Bukefalos 28 år!

Svartsjuka hos katter

Skjøldur

Trådstartare
Jag sitter här med Vessla liggande på armen mellan mig o skärmen precis som vanligt. För ett tag sedan kom Spezzi in med en liten mus och ville ha beröm, och det fick hon såklart! Men Vessla blev lite sur varpå Spezzi jagade ut henne genom luckan. För än om Vessla tycker sig vara bäst o vackrast så är hon lite rädd för tuffa Spezzi. En liten stund senare lockade jag in Vessla vännen och gav henne något gott som Spezzi inte fick, och nu ligger hon här igen och känner att hon är hon var först o bäst och är närmast mitt hjärta - i alla fall bokstavligt. för jag älskar Spezzi lika mycket. Men säkrast att inte visa Vessla det. Spezzi fick ungar i slutet av juli. Då det bara var en unge kvar så var jag ju mer eller mindre tvungen att bry mig mer om den än förut för den lilla ville ju leka med mig o vara med mig hela, hela tiden. Vessla råkade se då jag gullade med lillan och då gick hon ut i hallen och skvätte mot elementet, protest! Men nu har lilla Grådis också fått ett eget, gott hem. Jag funderar på denna svartsjuka hos katter. Vi tar ju över kattmammans roll för katterna men kattungar är inte svartsjuka på varandra utan delar lugnt sin mamma. Tvättar hon en så leker dom andra obekymrat o s v. Så vart kommer svartsjukan ifrån? Har den någon avsikt hos vilda katter? Alla andra beteenden har ju betydelse för deras överlevnad.
 
Människan ses som en resurs! Det har alltså allt att göra med deras överlevnad. Kattungar är inte könsmogna och har inte det resurstänkandet än.

Om man kastrerar en katt vid 6 månaders ålder så har jag inte alls upplevt samma resursförsvar som hos en katt som är okastrerad. En katt som kastreras vid högre ålder brukar också bli mindre resursförsvarande men det tar ett tag. Att ha två eller fler okastrerade katter tillsammans gör alltid att det blir mer resursförsvar om allt och inget än om de är kastrerade. En okastrerad katt kämpar sig blå för att reproducera sig så mycket som möjligt. Det är det enda som är viktigt för dem medans en kastrerad katt kan släppa det, leka och leva ett gott liv utan den stressen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 848
Senast: Zpunk
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp