"big balls" - klapphingst

skuggi

Trådstartare
Hehe.. rubriken från ett annat forum om minirundbalar på engelska :angel:

Jo, det är så att jag har en tvåårig islandshingst som ännu bara har fått ner den ena kulan. Men vilken kula det ÄR :eek::o

Alltså, den får absolut inte plats hela i en hand...:crazy:

Nu undrar jag, vad är "normal" storlek, och om han nu har ovanligt stora, kan det hänga ihop med att den andra inte kommit ner ännu?
Spontant ser det INTE ut att finnas plats för en till så att säga... :cool:
På besiktningen i mars nämner veterinären inget om att den skulle vara ovanlig på något vis, förutom att den är ensam..

Är det någon som sett något samband mellan storleken och mängd hormoner/hingstigt beteende?

Nu i dagarna tycker jag att den har börjat hänga "lägre" så kanske börjar det bli plats för nr 2... Formen på den som är där verkar normal, jag har ingen anledning att tro att det skulle vara "två i en".

*hrrrmm.. konstig fundering, det måste vara värmen..*
 
Normalutrustad 06:a?

Jag testar här då.. handlar ju om islandshingst...

Jag har en 06:a som bara fått ner ena kulan ännu... Jag har väl ingen panik, det blir ingen kastrering förrän till senhösten/vintern ändå.

Men till saken, den som HAR kommit ner ser väldigt.. stor ut? Klart större än att den ska få plats i en hand :crazy: Normalformad vad jag kan avgöra, men det ser inte ut som att det ens finns plats för en till... :crazy:

Enligt er erfarenhet, brukar det skilja mycket på storleken mellan olika hingstar, och kan storleken vara en orsak till att den andra inte kommit ner ännu?
Vad är normal storlek?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Normalutrustad 06:a?

Jag har inga vetenskapliga grunder bakom , min uppfattning är att om hingsten bara fått ner ena kulan så blir den störrre än normalt som kompensation. Som om det produceras lika många spermier i den enda som har kommit ner som det skulle ha gjort om båda kommit som de skulle.

Sen kan jag ju tyvvärr säga att sannolikheten att din hingst kommer att få ner en kula till är väldigt liten om du ännu inte har sett den. De veterinärer jag pratat med angående klapphingstar har alla sagt att hästar helst ska ha båda nere när de föds och annars definitivt innan de blivit ett halvår gamla.
 
Sv: Normalutrustad 06:a?

På min kom inte andra kulan ner förrän han var tre.
Och då så hade jag redan bokat klapphingstoperation.
Kulan kom ner när han fick hormonspel över några brunstiga ston som vi ledde honom förbi på väg till betet.
Det kom ned en del annat också.

Och den kula som kom ner var stor precis som den som redan var nere.
Kastrerande veterinär trodde att den stora storleken hade gjort att den hade svårt att ramla ner.

Det var kul att ringa och avboka operationen.
Jag behövde bara säga att jag hade en bokad tid så frågade de om den hade kommit ner av sig själv.
Det var tydligen mycket vanligt med sådana avbokningar.
 
Sv: Normalutrustad 06:a?

Hääärligt att höra! :bow::bow:

Hittills har han inte haft några brunstiga ston i närheten, men i slutet av sommaren kommer vi flytta och då kommer det både finnas en ett år äldre hingst(avelsverksam) samt ett par ston. Så jag hoppas lite på att det ska stimulera honom så den trillar ner.

Skönt att höra att min tanke verkar kunna stämma angående storleken, han är ju liten och tunn så jag kan inte förstå hur han kunde bli så.. oproportionerlig :angel: men han är väl lite sen i utvecklingen tror jag.

Då ska jag bara luta mig tillbaka, boka in klapphingstop. till hösten och vänta på att de trillar ner :idea:

TACK för svar!! :bow:

Var din killes ungefär lika stora som Olivers? Typ mer än en handfull? :rofl:
 
Sv: "big balls" - klapphingst

Vi har genom årens lopp haft en tre - fyra stycken "enkulade" unghästar, och faktiskt - peppar peppar det har löst sig den naturliga vägen alla gånger, det har ramlat ner en till, allt i åldrarna
2- 4 år:)
Så jag är av den absoluta åsikten att man, om möjlighet finns ska ge dessa killar ngt år extra, har man tur, när hormonerna börjar rusa i dom så har dom en vacker dag två kulor nere i påsen;)

För några år sedan hade vi en inackordering hos oss i 2 år just pga att han var "klapphingst" och ägaren kunde inte ha honom i sitt inhyrningsstall...
Jag var mellan bakbenen på honom "dagligen" under dessa år och klämde och kände om där fortfarande bara var en kula.:o

När väl den andra ramlade ner ringde jag givetvis direkt och bokade tid.
När jag kom till vetten band jag upp hingsten i operationsrummet, och när vetten skulle bedöva så lyfte hingsten mkt snällt(o högt) på ena bakbenet:angel:

Gissa om det blev fnitter och skratt när jag förklarade att jag "varit där dagligen och kännt" :rofl:

Kastrerad blev han iallafall och fungerar idag alldelles utmärkt som barnhäst hos ägarna/uppfödarna...
 
Sv: "big balls" - klapphingst

Jag har samma bekymmer på en 2-årig islandshäst. Han har bara fått ner den ena och den är ENORM! Hästen i fråga är bara ca 125 cm hög, så det känns lite oproportiorneligt...

Förra året hade jag samma med en av mina nu 3-åriga valacker och den hade trillat ner av sig själv till hösten och bägge testiklarna var då lika stora.

Jag tror man lugnt kan vänta och se. Förhoppningsvis trillar de ner lite senare.

Vi har en ettåring som har bägge nere redan och det känns riktigt skönt.
Lycka till
Milschen
 
Sv: "big balls" - klapphingst

Har hört flera som haft problem med klapphingstar som gett fodertillskottet MSM och det har skyndat på "nedsläppet",verkar som vissa lider av nån sorts brist och som fördröjer nedsläppet..:D

Har aldrig varit förtjust i det tillskottet då det marknadsförs som att bota allt,men tydligt är att många sett goda resultat av preparatet i just detta sammanhang.
Vetenskapligt bevis? Nä för hästägarna räckte det att det gick att kastrera på vanligt vis inom rimlig tid.:angel:
 
Sv: "big balls" - klapphingst

*delvis kl*

MSM? Det har jag ju hemma :idea: Skadar ju inte att testa... tack för tips.

Skönt som sagt att det verkar vara ganska vanligt att kulorna blir väldigt stora och den ena därmed sen ;) Har som tur är möjlighet att ha honom kvar som hingst ett bra tag, om bara han och den andra hingsten står ut med varann :grin:

Tack! För alla svar :bow:
Vad buke är bra! :bump:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 153
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
23 058
Senast: Duplo
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 419
Hästvård Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om...
Svar
1
· Visningar
1 176
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp