Bukefalos 28 år!

Bil + släp

froggy

Trådstartare
Undrar vilket släp jag får dra med min passat på B-kort? Har en vännina som har ett släp som jag kan få låna gratis....men jag tror inte att jag får köra den lagligt.. Och sen en annan sak. Är det inte dåligt för bilen om man kör med ett för tungt släp? Alltså pallar dragkroken det?

Bilen:
tjänstevikt: 1550
totalvikt: 2000
max släpvagnsvikt: 1300
släpvagns mximala totalvikt vid B-kort: 1500

Släp:
tjänstevikt: 800
totalvikt: 1400
max lastvikt: 600

Av detta lilla som jag förstår, så får jag INTE köra detta släp...ellerhur?? Oavsett vad hästen väger... för att max släpvagnsvikten och totalvikten stämmer inte överens. Stämmer detta? Eller är jag ute och cyklar?

Vilken typ av släp kan jag hyra och köra med min bil? Har inte möjlighet att byta bil än...
 
Sv: Bil + släp

Vet inte vilka släp du får dra iom viktkten är rätt låg, men skulle tippa på att det kan finnas värmlandsvagnar som ligger så de klarar sig:)
 
Senast ändrad:
Sv: Bil + släp

Eller vänta nu.. nu blev jag osäker när jag läste det du skrivit igen:o
Det jag blir osäker på är formuleringen med max släpvagnsvikt och max totalvikt med b-kort.. så i ärlighetens namn vågar jag inte säga varken bu eller bä:o glöm det jag skrev tidigare;)
Men jag har fått för mig att just passaten ska vara känd för att vara bra häst/hundbil så det känns väldigt skumt om den skulle ha sin gräns redan vid 1300kg
 
Senast ändrad:
Sv: Bil + släp

Neh men jag tror att du har rätt!

Har kollat lite på nätet...verkar som Kylinge och Värmlandsvagn (båda boogie) kanske kan funka. Vilken av dom två skulle ni välja säkerhetsmässigt osv? Vilken av dom är stadigast, mest gedigen?
 
Sv: Bil + släp

För min del går VV alltid bort. Men det är för att min häst hatar dom, vet ju många som åker bra i dom också:p
 
Sv: Bil + släp

tror att det är dragkroken på din bil som ställer till det, med en dragkrok som får dra lika mycket som tjänstevikten på bilen så får du dra släpet(då de inte överstiger 3500kg tillsammans).

angående kylinge boggie så väger de ofta 1500kg = du får inte dra det då max släpvagns vikt är 1300kg, kylinge enkelaxlad får du dock köra. har en enkelaxlad kylinge med frontutlastning, med totalvikt 1300kg, max lastvikt 750kg. är väldigt nöjd med mitt släp, ganska stabilt, lätt att köra/backa osv. visst är drömmen ett boggie släp men man tar det man har körkort till och råd med ;p. fd svår lastade hästen tycker också att släpet är ok.
 
Senast ändrad:
Sv: Bil + släp

Jag har ett gammalt trane -83, 1300kg - maxlast 720kg. Toppenbra släp som alla hästar hittills har gillat att åka i! :)
 
Sv: Bil + släp

Jo, jag tycker också att det är konstigt att passaten får dra så lite...pga av dragkroken. Det är årsmodell 2003 m Turbo.

Hmm har en fundering... Kan man be en bilmekaniker att byta ut dragkroken? Kan man sätta dit en "starkare"? Hur mycket kan sånt kosta tro?

Hittade ett kylinge boogie släp som hade totalvikt på ca 1300 -1330 tror jag att det var.
 
Sv: Bil + släp

Jo, du får dra det släpet med den bilen. Men du får inte lasta släpet så att bruttovikten (släp+last) blir mer än 1300 kg, dvs du får lasta max 500 kg.
 
Sv: Bil + släp

Som WBanna skriver får du dra släpet med bilen men släpets bruttovikt får inte överstiga 1300kg. Du får, om vikterna stämmer, lasta 500kg.
 
Sv: Bil + släp

Jo, du får dra det släpet med den bilen. Men du får inte lasta släpet så att bruttovikten (släp+last) blir mer än 1300 kg, dvs du får lasta max 500 kg.

Ok, jag som trodde att totalvikten måste överensstämma med bilens....

Jag är inte 100% säker på vad hästen väger. Hästen är ganska tunn just nu (omusklad) men är av halvblodstyp på ca 165cm. Jag skulle gissa på att hästen väger nånstans mellan 500 - 600 kg.

Tar dragkroken stryk om hästen råka väga närmare 600 kg? Då överstigs ju max släpvagnsvikten...

Kan man köra korta sträckor ändå?

Vill ju egentligen inte riskera att bilen tar skada el att jag åker fast...
 
Sv: Bil + släp

Du får koppla ett släp med totalvikt 1500 kg, men bruttovikten får aldrig någonsin överstiga 1300 kg (eftersom det är vad bilen får dra).

Jag hade inte riskerat att lasta för mycket i släpet, dessutom väger de flesta släp mer än vad pappret säger (ibland upp till 100 kg mer), vilket gör att lastvikten minskar med lika mycket - redan från början.
 
Sv: Bil + släp

Du får koppla ett släp med totalvikt 1500 kg, men bruttovikten får aldrig någonsin överstiga 1300 kg (eftersom det är vad bilen får dra).

Jag hade inte riskerat att lasta för mycket i släpet, dessutom väger de flesta släp mer än vad pappret säger (ibland upp till 100 kg mer), vilket gör att lastvikten minskar med lika mycket - redan från början.

Menar du "riskera" pga bilen kanske pajar av övervikten?
 
Sv: Bil + släp

jag är oxå förvånad över att passatar får dra så lite, var inne på att köpa en sådan då jag gillar vw överlag, men har ännu inte hittat nån som får dra med än 1400 kg totalt, trots att jag provat en "monsterpassat" tom
 
Sv: Bil + släp

Du missar det viktiga i det här fallet.

B-kortsvikten (pappersprodukt) är HÖGRE än vad bilen får dra. Du får aldrig någonsin dra mer än vad bilen mäktar med - oavsett vad regbeviset säger.

Därför går detta under bruttovikt, även för B-kort. Viktigt att lära sig så man inte sprider fel info på nätet.
 
Sv: Bil + släp

Lånar min knapp

Ser att det är kroken som ställer till det för dig i det här fallet. Det borde ju inte vara helt omöjligt att kontakta en verkstad och se om det går att få den vikten ökad.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 285
Senast: Wille
·
  • Artikel
Radannons Prutat och klart! Nypris är 957 800 SEK! Perfekta 599 cm, får plats på din uppfart Går som personbil på färjor Lågmilare - bara 1712 mil...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Emir
·
Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 171
Senast: Bison
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 615
Senast: angelo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp