Bukefalos 28 år!

*bilder* Så här gjorde ni oss...

the_connemara

Trådstartare
Jag har aldrig tränat för ngn akademisk tränare, aldrig sett ngn rida akademiskt irl och inte ens pratat med ngn som rider akademiskt eller läst ngn av alla dessa böcker i ämnet. Lite falskt där förresten, köpte stallmagasinet och följde artikelserien där av ngn som jag inte minns namnet på nu. Med islandshästarna. Men ni här inne inspirerade mig, speciellt under mitt sista ponnyår med min underbara Fia som var kul att "exprimentera" med. Lägger in ngra bilder från första träningen efter hennes konvalecens 04. Tävlade henne sommaren 03 och var konvalesent hösten 03. När jag satte igång henne så blev det ganska alternativt, utan bett o sporrar o sådär. Gjorde lite revolt mao ;) Och upptäckte på vägen hur otroligt känslig en häst kan vara :idea:

Jaja, ni är fria att säga precis vad ni vill ;) Kan ju läsa kommentarerna under bilderna om det hjälper...

Trav
839517.jpg


Mer trav
839518.jpg


Äckelgalopp, hon trodde det var halt stackarn =(
839519.jpg


Efter ngt varv
839520.jpg


Andra varvet i galopp
839521.jpg


Lägger in länken till albumet, bilderna blev visst ganska små: http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id30127_page0.html
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Kommer du ihåg att vi pratade på att jag skulle komma och hälsa på. För säkert 2-3 år sedan när jag bodde i Umeå?

Nu är jag faktiskt i närheten och om jag får kommer jag hemskt gärna och hälsar på bara för att snackar lite skit. ;)

Då kanske jag kan få se pållan IRL också.
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Inte nu heller? fotogalleriet knasade ju sig innan men nu funkar det väl igen?
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Jo det kommer jag ihåg! Det var mest du som inspirerade mig :bow: Tyvärr så har jag inte kvar hästen, hon står i Kalmar nu och det veta gudarna vad de gör med henne :( Var ju inte min o ägaren ville hon skulle tävlas när jag blev 18... Så nu har jag ingen kvar hemma, rider bara grannens ungponnyer. Men! Du bor ju "nära lund" och jag bor ju i lund på veckorna så jag kanske hade fått komma å hälsa på sig ngn gång ist :idea: O se ngn som rider så som jag vill kunna :)
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Du får gärna komma och hälsa på, men någon ridning blir det tyvärr inte. Bägge mina går bara på longen just nu.

Det ena är en unghäst som håller på att utbildas och min gamla ska behandlas m.m. innan jag rider henne igen.

Men som sagt du får hemskt gärna komma och hälsa på. Jag håller till i Fjelie som är 5km från Lund ca.
Bara släng iväg ett pm så ser vi när vi kan träffas.

Vad synd med den lilla! :(
Alltid jobbigt när man inte vet hur de har det!
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Men herregud folk, ni får gärna vara lite elaka ;) Det krävs mkt för att jag ska ta illa upp :)

Är det förresten ngn som kan ana vad det var för skada hon stod konvalecent för? Ni verkar ju kunna se både det ena och det andra ibland :idea: (ej ironi utan mer imponerad ;))

Spider, det är minst lika intressant! Ska höra lite hur jag kan ta mig dit så får du nog ett pm ngn gång framöver!
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Bilderna i inlägget är så små och när jag försöker gå in på albumet så påstår webläsaren att det uppstått ett fel och den måste avslutas? :confused:
Fotogalleriet är knepigt ibland :crazy:

Det lilla man ser kan jag tycka att hon ser ut att komma lite dåligt över ryggen och blir lite framtung därför. Men vill se större bilder!! *nyfiken*

Men jag blev mest nyfiken på vad det är för stam på henne?
Hon var så himla lik - ja i alla fall huvudet och rumpan, en häst vi var på väg att köpa 98. Den hette Molly (kanske med siffrorna III efter *försöker komma ihåg*), om minnet inte sviker helt så var hon efter Myrens Wilbur och mor eller mormor hette Moy Nancy.
Men vi tyckte att ägarna begärde för mycket för henne. Jag ångrar det idag, det var en riktigt fin häst...
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Det enda jag kan gnälla över är färgen på lindor o schabrak :eek:

Annars såg det bra ut :banana:
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Den bilden som du tycker är äckelgalopp är den bilden som jag tycker är mest positiv ;)
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Förklara vidare?
Där tycker jag mej se en häst som lutar, ser ut att ha tappat kontrollen på sin tyngdpunkt sidledes, "faller inåt" och måste ställa sej utåt för att hålla balansen. De andra två galoppbilderna tycker jag den ser mer balanserad ut i alla fall sidledes.
Hur tänker du?
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Jag ser en häst som naturligt försöker rätta upp balansen. Och ur den positionen tycker jag av erfarenhet att det är mkt lättare att komma rätt än när hästen ramlar framåt.
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Ah då förstår jag hur du menar - och det är kanske rätt som du säger, att det är lättare att komma rätt ur det än när den som på de andra bilderna snarare blir lite framtung. :idea:
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Hmm... Så kanske det ser ut men så kändes det inte alls :crazy:

Som ni säger så hade jag svårt att rida henne så hon "hängde ihop" genom hela kroppen och därför finns det ju heller ingen bärighet. Den där äckelgaloppen var ett resultat av en ytterst nybörjaraktig galoppfattning eftersom hon inte alls ville galoppera öht. När hon väl gjorde det så var det verkligen huvudet i vädret och det kändes som att alla benen var stela och spikraka :eek: Aldrig varit med om ngt så äckligt i hela mitt liv. Förklara gärna mer varför du tycker det bilden är bra, jag kan inte se ngt positivt i den. :confused:
 
Sv: *bilder* Så här gjorde ni oss...

Nja, jag tycker väl inte att den var direkt "bra", men absolut inte ngn "äckel-galopp" :D

Av dina galoppbilder så upplever jag den som mest positiv därför att du ur det läget har lättare att påverka hästen en på de bilderna när hon faller framåt och hamnar på nosen. För att räta upp henne och hjälpa henne till balans i det läget så krävs det ganska mkt av din sits. Och eftersom att du behöver jobba väldigt mkt med din sits så skulle jag föredra att som tränare (eller som ryttare på) hjälpa dig med hästen ur det upprätta (självbalanserade) läget istället för det framåtstupande. Helt enkelt av den anledningen att jag tror att du, med den sits du har just nu, har större möjligheter att få till en bra galopp från det läget än tvärtom. Det krävs väldigt mkt balans, stabilitet och taiming från ryttaren om man ska kunna hindra hästen från att trilla på näsan.
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 483
Senast: MattiZ
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 953
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp