Betydelsen av DNA

Den som vill donera sin ägg ska självklart få göra det.
Ja det säger jag ju inte emot.
Man skall ha full bestämmanderätt över sina gener.
Däremot så funderar jag på hur de som släpper ut dem på marknaden tänker?

Mina barn ser alldeles för mycket ut som jag, så det hade inte varit bra med kopior på stan.
 
Nej inte riktigt tycker jag.
Det är ju andra människors hemligheter som man kan råka avslöja.
Mina kusiner kanske mår bäst av att inte veta vad farmors-farfar hade för sig?

Just det där att det inte är en helt privat angelägenhet stör mig.
Man måste inte berätta om dna-resultatet för sina kusiner. Man behöver inte ens säga till nån att man gjort ett test.
Iofs kommer de i ens matchningslista veta att man testat sig men man får som sagt tänka över sånt innan man tar ett test.

Samtidigt har man ju rätt att veta vilka som är ens bioföräldrar. Så om ens föräldrar håller det hemligt får de väl tåla att man får veta det på annat sätt.
 
Nej inte riktigt tycker jag.
Det är ju andra människors hemligheter som man kan råka avslöja.
Mina kusiner kanske mår bäst av att inte veta vad farmors-farfar hade för sig?

Just det där att det inte är en helt privat angelägenhet stör mig.
Fast jag ljuger inte om verkligheten. Vad finns det för ära och uppsåt med det? Är någonting på ett visst sätt så är det ju så. DNA ljuger inte och vem är det som säger att sanningen är obehaglig eller negativ?

Oavsett kan jag inte ta ansvar för att människor tar illa upp av fakta. Det är ju vad det är liksom. Folk får hantera sina egna känslor.

Vi har hittat massor med intressanta saker i och med att vi testades. Bland annat hittade vi två helt okända halvbröder till mamma och hennes syskon. Det var väldigt roligt att på en släktträff träffa den ene. Min morfar var lite av en häradsbetäckare så det har varit väldigt spännande.
 
Hur ser du på äggdonation?
Är det något som du skulle kunna göra för en vän eller kanske t.o.m. någon vilt främmande.
Jag funderar på hur det egentligen skall hanteras med människors önskan om att få ta emot ägg kontra dem som då förväntas donera.
Vem vill liksom donera ägg och varför?
Skulle jag få några kronor för besväret så Skulle jag lätt göra det.
 
Ja det är ju inte problemet.
Men sedan när barnen söker sitt ursprung och hittar en förtvivlad biologisk förälder i andra ändan.
Där barnet kanske t.o.m. har blivit stulet, då finns det ju problem.
Jag hoppas innerligt att så inte blir fallet.
Men det finns barn utan föräldrar så problemet löser sig säkert.
Alla adopterade barn är inte kidnappade eller bortadopterade under tvång
 
Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att sälja ägg oavsett pengar. Nu är det iof inget problem då jag är för gammal.
 
Om det inte vore för allt besvär runtomkring med nålstick och liknande hade jag lätt krängt mina ägg till högstbjudande om någon ville ha dem. Varsågoda och slit dem med hälsan! :D Skulle inte besvära mig ett dugg att veta att det finns ungar med mina gener ute i världen, utöver att jag skulle tycka lite synd om dem.
 
Om det inte vore för allt besvär runtomkring med nålstick och liknande hade jag lätt krängt mina ägg till högstbjudande om någon ville ha dem. Varsågoda och slit dem med hälsan! :D Skulle inte besvära mig ett dugg att veta att det finns ungar med mina gener ute i världen, utöver att jag skulle tycka lite synd om dem.
Ja hade det varit lika lätt att donera ägg som spermier hade jag gärna gjort det. Men att stå ut med hormonbehandling och själva uttaget, nej, så långt sträcker sig inte min vilja att hjälpa andra att jag vill utsätta mig för det. Och nu är dessutom för gammal :D
 
Ja hade det varit lika lätt att donera ägg som spermier hade jag gärna gjort det. Men att stå ut med hormonbehandling och själva uttaget, nej, så långt sträcker sig inte min vilja att hjälpa andra att jag vill utsätta mig för det. Och nu är dessutom för gammal :D
Precis. Jag är också för gammal vid det här laget men hade verkligen inte haft några moraliska problem med att göra det som ung om det inte vore för allt bök. Vore jag inte så förbaskat nålfobisk hade nog inte hormonbehandingar och liknande stört mig heller, för rätt pengar. :)
 
Fast jag ljuger inte om verkligheten. Vad finns det för ära och uppsåt med det? Är någonting på ett visst sätt så är det ju så. DNA ljuger inte och vem är det som säger att sanningen är obehaglig eller negativ?
Det kan man ju inte veta.
https://se.readly.com/magazines/hant-extra/2023-08-08/64cb65cb3b37d501c0c26097

Oavsett kan jag inte ta ansvar för att människor tar illa upp av fakta. Det är ju vad det är liksom. Folk får hantera sina egna känslor.
Eller så ser man det som att det är bäst att göra rätt och vara ärlig.
Sanningen kommer alltid ikapp dig.
 
Man måste inte berätta om dna-resultatet för sina kusiner. Man behöver inte ens säga till nån att man gjort ett test.
Iofs kommer de i ens matchningslista veta att man testat sig men man får som sagt tänka över sånt innan man tar ett test.
Saker brukar ha en tendens att sprida sig vidare.

Samtidigt har man ju rätt att veta vilka som är ens bioföräldrar. Så om ens föräldrar håller det hemligt får de väl tåla att man får veta det på annat sätt.
Jag tänker nog på hemligheter några generationer längre tillbaka i tiden.
Och mer åt sidan.
 
Det kan man ju inte veta.
https://se.readly.com/magazines/hant-extra/2023-08-08/64cb65cb3b37d501c0c26097


Eller så ser man det som att det är bäst att göra rätt och vara ärlig.
Sanningen kommer alltid ikapp dig.
Jättebra att sådana här saker kommer fram. Använder sig myndigheter och sjukvård av spermier och annat de inte egentligen har behörighet att göra så är det ju absolut bäst att det kommer upp till ytan. Sådana här grejer ska upp till ytan!
 

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 246
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 924
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
17 428
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
575
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp