Bukefalos 28 år!

Första egna hästen!

tjoeptjoep

Trådstartare
Jag är just i fart med att köpa min förta häst. Jag har provridit och ska lära känna hästen lite mer innan jag tar ställning. Det känns ganska så stort och lite läskigt att köpa en häst en gång för alla. Jag har alltid ridit på ridskola eller haft medryttarhäst. Nu dyker såna där frågor upp som jag aldrig tidigre behövt ta ställning till! Några exempel på det:

Vad skall man köpa för täcken till hästen? Hur vet man vad som är ett bra vintertäcke? vad ligger ett sådant på i pris? Vintertäcke är ju högst aktuellt snart. När lägger man förresten på vintertävket i stället för typ regntäcke?? är det när det blir minusgrader på nätterna? (Halvblod, Lösdrift)

Hur mycket mat skall jag ge min häst. Långt ifrån alla räknar ju ut sin foderstat men tycker det hade varit roligt att kunna! Läser en bok just nu om hästens näringsbegov.

Jag har tillgång att fråga folk och har bra hjälp men jag vill ju läsa på så mycket som möjligt själv (vill ha egen kunskap oxå!) och skulle gärna vilja dela med andra som varit i min sits. När man är 27 som jag och väntat så länge med att skaffa första hästen 8och dessutom är bra på att ställa krav på sig själv) så blir det så stor grej helt plötsligt! jag läser massa böcker men det känns som man måste vara lite lost i början, allt går inte att läsa sig till! Någon som ha liknande erfarenheter som jag? Bra tips? Lugnande ord? :crazy:
 
Sv: Första egna hästen!

Börja med att kolla av vad säljaren har gett för mat, täcken osv.

Mina ponnyer som inte arbetar går utan täcke.

Den som rids ordentligt har regntäcke när det regnar mycket och kommer ha ett tunt fodrat täcke när det är minus dygnet runt.

Just nu har jag Börjes Himalaya till ponnyerna, det täcket passar jättebra och håller tätt. Dessutom är det billigt :)

Jag tycker det är bra att köpa täcken allteftersom man behöver de. Är de täckade dygnet runt är det bra att ha två täcken så man kan byta om det ena blir blött osv.
 
Sv: Första egna hästen!

Jag skaffade mina första två foderhästar för två år sedan (jag köpte den ena och den andra är fortfarande kvar här på foder) och jag tror jag var i ungefär samma sits som du är nu. Det är bra att ha någon att fråga. Då jag flyttade till egen gård fanns det ingen där att fråga men ägarna till båda hästarna var hjälpsamma när jag undrade över något. Även här på buke fick jag hjälp. Hade t.ex. dem i ligghall från början och den ranghöga kunde inte slappna av och äta sitt kraftfoder eftersom hon var tvungen att vakta det från den andra. Buke kom med den enkla lösningen att sätta fast hästarna medan hon åt :idea: Simpelt, men jag kom inte på det själv... O_o Det jag menar är att det är bra att ha någon att fråga eftersom man enkelt blir så fast i sina egna tankar. Jag antar att du ska ha hästen i stall där andra människor är och då kan du ju får jättemycket hjälp från dem. Det är ju dock så att olika människor har olika åsikter, vissa kanske tycker att hästen ska ha vintertäcke på sig upp till 10° för att deras häst fryser och alltså borde också alla andras hästar göra det. Nu när det är runt 5-8° ute har t.ex. min ridhäst regntäcke på sig. Går det mot nollan får hon fodrat regntäcke på sig. Det som min häst fryser av mest är regn så om det regnar och är under 5° så får hon ha på sig ett vintertäcke (runt 200 g, tror jag) med hals så att hon inte blir kall. Den andra hästen går dock utan täcke och brukar sällan frysa när hon väl fått päls. Man får helt enkelt känna in hästen när det gäller detta och lita på sitt eget omdöme (eller fråga någon annan, om man inte gör det).

Får du med någon utrustning med hästen? Annars skulle jag tipsa om att kanske köpa något täcke/utrustning begagnat för att slippa få så mycket utgifter (såvida det inte är något problem, dvs.)
 
Sv: Första egna hästen!

Vad hästen ska ha för täcke beror på om den är klippt? Jag har ingen erfarenhet av halvblod och deras vinterpäls, men du kan ju hålla koll på om den verkar frysa (skaka, kalla öron) eller fråga någon annan du känner. Generellt brukar man inte klippa eller täcka lösdriftshästar särskilt mycket, de flesta klarar sig eftersom de kan gå in och söka skydd. Sålänge de har hö att tugga på håller de också värmen.:d
Att du har folk att fråga är jättebra!! Var inte rädd för att fråga! Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar, kom ihåg det! :)
Ang foder kanske stallet har bestämt hur mycket flocken ska ha eftersom det är en lösdrift? Ge i första hand bara ordentligt med bra hö. Fråga om det finns analys på höet, då kan du räkna ut en perfekt foderstat med något program som finns på nätet. Jag ger bara hö och vitaminer till mina hästar.
Jag tycker inte att du ska hö jättehöga krav på dig själv. Du har säkert mycket erfararenhet från andras hästar och om du gör ditt bästa och inte är rädd för att ta hjälp är jag övertygad om att det kommer att det kommer att gå bra! Man kan inte allt från början, du kommer att lära dig massor av din häst! Och kom ihåg: man lär av sina misstag!;)
 
Sv: Första egna hästen!

Jag blev hästägare i maj vid 36 års ålder, liksom du efter många år som ridskoleelev och medryttare.

Jag köpte en häst som jag kände sedan tidigare, det gjorde hela processen lite lättare. Första veckan efter köpet var jag dock helt skakig och var säker på att jag gjort något riktigt galet. För mig tog det två veckor från det jag bestämde mig för att leta häst tills kontrakt var skrivet, så det gick lite väl fort kanske.

Första veckorna fortsatte jag på säljarens foderstat, och sedan började jag ändra lite i taget och nu är hela foderstaten utbytt och omräknad. Det är så mycket som ändras för hästen vid ägarbyte, så jag tror det är klokt att inte ändra foderstaten på en gång också.

Vid kontraktsskrivning så gick vi igenom allt runt hästen och jag antecknade bettstorlek, hovslagare, skoningsintervall, täckesstorlek, vad förra ägaren haft för täcken och hennes tankar runt det, tidigare träningsschema etc. Detta gav mig en bra grund att utgå från och sedan har jag kunnat ändra allt eftersom.

Mitt första täckesköp var Börjes Himalaya regntäcke och det är jag fortfarande mycket nöjd med. Nu har jag totalt:
- 3 stalltäcken: 1 bomull, 1 termo 150 g, 1 termo 300 g.
- 3 utetäcken: 2 ofodrade regntäcken, 1 vintertäcke 200 g (+ liner på 100 g och hals)
- 2 transporttäcken: 1 fleece, 1 ylle
- 3 ridtäcken: 1 reflex, 1 fleece (ländtäcke), 1 ylle
 
Sv: Första egna hästen!

Grattis till hästköpet!

Det bästa är att ställa massor av frågor till nuvarande ägaren och anteckna allt om hästens rutiner, foder m.m. Saker att tänka på är bl.a.
skoning, hur ofta och vem skor?
när kollades tänderna senast?
hästens träningsschema

För att kunna räkna ut en foderstat behöver du veta vad grovfodret innehåller. Det kan variera stort, så det är omöjligt att veta om man behöver komplettera med t.ex. protein utan att veta vilken proteinhalt grovfodret har. Om fodret inte redan är analyserat kan du själv samla in prover och skicka in till t.ex. Agrilab. Det är inte svårt och kostar inte skjortan.

Hjälp med uträkning av foderstaten kan du få här http://www.hastsverige.se/ Där finns även formler för att beräkna hästens vikt.
 
Sv: Första egna hästen!

Ta det lugnt bara :) Det mesta löser sig helt naturligt. Fryser hästen - köp ett tjockare täcke. Det bästa tips jag kan ge är att känna efter med magkänslan. Gör inte saker bara för att andra gör dom, utan lär känna din häst och fatta beslut utefter den :)
 
Sv: Första egna hästen!

:) Oj vad jättespännande att bli med sin första häst, jag har själv halvblodshästar som går på lösdrift, som de andra skriver är börjes täcken hyfsat bra priser och på mina hästar har de legat bra.
Jag kör med fliesfodrade regntäcken när tempraturen sjunker runt nollan, sedan när det är vinter ordentligt har jag 200 och 400 gr utetäcken. Ett halvblod jag har lägger björnpäls henne spårklipper jag ,de andra har kort tät päls på vintern.
Jag har fri tillgång på hö till tre av mina halvblod och ett får gå själv för hon blev för fet av att gå på fritt .
När jag ridit någon svettig står de inne i stallet med ett flies tills de torkat innan de får gå ut igen.
Foderstat kan även SLUs dataprogram räkna ut.
Jättebra att ha folk omkring sig som är vana, stallet kanske har en bra hovslagare som kan ta din häst och snabbt slå på en tappsko osv,
 
Sv: Första egna hästen!

Va kul med egen häst! Jag fick min första för snart 4 år sedan, när jag skulle fylla 20.
Jag hade ridit på ridskola och haft medryttarhästar/ delfoderhästar, så jag var ju också lite lätt förvirrad i början.. :) Man lär sig allt eftersom, så länge det finns någon att fråga om råd behöver du inte vara orolig :) Och har man hållt på med hästar ett längre tag kommer mycket naturligt också.
Lättast är väl att fråga vad hästen fått för foder tidigare och köra på det tills du tycker att något behöver ändras :)

Nu går inte min häst på lösdrift, men om han inte klipps så går han utan täcke. Täcke vid ihållande regn/blåst/snöande dock.

Täckespris beror på märke/kvalitet.. runt 1000kr-1500kr kostar de täcken jag köpt.
 
Sv: Första egna hästen!

Grattis !! ;-) Det är en extrem känsla när man kommer till veterinärbesiktningen lämnar över ett papper(pengarna) och får en häst i grimma tillbaks. Helt konstigt abstrakt... :nailbiting:
 
Sv: Första egna hästen!

Tack, jag sparar länken!


Grattis till hästköpet!

Det bästa är att ställa massor av frågor till nuvarande ägaren och anteckna allt om hästens rutiner, foder m.m. Saker att tänka på är bl.a.
skoning, hur ofta och vem skor?
när kollades tänderna senast?
hästens träningsschema

För att kunna räkna ut en foderstat behöver du veta vad grovfodret innehåller. Det kan variera stort, så det är omöjligt att veta om man behöver komplettera med t.ex. protein utan att veta vilken proteinhalt grovfodret har. Om fodret inte redan är analyserat kan du själv samla in prover och skicka in till t.ex. Agrilab. Det är inte svårt och kostar inte skjortan.

Hjälp med uträkning av foderstaten kan du få här http://www.hastsverige.se/ Där finns även formler för att beräkna hästens vikt.
 
Sv: Första egna hästen!

Fråga ägaren om hästens täcken, skoning o vad den äter. Börja där. Mjölka ägaren på kunskap om hästen! En bra ägare vill gärna hjälpa till.

Och betr. utrustning, skaffa en Hööks-katalog :) Finns åtskilliga återförsäljare av hästgrejer och tids nog kommer du att upptäcka vad du gillar o inte gillar, men jag tycker att Hööks är ett bra ställe att börja för att dom har allt man behöver o inte för dyrt så att det blir inte så dyrt att göra misstag. Börjes o Horze är också bra förstås.

Som andra har skrivit, det mesta ger sig självt.

Du tycker du väntat länge...jag var 44 när jag skaffade första hästen :D o sov inte natten innan han kom. Kändes så stort att jag tyckte nästan att det var lite konstigt att det inte stod i lokaltidningen :p

Grattis till att bli hästägare!
 
Sv: Första egna hästen!

Skönt att höra att fler väntat till vuxen ålder, är 31 och planerar köp inom ett par år (när ekonomin stabiliserats lite), tycker det känns som att "alla" haft häst sen de var typ 13!

Tror också mycket på att fråga och hjälpa varann. Är medis nu och kan mer än vissa hästägare i mitt stall. Bara för att man kan betala för en häst får man ju inte automatiskt en massa kunskap, däremot växer ju erfarenheten i rasande takt ju längre du haft en. Det är ju bara jämföra med att ha hund/katt etc. Sen kan man aldrig vara beredd på ALLT, hästarna kan ju råka ut för så mycket skumt så hur förberedd man än är går det ju inte.

Mycket kommer med att man är i stallet mer som ägare, har haft min medis på heltid 1½ månad en period och det är lite svårt att beskriva men det blir mer rutin i allt då och man hanterar allt på ett mer självklart sätt och det är även lättare att få helhetsbild över allt när man är där varje dag snarare än bara 1-3 dagar i veckan. Läs mycket men ta allt med en nypa salt, speciellt på internet ;) och fråga många, fråga flera. Kommer säkert gå kanon ska du se! Jag blir nervös ibland men tänker att om ponnyungar med oerfarna föräldrar grejar det så måste ju jag göra det också! :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
33
· Visningar
3 329
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 470
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 613
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp