Bukefalos 28 år!

Bidrar man till den ryska krigskassan

Spelar det nån roll vilken typ av produkter det är man köper som EMV? Själv köper jag i stort sett alltid Garants svenska, ekologiska mjölk och yoghurt, som är lite billigare än Arlas motsvarighet. Och Arla har det ju från tid till annan funnits skäl att bojkotta också :D
Jag ser hellre att Arla får pengarna så de kan betala något till sina mjölkbönder än att det hamnar i större fickor.
 
Dålig koll på Granat men ICA har ju en dal i Peru som kallas ica dalen till och med. Där odlas så mycket sparris att lokalbefolkningen märker av vattenbristn till vardags då det går åt så mycket vatten till sparrisen. Detta tycker jag säger tillräckligt om företaget och om hur dom ser på människor i stort vilket gör att jag inte vill köpa deras öht oavsett vilken produkt.

https://swedwatch.org/sv/teman/till-sista-droppen-om-vattenbristen-i-ica/
ICA bojkottar jag redan, dvs jag handlar inte alls i ICA-butiker :) "Sparrisdalen" såg jag en TV-dokumentär om för något år sedan men visste inte att det var ICA. Köper dock enbart lokal sparris som odlas någon mil från där jag bor.

Vet inte i vilken utsträckning som Garant ens har grönsaker och frukt, verkar vara mest annan typ av mat.
 
Jag ser hellre att Arla får pengarna så de kan betala något till sina mjölkbönder än att det hamnar i större fickor.
Arla har ju dock då och då varit i rejält med blåsväder genom att just inte betala särskilt bra till bönderna. Och genom att flytta produktion från Sverige.
 
Antar att man får försöka låta bli EMV på de produkter där man tycker det spelar någon roll om det finns valfrihet?

Ris tex är ju nästan kört i butiker tycker jag, det är nästan bara Uncle Bens och EMV, båda har dåligt ris. Torkad frukt har blivit bara EMV och den är inte god för ICA så köper inte det där längre. Diskborstar är kört att hitta annat än EMV på ICA nu och de är faktiskt dåliga, så ska se om jag hittar ngn annanstans.

När det gäller mjölk och grädde o ägg så köper jag det dyraste jag hittar från det mest näraliggande mejeriet där jag är, så gotländsk på Gotland, skånsk i Skåne o Roslags i Uppland. :)

Vår butik försökte vräka lokala mjölken för ett halvår sedan för att breda ut ICA mjölk men vi lyckades tjata tillbaka den, lokala äggen försöker de ständigt underminera genom att rea ICA ägg.
Diskborste brukar jag köpa på Granngården, vet inte vem som äger De Laval men den håller i en evighet så är ägaren med på listan så är iaf min borste sen före kriget i Ukraina.

1686745413898.png


Tydligen är det Tetra Laval som är ägaren, ett schweiziskt bolag som lämnade Ryssland förra året, visserligen under protest.
 
Glömde kanske skriva att det är maskindiskmedel jag är ute efter. :DAnvänder Yes platinum eftersom vi ändå har lite problem med att få rent. Ska testa grumme ändå, det är ju värt ett försök...

Änglamark har jag för mig gör bra tvättmedel, men det finns inte i mina butiker.

Till städ använder jag såpa eller rengöringsspray "Såklart" (från axfood). Det är den definitivt bästa städsprayen jag hittat som inte även äter upp kaklet och rören...
Detta är ett bra alternativ till yes. Drygt och diskar bra och orkla
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    248,3 KB · Visningar: 3
Arla har ju dock då och då varit i rejält med blåsväder genom att just inte betala särskilt bra till bönderna. Och genom att flytta produktion från Sverige.

Ja, "mina" Arla-produkter är från Danmark. Hittar inte danska anläggningsnummer, men närmsta mejeri är 49 mil bort. Köper jag Falköpings mejeri kommer det istället från Grådö mejeri (43 mil bort), medan EMV-mjölken är från Jönköping, 10 mil bort...
 
Diskborste brukar jag köpa på Granngården, vet inte vem som äger De Laval men den håller i en evighet så är ägaren med på listan så är iaf min borste sen före kriget i Ukraina.

Visa bifogad fil 121238

Tydligen är det Tetra Laval som är ägaren, ett schweiziskt bolag som lämnade Ryssland förra året, visserligen under protest.
Ok, får spana på det samtidigt med tvättmedel på Granngården :)

Suck Tetrapak var ju svenskt.
 
Mitt Hemköp säljer ut Marabou chokladkakor såg jag och har även GB till extrapris - vilket även andra kedjor har. Så ja, en bojkott fungerar faktiskt. Kanske inte för att en individ inte köper en chokladkaka utanför att dålig PR får matvarukedjorna att ta bort det från sortimentet.

Känns sådär lagom hycklande att det försäkras att alla svenska varor produceras i Sverige, vilket spelar noll roll eftersom vinsterna fortfarande hamnar i samma fickor.
 
Dålig koll på Granat men ICA har ju en dal i Peru som kallas ica dalen till och med. Där odlas så mycket sparris att lokalbefolkningen märker av vattenbristn till vardags då det går åt så mycket vatten till sparrisen. Detta tycker jag säger tillräckligt om företaget och om hur dom ser på människor i stort vilket gör att jag inte vill köpa deras öht oavsett vilken produkt.

https://swedwatch.org/sv/teman/till-sista-droppen-om-vattenbristen-i-ica/
Fast jag läste din länk och såg filmen och jag uppfattade det som att dalen heter Ica dalen, sedan många hundra år tillbaka och att det är sparris som går till alla möjliga butiker som produceras där, inte till en varukedja i Sverige. och @Roheryn

Dock är det himla synd faktiskt att vi inte producerar mer sparris själva i Sverige, Skåne var tydligen en storproducent och förpackade på burk och sålde till Frankrike rent av.
 
Mitt Hemköp säljer ut Marabou chokladkakor såg jag och har även GB till extrapris - vilket även andra kedjor har. Så ja, en bojkott fungerar faktiskt. Kanske inte för att en individ inte köper en chokladkaka utanför att dålig PR får matvarukedjorna att ta bort det från sortimentet.

Känns sådär lagom hycklande att det försäkras att alla svenska varor produceras i Sverige, vilket spelar noll roll eftersom vinsterna fortfarande hamnar i samma fickor.
Jag uppfattar som att den här artikeln är bra skriven

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/MoJ0eE/mondelez-vd-manga-ar-i-samma-sits-som-oss-pa-marabou
 
Ur artikeln; "Det finns inte en enda medarbetare på Marabou som inte fördömer Rysslands krig mot Ukraina och inte önskar något hellre än att kriget ska ta slut omedelbart"
Kaxigt uttalande. Undra om hon verkligen har täckning för det? Jag har haft en kollega (och då är vi en liten arbetsgrupp!) som sympatiserade med Ryssland.
 
Är väl det stora problemet att företaget är sålt och ägs av en större koncern. Marabou kan inte ha makten över märket när det är sålt.
Dags att fundera på att försöka köpa tillbaka?

Sedan vet jag inte om jag tolkar begränsad mängd när det står "scaling back unspecified non-essential activities in Russia" på Yale som det länkas till i artikeln.
 
Nah, det vet jag inte om jag tycker. Hon verkar inte vilja lägga någon som helst press på sitt internationella bolag och helt ärligt så skulle alla de här svenska bolagen faktiskt kunna vara egna bolag istället, Mondelez är ju en stor klump som är i vägen för deras frihet att agera. Dvs det är hon, VD för Mondelez i Sverige som orsakar problemen som företagen de sitter och äger drabbas av, ingen annan. Så skyller hon på privatpersoner för problem hon orsakar.
 
Ur artikeln; "Det finns inte en enda medarbetare på Marabou som inte fördömer Rysslands krig mot Ukraina och inte önskar något hellre än att kriget ska ta slut omedelbart"
Kaxigt uttalande. Undra om hon verkligen har täckning för det? Jag har haft en kollega (och då är vi en liten arbetsgrupp!) som sympatiserade med Ryssland.
Enligt min mening kan man ju skicka ett mejl och påtala att det faktiskt finns minst 1 st pers som håller på Ryssland och se vad svaret blir.
 
Nah, det vet jag inte om jag tycker. Hon verkar inte vilja lägga någon som helst press på sitt internationella bolag och helt ärligt så skulle alla de här svenska bolagen faktiskt kunna vara egna bolag istället, Mondelez är ju en stor klump som är i vägen för deras frihet att agera. Dvs det är hon, VD för Mondelez i Sverige som orsakar problemen som företagen de sitter och äger drabbas av, ingen annan. Så skyller hon på privatpersoner för problem hon orsakar.
Det intressanta är att det är VD för Mondelez Sverige som skrivit artikeln och inte VD för Marabou. Så självklart så ligger hennes intresse hos Mondelez och inte bara Marabou.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp