Bukefalos 28 år!

"Big Horn Arabian Light" - hur breda?

bettysmatte

Trådstartare
Är det någon som har en "Big Horn Arabian Light" westernsadel och kan tala om för mig hur pass breda de är? Passar de jättebreda hästar, typ haflinger?
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Har för mig din häst är MYCKET bred? :p Då blir tyvärr Big Horn för smal. Måste ha minst X-full quarterbom eller sk "kallblodsbom" 8".

Vill du ha en Westernsadel då kan du titta på Simco Draft Horse (dom finns hos Börjes) de är 8" och anpassade efter kallblodsryggar.
Finns en som heter Double C, bla modellen Nevada Fancy som finns i riktigt breda. Finns även en sadel från Western Imports på hovotass.com som de kallar för "Trailsadel, finns i XXL" eller nåt. Ska passa på breda korta hästar. Tror märket heter Chimayo.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Ja, hon är JÄTTEBRED. Tack för tipsen på andra märken/modeller. Synd att Big Horn Arabian blir för smal... Har sett ett par sådana beg. som var bra pris på. Men jag får leta vidare. Man ser ju en hel del westernsadlar på bruksnordsvenskar och ardennerhästar, så NÅGOT måste ju passa min tjej också!
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Njae, Nevada Fancy är inte så himlans bred tycker jag. Jag har haft en sådan i stl 3 (=full quarter). Provade först en stl 2, men den var för smal. Om skillnaden mellan 3 och 4 (x-full) är jämförbar med skillnaden mellan 2 och 3 så tror jag att en Nevada Fancy blir för smal för en megabred haflinger. Men prova kan man alltid göra om möjlighet finnes.;) Annars är det en trevlig sadel och jag blev sur på hästen för att han växte ur den. Vad har TS häst för bomvinkel?
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Jag kan inte heller tänka mig att hon kan ha en Nevada Fancy.
Min western sadel var just en Nevada Fanvcy bomvidd 3 och
Tabasco är ju bra mycket smalare över ryggen än Belle.
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Denna är ju speciellt tillverkad för hästar med kort rygg och framförallt arab ryggar (därav namnet :)
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Hon är nog ca 130 grader över ryggen. Inte många sadlar som passar då inte :crazy:!
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Nej, då kan du nog glömma det mesta i westernväg också. Det finns bomlösa westernsadlar, men de kanske du har tittat på redan?. Inte så snygga kanske och inget för roping eller reining, men för annat lär de funka.
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Har inget emot bomlösa westernsadlar, eller andra bomlösa sadlar heller, men jag är bara rädd för att jag kommer att sitta för brett i dem som jag gjorde i min Börjes bomlösa.
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Hör med floby överskotts (tror det heter så) På fjord häst SM förra året var de där o då skulle han sälja nån dunderbred westernsadel, han sa till mig att den troligtvis skulle va för bred för de flesta fjord som va där, han rekomendera den till nordsvensk, ardenner. Den såg fin ut o har för mig att den va rätt bilig, i still med 3000- 5000 kr.
 
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Okej. Har hittat deras hemsida och ska kika runt lite.

Funderade lite på att en manskapssadel kanske också hade kunnat passa, men frågan är om jag kan hitta den storlek jag behöver. Vet någon vilka sorters ryggar som manskapssadlarna passar? De ser lite långa ut?
 
Senast ändrad:
Sv: "Big Horn Arabian Light" - hur breda?

Jag kan inte heller tänka mig att hon kan ha en Nevada Fancy.
Min western sadel var just en Nevada Fanvcy bomvidd 3 och
Tabasco är ju bra mycket smalare över ryggen än Belle.

Ja det är bara vad jag läst mig till så.

Är hon så bred som 130 så är det nog bomlös som gäller :p De där Startrekk (?) kanske, de ser faktiskt stabilare ut än t.ex Barefoots w-sadlar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 389
Senast: Shixle
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: Mogge
·
Utrustning Har häst med rak rygg vid arbete, stora skulderblad och stora bogrörelser och ganska hög manke, kräver riktigt bred kanal. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: TessanK
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 331
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp