Bettregler på hopp/dressyrtävling

Bellafjella

Trådstartare
En kort fråga: Får bettet vara gjort av olika metaller när jag tävlar hoppning med storhäst? I det här fallet ett tvådelat D-bett i sweet iron med kopparinlägg? Och vad gäller om jag ska tävla dressyr i de lättare klasserna?
Har för mig att man inte får ha sådant "blandbett" i ponnyklasserna. Är det så? :confused:
 
Vad jag har hört så är betslingen helt fri på hopptävlingar på stor häst.
 
På dressyr är det tvådelat eller vanligt tredelat som man får ha. Inte med fasta ringar eller olika metaller.
 
alla bett är tillåtna på hoppning för storhäst. utom bett som kan skada hästen.

På dressyr är det även tillåtet. Man får ha 2- eller 3-delat, med rörliga ringar eller muffat.
Det står även i texten att D-ring är tillåten om den raka sidan på D:et inte är mer än 8 cm. Flera olika metaller är oxå tillåtn nuförtiden.
 
På dressyr är det även tillåtet. Man får ha 2- eller 3-delat, med rörliga ringar eller muffat.
Det står även i texten att D-ring är tillåten om den raka sidan på D:et inte är mer än 8 cm. Flera olika metaller är oxå tillåtn nuförtiden.

Är det nytt i TR? Jag har inte något färskt TR, om du har tid och ork - kan du skriva av exakt vad som står i dressyr-TR om bett?

Min kompis, R, lånade ett av mina westernbett ifjol och tävlade även dressyr med det. Bettet är ett smalt tränsbett i koppar med D-ringar i rostfritt (ringarna är kortare än 8 cm) och passade bättre i hästens mun än R:s eget för långa och tjocka bett. Hon fick en rejäl utskällning av domaren efter ritten för att hon hade ett så "hemskt" bett och det var så synd om hästen. Om jag minns rätt skulle hon ha blivit diskad egentligen enligt domaren, men slapp det eftersom hon ändå inte kom placerad. Det knepiga är dock att R hade frågat sin dressyrtränare, som även dömer, veckan innan om bettet och han sade att det var OK.
 
*lånar knapp*
Det där är jag också nyfiken på.... Vill gärna veta vad
TR säger om bett med olika metaller
 
vissa dressyrdomare verkar ha en tendens att uttrycka dig jävligt okänsligt ibland :smirk:.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: hhere
·
Western Några frågor gällande westernridning som tävlingsform (från en som har noll koll...): Är det indelning i klasser med olika...
Svar
1
· Visningar
958
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
1 991
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp