Bilder på dig och din första häst

annan1

Trådstartare
Hittade lite bilder hemma hos mina föräldrar, bland annat den som jag använder som profilbild. Den förställer mig som fem-sexåring med min shettis Skrotan, som var jämnårig med mig.

Skrotan var bara fem när jag fick henne och hade gått ponnyridning. Hon var trött på barn och var generellt ingen lämplig förstahäst för en femåring. Men jag har henne att tacka för mycket som idag är självklart i mitt ridliv, t.ex. att jag är förhållandevis orädd och att det är en självklarhet att rida ut, långt, ofta och på egen hand.

Nu vill jag se bilder på dig som är vuxen med din första häst eller ponny (behöver inte ha varit din egen, utan kan likagärna vara läger/ridskole/medryttarhäst). Skriv gärna ungefärligt år och ålder på dig och hästen, och en kort personlighetsbeskrivning (av hästen - eller dig för all del).
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag var 10 år när jag och mina två systrar fick våran första pålle. En arabvalack, D-ponny. Detta var år 2001 och pållen var då 8 år.
Lite bilder på oss;
167950_1656747776455_6300362_n.jpg


524733_10151450337429032_59270377_n.jpg


208049_10151106887004032_1433733154_n.jpg


Back in the days var det storasyster som red mest. Han tränades och tävlades i dressyr.
Lilla pållen finns kvar hos oss, jag har fått 'ärva' honom på heltid. Han är nu 20 år och något vitare idag.. :D

24067_1369937693.jpg


150473_10151399395909032_1586394612_n.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Detta var inte den bästa men den äldsta bilden på mig och Stjärna jag kunde hitta på datorn, den är tagen 2006 skulle jag tro. Här är hon nyduschad en supervarm sommardag. :D Tösen har i år fyllt 22 bast...jisses. :heart
1158_50812455744_7355_n.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Melker01.jpg

Jag och min första riktiga hästkärlek, sköthästen Melker som jag hade hand om i tre års tid, fem dagar i veckan. Ridskolehäst.

P5173186.jpg

Jag och min första alldeles egna häst, islandshästen Muninn som köptes som projekthäst eftersom hästproblem hade varit min specialitet i flera års tid. Tyvärr blev han aldrig ordentligt ridbar, första och enda psykiskt sjuka häst jag någonsin stött på. Varken klinik, specialhovslagare, sadelutprovare etc hittade några fysiska fel, men inte ens fyra veckor hos inridare hjälpte. Går nu som sällskapshäst.
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

1069369_10201390466902201_1813847159_n.jpg


Min första häst Vismar som jag köpte 1995 för 3000 kronor för att ägarna inte ville ha honom kvar.
Jag körde och red in honom. Vi körde brudpar, turister och hade det jättemysigt. Jag var 22 år när
jag köpte honom. Dessvärre blev jag kär och flyttade till sthlm så jag sålde honom till en ridskola.
Där han blev en ok lektionsponny. De vågade inte köra honom då han var bakrädd och krävde att man
kunde köra. Jag var där och visade en gång 2001 och de var väldigt förvånade att han gick så bra då
han inte hade blivit körd på två år.

Tyvärr galopperar han i trapalanda nu.
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag har ju haft en lång rad med låneponnysar/lånehästar, foderhästar m.m.
Men min första egenägda häst är ett mycket speciellt litet sto som jag första gången träffade när hon var 2 år. En busig, ouppfostrad liten hårtott med lång trasslig man. Det var meningen att hon skulle bli tävlingsponny åt dottern i huset, men pga vissa omständigheter så blev det inte så. Jag fick istället möjligheten att köpa denna underbara lilla häst. Våran resa har inte varit lätt, men det har alltid varit vi två och vi hör verkligen ihop. Min jätteponny och jag..:love:

Lucky Star, 152cm Knabstrupperkorsning född 2001.
p1010883_180619826.jpg


Mvh Domino_s
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag & min ponny Lois (skimmeln) samt min syster och hennes shettis Frida. Bilden är tagen 95 eller 96. Jag var runt 10 år, ponnyn var en new forest född 74. Det var en snäll, lite lat gammal ponny som tävlat en del hoppning. Fick fångkänningar och blev halt 97 varpå han togs bort.

1015128_10151443707937267_1914667074_o.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Första hästen. Egentligen pappas avelsto. Ariette travare


wpid-2013-01-22-22-30-53.jpg


Första egna. Shettis hingst på ett halvår. (bilden är senare). Linus hette han och vi kamperade sedan över trettio år tillsammans. En riktig avkastarkung!

wpid-41c0bbd5-5642-49f8-83b1-290c622b96fd.jpg


Linus var född-75 och jag är född-72

Om ni undrar varför bilderna verkar vara från Hedenhös;)
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Så härliga bilder :love: får se om jag också hittar några bilder i mitt arkiv (också från hedenhös)
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag har aldrig haft en egen häst, men den första som jag fick ta hand om och rida som min egen i perioder, och som stal mitt hjärta, är Kadich. En lagom tjock arabvalack som stod på ridskolan.
Bilden är tagen precis när jag började rida honom och han skulle sättas igång efter en skada. Kadich var inte drömhästen för de flesta, han fick inte hoppas pga skadan och sprang hellre framåt än att jobba ordentligt i form.

Men han var den tryggaste hästen jag någonsin suttit på, han bar mig över stock och sten och över ängar i barbackagalopper. En riktig kompis!

Här är vi då, Kadich 14 år på bilden och jag 17 år.
december-05-3.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

kl

Här är bild på mig och min första egna häst, Sunrise! Hon var en Shetlandsponny (mina morföräldrar födde upp shettisar) och jag fick henne som föl. Jag är på bilden 3 år gammal. Jag red in henne själv, när jag var 12 såldes hon till en barnfamilj som hade henne till för två år sedan då hon kom tillbaka till mig. Tyvärr gick hon bort förra sommaren.

dsc00776_121562382.jpg


Här är en bild på oss när vi är lite äldre!

sunrise_116246732.jpg


...och en innan hon fick sluta sina dagar :heart Älskade, finaste lilla Sunrise!

521364_2183900133571_466313820_n_204961510.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

jag till vänster på min ponny Buck :love: världens snällaste och goaste lilla ponny!

lagom liten och söt ^_^ och han visste precis var godiset stod.

bomus bild på syrrans shettis :p var mer eller mindre köp 1 få 2 erbjudande då de var så fästa vid varandra.
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Här är två bilder på mig och min älskade, älskade Bris (Brisad-Cyrano) som jag hade i 25 år. 2005 fick han avsluta sitt 31,5 åriga liv och ligger begravd här på gården. Har planterat ett äppelträd vid hans grav till hans minne.

 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag (på bilden ca 10-11 år) på min första ponny.
dsc_0089_127181421.jpg


Hon kom till oss när hon var 2 år som sällskapshäst till en gammal tävlingsponny som stod i vårt stall då den hade blivit ensam, hon var väldigt lite hanterad och gick knappt att få tag i om hon var ute + att hon rymde hela tiden :p Vi kunde inte låta bli att börja greja med henne så sakta men säkert blev hon en normal unghäst. Mamma tömkörde henne ganska mycket och sen när hon blev tre år så började vi rida in henne -jag var 8 år då och minst/lättast så det var jag som fick sitta på i början. Det gick bra iallafall :p Sen betäcktes hon (ägdes fortfarande av sin uppfödare) och när hon var 4 år så fick hon sitt föl. Vi hade både henne och fölet hemma hos oss tills han var avvand och då åkte han tillbaka till uppfödaren.
Uppfödaren började prata på att ta hem henne också och då bestämde vi oss för att köpa henne (för vi var inte helt nöjda med uppfödarens hästhållning).
Jag och min syster hade henne tillsammans men min syster blev ganska snart för stor och gick över på d-ponny + att vi skulle ha varsin. Rätt länge var hon för stor och stark för mig och var ju dessutom en unghäst, så jag åkte av rätt många gånger och var lite smårädd för henne ett tag ;) Men det rättade till sig, hon var alltid busig men fanns inget ont alls i henne och när jag växte i henne så var det ju bara roligt med lite liv i hästen.

och här en bild på mig och samma ponny närmare 15 år senare.
81449_1343991874_207641545.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Min första ponny var ett gotlandsruss som hette Aramis. Jag hade honom först som medryttar-/sköthäst, sedan på foder i ett år innan jag köpte honom (jag var 11 år och han var 15). Dessvärre avlivades han i tarmvred bara 3 år senare, men vi hann ha mycket kul tillsammans!

5654_103296556774_7197881_n.jpg
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

*Hittade ingen bild där det är både jag och hästen, men hoppas att det är ok ändå*

Jag började rida på ridskola sommaren 2008, och gör det fortfarande, så min första favorit var då alltså en ridskolehäst.
Hon hette Honey och var en dansk korsningsponny född 1996 och ca. 133 cm i mankhöjd.
Det var även den näst första hästen jag red på ridskolan, och jag blev kär direkt, dels för att hon hade en så fin färg och dels för att hon hade ett så mjukt steg.
Dock var det inte så många som gillade henne då hon var väldigt istadig i både hantering och ridning. Hon kunde hoppa till om man inte först visade henne borsten ordentligt, och i ridningen så var hon rädd för vindpustar, "konstigt" solljus som kom in genom ridhusfönstrena, bommar/hinder osv. Kort sagt; Hon var rädd för i princip allt.
Dock var jag egentligen redan förstor för henne när jag började rida (var 10/11 år), så efter ca. 1 ½ år fick jag inse att jag var förstor....
Hon stod kvar på ridskolan fram tills runt nyår 2012/2013 då hon såldes till en elev.

1012415_374563826000289_2077093805_n.jpg

En av dem första bilderna jag har på lilla gumman :heart
 
Sv: Bilder på dig och din första häst

Jag hittar ingen bild på "min" allra första, det var en häst jag hade på delfoder när jag var 12 år gammal och han var helt underbar. Kommer fortfarande ihåg lukten av honom.
Kolbeinn hette han, född 83 och snabb som vinden. Många galna ritter hade vi, det bästa herrn visste var full fart framåt. Min kompis och jag klockade en gång ett race på en längre grusväg. :D Han lärde mig massor och jag saknar honom så otroligt mycket. Han avlivades för några år sedan..


När jag var 13-14 fick jag köpa min första egna häst, en häst jag var medryttare på 1 år först. Gud vad jag älskade den hästen! Var upp över öronen förälskad och även om han inte var speciellt flott eller vacker (:D ) var han för mig en VM häst.
Många, många skenturer och flera avramlingar hade jag på honom. Mamma skrattar fortfarande åt den gången jag satt upp, jag satte mig i sadeln och hästen drar iväg, hoppar ner för en kulle, drar ut på åkern och jag gör ett äkta ryggplask i snön. Pålle frustar och stannar lugnt några m ifrån mig. En riktig liten jäkel var han! Alla timmar jag jagat den där hästen i hagen och han brallat runt.. :banghead: Ändock hade vi ett otroligt band tillsammans, han höll alltid koll på vart jag var, jag litade till 220% på honom (konstigt nog ;)) och vi hade otroligt samspel.

Tyvärr fick han fångkänningar -09 som utveckades till fång i 2 omgångar. När han fick ett återanfall januari -11 så frågade jag veterinären om jag hade möjlighet att få ta bort honom. Han hade så ONT och 3 veckor senare när han skulle tas bort gick han på dubbel smärtstillande men hade ändock rätt hög puls. Man såg på honom att han gett upp.

Vi tog bort honom hemma på vår gård och jag har nog aldrig gråtit så mycket som när jag luktade under hans pannlugg, kramade hans huvud och sa "Tack för allt" innan jag gav honom en sista puss.
Än idag gör det så ont i hjärtat att se bilder på honom och jag kan fortfarande inbilla mig att jag "ser" honom i hagen. Det tog 1½ år innan jag kunde skruva ner hans boxskylt.
Jag skulle göra vad som helst för att få bara en dag till med honom. Och nu bölar jag på jobbet också.. Gud så jag saknar den hästen. :love:

Är så otroligt tacksam över att jag fick chansen att köpa honom. Och över allt han lärt mig! Utan honom skulle jag aldrig vara där jag är idag.

162681_1497748209967_5952788_n.jpg

Bilden är tagen av Simlir foto
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på dig och din första häst

551049_10151114309370842_1359049281_n.jpg


Får se om det fungerar, det är iaf jag (den vuxna) bredvid min första ponny Björklids Benz när vi var och hälsade på honom förra året.

Jag fick honom när jag var 4 år gammal och han var 1 år (och hingst). Red in honom själv och hade honom tills jag var 12 kanske, då han såldes för att jag behövde större häst.

På bilden så är det min dotter, då 4 år, som sitter på honom :) Han är världens mest underbara och genomsnälla ponny och gick som hingst hela tiden vi hade honom trots att gården var full av ston. :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
1 812
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 367
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jag är just i fart med att köpa min förta häst. Jag har provridit och ska lära känna hästen lite mer innan jag tar ställning. Det känns...
Svar
14
· Visningar
2 937
Senast: Annostar
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 450
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp