Bettstorlekar?

kvandi

Trådstartare
Jag har tänkt mig införskaffa en uppsättning westernutrustning till min sambos islandshäst. Har efter mycket om och men insett att hästen älskar att få jobba lång o låg, då är vi helt överens och samspelta. Vid vanlig islandshästridning/kort-tygel-dressyr så stressar han upp sig, blir svår att kommunicera med och det ger oss inget annat än bråk. Vi behöver ju förståss inte utrustningen för att rida western men det vore roligt med lite "props" :)

Så kom vi till det här med bett. Han måste ha stångbett enligt tandläkaren och helt ärligt trivs han bäst med det. Det måste vara rak mundel och hans storlek är 10,5cm. Jag hittar inga westernbett alls i 10,5 men snubblade över nåt som gick att välja i 11,5(hittar det dock inte igen). Lite större är ju ok om bettet är rakt.

Har ni tips på vart man kan hitta Billy Allen shanks i 11,5(4,5")? Eller ett vanligt rakt utan port? Har googlat mig trött, hittar bara 5", men tänkte det kanske finns småbutiker ute i verkligheten som inte har webbshop?

Finner det väldigt lustigt att alla westernhästar tydligen har 5"/12,5cm munnar? Är det verkligen så enkelt? Hur gör ni som har hästar med andra storlekar?
 
Jag vet att jag såg bett i storlek 11.5 hos någon försäljare på Americana men jag lade inte på minnet varken märke eller försäljare. De flesta bett brukar som du säger vara 12.5 eller däromkring. Måste det vara Billy Allen? Annars kanske det går att hitta med mullen mouth?

Har du tittat hos Gomeier's och Saddleshop (båda tyska försäljare)? Jag tror att det är lättare att hitta där eftersom marknaden är större och även de har andra hästar är quartrar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp