Bukefalos 28 år!

EmmaN

Trådstartare
Jag rider min häst på novabett vilket är det som fungerar bäst hittills men ändå inte kanon. Hon kommer inte riktigt till freds med bettet, hon stretar och sätter emot det minsta tygeltag. Hon är kollad i munnen alledeles nyligen och är jättefin där. När jag tar tyglarna kommer huvudet upp automatiskt vilket delvis kan bero på att hon har lite underhals och är spänd i nacken och bogen som massör gått igenom. Har ni något tips på annat bett som jag kan prova? Jag har funderat på ett rakt full cheek apple mouth bett då hon inte gillar delade bett men verkar trivas på gummivarianten. Det borde ju ligga mer still. Är öppen för andra tips också om det är tillåtet i utrustningsforumet ;)
 
Sv: Bettråd

Är det en häst du köpt nyligen? Underhalsen tyder ju på att hon brukar gå med huvudet i vädret. Jag har två förslag: dels att ta hjälp av en tränare så att du får hästen avslappnad och i en bra grundform med lång överlinje. Det låter inte som om bettet är grundproblemet.

Det andra du kan göra om nu bettet är ett problem för att hon är rädd om sin mun är att byta till bettlöst. Det kan också vara bra att rida hästar som gärna går med huvudet i vädret i terräng där de får se var de sätter fötterna eller över bommar.
 
Sv: Bettråd

Tack för tipsen!
Jag har haft henne sedan augusti och tar regelbundet hjälp av en duktig tränare som även hon säger att hon är stretig med bettet. Hon har inte ridits helt korrekt av tidigare ägare men blir bättre och bättre. Just nu tömkör min tränare henne en hel del för detta och jag tror inte heller egentligen att bettet är grundproblemet men vill ju att hon inte ska streta emot. Vi rider 95% av tiden ute i skogen och jag har kämpat på med långa tyglar och arbete från marken hela vintern. Hon går gärna med huvudet i vädret och vill ha koll :meh:
 
Sv: Bettråd

Mitt standardtips är anatomiska bett typ Sprenger Dynamic RS. Finns både som två o tredelade. Upptäckte själv nyligen att min häst (som först som unghäst bara funkade på tvådelat och sen de senaste åren bara funkat på tredelat) föredrar tvådelat.

Till viss del är det kanske inlärning, jag låter tex inte min stå och lägga upp bettet mellan tänderna och bita på det, det vill han alltid. Men sådana grejer blir ju oftast mycket tydligare med bett hästen trivs/inte trivs med. Min ogillar tex raka bett något enormt. Han känns halt på alla fyra och väldigt obekväm på nova. Men det funkar ju ( nu när han är vuxen och mer riden), vi taross igenom ett pass men det är ju ingen gratishjälp någonstans, tvärtom.
 
Sv: Bettråd

Låter som om du är på rätt väg i alla fall! Man kan faktiskt systematiskt påminna hästen om att den inte ska gå med huvudet i vädret, både från marken och från ryggen. Budskapet är ungefär 'nu arbetar vi, då gäller öronen framåt-neråt'. Dvs hästen ska gå avslappnat på lång tygel med halsen lite sänkt. Först när det fungerar kan man börja fundera på en högre form. Annars faller de gärna tillbaka i någon slags 'krattform' där de bara knäpper in nosen. Det är väl så din häst har ridits.

De två jag har nu var lite som din, de hade underhals och klen överlinje när jag köpte dem. Den ena är väldigt känslig för bett av alla slag så hon får gå med ett LG bridle. Då blev hon lugnare och fokuserade bättre på arbete.
 
Sv: Bettråd

Vad är skillnaden på ett "vanligt" och ett anatomiskt bett? Spännande!!

Jag inbillar mig att vi är på rätt väg men att det krävs massor av arbete för att hon ska komma till sin rätt. Har du något speciellt knep som fungerat på dina hästar?
 
Sv: Bettråd

Det enda som funkade för oss var ett billy allen offset dee,är ett westerbett igentligen,så är väll på westernsidor du kan finna dom. Från att ha kört upp huvudet i taket nästan över att jag bara visat tränset så började han gapa självmant nästan,och vågade verkligen ta stöd på bettet. Provade ett tvådelat med fasta ringar en gång,och det gillade han inte,och gången efter var han dum att tränsa igen.

Nu i dagsläget är han inte lika känslig,utan rids på tredelat tränsbett och trivs superbra på det..
 
Sv: Bettråd

Enligt min häst är ALLT skillnaden mellan anatomiskt Sprenger och vanligt :-D himla mycket lättare att få honom trygg med bettet och att få honom att gå fram till handen. Men jag testade typ fyra olika Sprengerbett senaste vändan innan vi hittade rätt. Men då blir känslan helt annorlunda. Om du vill testa Sprenger så har många butiker Sprenger testcenter, vilket innebär att du får rida med bettet typ en vecka och sedan få tillbaka 90 % av priset. De är visserligen dyra men jag (och min häst känns det som!) tycker det är värt det :-) hjälp på vägen sas :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp