Bukefalos 28 år!

Bevattningssystem

Coop

Trådstartare
Ja det är ju bara att inse att det växer dåligt om man inte vattnar... Så nu har vi kommit fram till att vi behöver ha ett bevattningssystem av något slag. Har kollat på ett inslag från Äntligen hemma och fått lite idéer på hur man kan använda det och vad det finns för lite olika alternativ.

Men jag vill såklart höra hur det fungerar i verkligheten :)

Något man behöver tänka extra på? Tips och trix mottages tacksamt!

Det som ska bevattnas i första hand är hallonbuskar, jordgubbsland, vindruvor och blåbär och kanske även en grönsaksland. Allt finns inom rimligt avstånd från varandra. Kanske att man får dela upp det så det blir bra och att det inte blir för lång bevattningsslang?

Coop
 
Droppslang är ju smidigt. Annars, om allt ligger i närheten, varför inte investera i några vattenspridare och slangar som kan stå på plats, men där ni bara byter slang i utkastet.
 
Vet inte om jag alldeles förstår frågan? Ständig bevattning behövs knappast i svenskt klimat?

Vill du ha ett system som helt befriar dig från insats och sköter sig själv?
För egen del så vattnar jag om det behövs. Sällan behöver buskar bevattning eftersom de har rötter som går en bit ner i marken och där är det sällan torrt?

Ytligare rötter som t.ex. grönsaker behöver vattnas ibland - beroende på sommar. Vissa somrar önskar man paraply istället eftersom allt regnar bort :D

Om det är en rejäl torrsommar så har det funkat alldeles utmärkt för mig att ha en lång slang från utkastaren och bara skruva på spridaren en timme eller så om kvällen/natten.
 
Jag vattnar bara i växthuset, resten sköter sig själv. Är det en riktigt torr sommar kanske jag sätter på spridaren, men det är ju sällan så i Sverige.
 
Jag vattnar bara i växthuset, resten sköter sig själv. Är det en riktigt torr sommar kanske jag sätter på spridaren, men det är ju sällan så i Sverige.
Kanske inte där du bor, men de väldigt låga grundvattennivåerna säger något annat. Hos mig kan det vara många veckor utan minsta droppe sommartid. Under hösten däremot så kommer det desto mer. :meh:
 
Vet inte om jag alldeles förstår frågan? Ständig bevattning behövs knappast i svenskt klimat?

Beror på var man bor. Vi bor i zon 0-1, lä, sol i hela trädgården och sand (havet ett par hundra meter bort) minst 2 meter ner. Ska man övht ha en gräsmatta så krävs det bevattning varannan dag en vanlig sommar. Vill man att den ska vara grön så behöver man vattna oftare.

TS vi kommer gräva ner gardenas automatiska bevattningssystem.
 
Beror på var man bor. Vi bor i zon 0-1, lä, sol i hela trädgården och sand (havet ett par hundra meter bort) minst 2 meter ner. Ska man övht ha en gräsmatta så krävs det bevattning varannan dag en vanlig sommar. Vill man att den ska vara grön så behöver man vattna oftare.

TS vi kommer gräva ner gardenas automatiska bevattningssystem.
Jag har precis köpt det till min tujahäck, ska grävas ner i vår. Tujahäcken har etablerat sig bra men växer långsamt, troligtvis på grund av att den får för lite vatten. Vi vill ha den hög fort, den ska läa vår ridbana!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inser att det kanske inte finns något bra svar på min fråga men tänker att om någon har nåt bra tips så är det här på Buke i alla fall...
Svar
16
· Visningar
1 293
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 732
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 592
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Sonen skulle behöva alternativ till Fortnite (som pappan tyckte var en bra idé att låta honom ha 🙄 ) till sitt PS4. Jag är alldeles för...
2
Svar
30
· Visningar
6 422
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp