelat pelham fram till för ett år sedan då jag provade kimblewick/jaktkandar med tungfrihet, något som har funkat bra på honom tills han blev så stark. Veterinären sa att han förmodligen fått såren på lanerna pga tungfriheten, och att tjocka bett inte var bra, men det finns ju inga smala bett som samtidigt har hävstång? Jag undrar om någon har tips på bett, jag har även provat baucherbett, som fungerar bra på ridbanan, och tredelat babypelham som funkat sådär, fortfarande stark på uteritter ändå. Funderar på om ett rakt kimblewick eller ett tredelat pelham kan vara alternativ att prova? Jag tycker inte om att behöva dra i hästen..

Jag hade provat hack/annat bettlöst på bana en tid. Kanske varvat med ett vanligt rakt bett så småningom. Rider ni ut tycker jag absolut att ett kimblewick utan tungfrihet är att föredra. Använde det på mitt vbl när jag fick problem ute (på bana var han lyhörd och fin, tränade regelbundet för tränare) och han bara blev stark och på och liksom "stängde av". Precis som du säger hände det allra helst med sällskap.
 
Mitt förra kallblod var likadan. Han var jättestark och bara sprang. Testade typ alla sorters bett som fanns, inkl kimblewick, westernstång och allt möjligt annat. Inget funkade när vi hade sällskap på ridturen. Visade sig också ha problem i munnen efter travkarriären och jag testade med bettlöst. Hack funkade inte alls, men med sidepull blev han som en ny häst. Kan dock tillägga att nuvarande kallblod inte funkar med sidepull, men går väldigt bra i repgrimma. Så allt är individuellt. Lycka till! :)
 
Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig vid 14 års ålder. För två veckor sedan tog jag ut veterinär för att raspa tänder då han varit stark (väldigt stark) på senaste tiden. Han hade även fått sår på lanerna och hon sa att jag helst skulle rida på hackamore eller med snälla smala bett (typ nova/tunna tredelade) då han har mycket slemhinna/stor tunga. Problemet är att han är just väldigt pigg och blir lätt stark i ridningen, särskilt med sällskap (travarinstinkten). Jag har ridit på tvådelat pelham fram till för ett år sedan då jag provade kimblewick/jaktkandar med tungfrihet, något som har funkat bra på honom tills han blev så stark. Veterinären sa att han förmodligen fått såren på lanerna pga tungfriheten, och att tjocka bett inte var bra, men det finns ju inga smala bett som samtidigt har hävstång? Jag undrar om någon har tips på bett, jag har även provat baucherbett, som fungerar bra på ridbanan, och tredelat babypelham som funkat sådär, fortfarande stark på uteritter ändå. Funderar på om ett rakt kimblewick eller ett tredelat pelham kan vara alternativ att prova? Jag tycker inte om att behöva dra i hästen..

Jag tycker det känns som ni har lite väl mycket dragkamp i er kommunikation. Jag skulle rekommendera tränare för att komma till mindre stress och lättare hjälper.

Ett riktigt one rein stop kan vara användbart på såna här hästar. Och hellre kobination tränsbett och repgrimma för det ändamålet för att skona munnen men ändå genom utrustning och one rein stop både lugna hästen mentalt och komma till lättare hjälper. Till slut ska de coola ner sig bara man ställer dem.

Det finns tunna stänger. Men jag tycker det känns som att det inte är lösningen för er riktigt. Det behövs träning.
 
Prova hackamore eller annat bettlöst. Travhästar är ju lärda att ta ordentligt med stöd på bettet när de ska springa fort och det kan vara svårt att lära dem att ha en lätt kontakt och att de ska sakta av när man tar lite mer. Tryck över nosen blir ju en helt ny signal och lättare att då lära in från början vad som önskas.
 
Jag tror att din häst blev stark just för att hen hade sår i munnen. En häst som känner behov av att skydda sin mun vilket hen såklart gör när hen får sår, lyssnar inte längre på bettet. Det gör så ont när någon tar i tygeln att flyktinstinkten tar över och hen försöker bara fly.

Du måste alltså börja om. Låt först och främst hästen läka i munnen. Hitta sedan bett som hästen gillar, som inte gör ont och prova var hen vill ha det. Lär dig rida med sitsen och på lång tygel istället för att ha dragkamp. Alla hästar känner hur du sitter och dina vikthjälper, det gäller bara att visa för hästen att det betyder något. När du har lärt dig att kommunicera med hästen med sitsen istället för med handen så kan du korta tygeln men inte innan dess.

Skarpare bett är ingen lösning i det här. Din häst kommer bara försöka fly än mer och få än mer skador i munnen.
 
Hej!
Provat wtp bett?
Det är det mest ergonomiska bett som finns på marknaden. Finns även med hävstång.
Finns att få tag på till exempel på
Wwe.ridsmart.se
Lycka till!!
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 070
Senast: Kristall10
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 737
Senast: sorbifolia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Utrustning Hej! Kan någon ge förslag på bett som kunde passa en häst som är känslig i munnen och går bäst på vanligt tvådelat bett, MEN som ibland...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp