Fina :love:. Alla utom Tóta var betydligt mindre typade än perser i Sverige. För mig, som är ovan vid perserutseendet, är de finare när de inte är så platta.

mandalaki
 
Persar är två typer Tóta är en annan typ än dom andra (dom är "plattare" )
 
Avlar ni och ställer ut både "långnäsor" och "plattisar"? Här används nästan bara plattnosade, eftersom det är den typen som vinner på utställning. Det finns visserligen ett fåtal uppfödare som kämpar på med mer långnästa katter, men dessa kan ju inte säljas som utställningskatter. (Dock är ju chinchilla/shaded ofta mindre typade)

Jag föredrar de mindre typade, men jag är ju inte persermänniska, så jag ska inte lägga mig i vilken estetisk riktning de vill driva sin avel.
 
Vi avlar mest på "långnäsor"... fast vi blandar lite med Tótas utséende i aveln. Gillar själv också "långnäsörna" mera...
 
Ursöta!
Jag tycker att långnosade perser är mycket finare. Inte för att jag visste att de fanns innan jag såg de här bilderna.
Bor du på Island? :)
 
Fast dom långnästa katterna på bilderna är ju golden/chinchilla och dom brukar väl vara ungefär sådär långnästa även i Sverige.
Enda persern jag kan tänka mig faktiskt.
 
Jupp. Jag tänkte det är ju inte säkert att man på island har samma efterfrågan på utställningskatter, och därför avlar på de man tilltalas mest av. :)

Min kompis har en helt fantastisk silvershaded. Riktig liten änglakatt :love:
 
Hur kommer det sig att långnäsorna har just de färgerna? Perserns avelsbas är väl jättestor, och då borde det inte finnas nåt samband mellan färg och ansiktsform.

De är otroligt fina med längre näsor. Fast det där idealet som ser ut som att de inte hann bromsa i tid är tufft för en okunnig :cry:.

mandalaki
 
Jag tror att det beror på att vidbandsanlaget (det som ger chinchilla/silver shaded och golden) är såpass ovanligt att man inte kan selektera lika hårt på typ där. Jag ska gå assistent för kat 1 nästa helg, ska kolla det med domarens syn på det hela.

Jag är ju mer förtjust i de som är typade "åt andra hållet" dvs ori/sia-modellen, så jag tycker dagens perser ser, hmm, lite lustiga ut. Inte det jag förknippar med "kattig" elegans och smidighet... ;)

Sedan tycker ju jag att "lagom överallt" små blå katter är det finaste som finns :love:
 
Ah, är det så det är. Så då är det anlaget lika lite spritt på Island som i Sverige.

För nåt år sen såg jag en bild på en svart perser som då tog hem allt på alla utställningar där han var med. Han ansikte bestod av två ögon och ett uppochnervänt V :crazy:.

Men en sån där chinchillalångnäsa skulle jag kunna tänka mig :love:

mandalaki
 
Grettir är också Totas son... Hans pappa är dock en chinchilla (också våran katt den underbara Herkules som är hans pappa :love:)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 214
Senast: alazzi
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 068
Senast: Exile
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 945
Övr. Katt Jag sitter här med Vessla liggande på armen mellan mig o skärmen precis som vanligt. För ett tag sedan kom Spezzi in med en liten mus...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp