[bildtråd] Era Staket!

mataii

Trådstartare
Till våren är det dags för upprustning av gamla hagar, men även göra helt nya. Har tänkt använda mig av trästolp (70mm) och 3 band 20mm gröna elband.

Hur ser era hagar ut? Tips och råd om val av band/tråd, aggregat, grindar m.m m.m.

In med bilder och berätta vad dom används till - sjuk/vinter/sommar, hur stora dom är osv.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Ett tips har jag; kolla att bandet går av om hästen får panik och försöker springa igenom.

Jag gick Agrias Säker Häst kurs och vi fick se bild på en häst som försökt springa igenom elrep - den hästen hade skurit sönder hela sig - den var död.

Vi använder eltråd, just för att det är de som lättast går av, men det är klart, vi har ingen jättefarlig väg eller järnväg nära hemmavid, så hellre att hästarna kommer lösa i skogen än att de skär sönder sig :crazy:

Sedan undrar jag hur det är med grön färg - syns det för hästarna? Vet att de kan ha svårt att se de röda trådarna och jag tänker att det kanske är viktigast att de ser tråden, för de vet ju att det är ström i den och aktar sig helst för att gå nära...

Vi har tunnare stolp, 5 cm och 150 cm långa, för de är billigare och räcker gott och väl för våra islandshästar och bara två trådar, då.

När det gäller grindar använder vi gärna elastiskt rep eftersom det finns en risk att hästarna fastnar med svansarna om det är fjädrar i repet eller i handtaget (fast det finns handtag med dold fjäder också) och jag absolut HATAR grindtrådar som trasslar runt fötterna när man ska igenom (för att inte tala om vad hästarna gör, de är ju järnskodda och kan KÄNNA strömmen som går ner i marken om tråden ligger ner). De funkar dock inte så bra på vintern, då är de gröna "hundkoppelvarianterna" bättre. Ni vet, flexikoppel eller vad det heter som rullar upp sig när man släpper efter. Dyra men praktiska.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Tyvärr har jag inga bilder just nu och saknar sladd till min kamera men kan lägga in bilder om jag får möjlighet.

Våra vinterhagar har tryckimpregnerade trästolp med ca 4 meters mellanrum. Dessa är nedpressade djupt i marken med borr/maskin på ngt sätt. Anlitade en firma till detta vilket kostade en del men det är helt klart värt det! Stolpen sitter som berget! Jag vet inte diametern på stolpen men skulle tippa på åtminstone ca 10 cm.

Mellan stolpen har vi järnrör (ca 5 cm i diameter) i två höjder fästa med metallbeslag i stolpen.

Två elband 20 mm ordentligt spända och fästa med sådana här isolatorer.

I grindarna har vi elbanden och vanliga grindhantag + möjligheten att sätta för järnrör om vi har rymningsbenägna hästar. I grindarna har vi de här isolatorerna. Fast våra är fästa vågrätt så att säga ;)

En hage har trästaket istället för järn men samma i övrigt. Sommarhagarna har inte trä/järn-staket men elbanden är desamma och samma isolatorer.
Våra hästar kan inte ta sig ut och hagarna håller i ur och skur.

Sedan vi bytte isolatorer till de vi använder nu har hagarna funkat enormt mycket bättre. Dessa låter elbanden ligga raka i isolatorerna istället för att knöla sig vilket gör att de håller bättre och inte slakar lika fort. Trådarna är ordentligt skarvade vilket gör det enkelt att spänna dem när det väl behövs.

Vi har även testat sådana här för att kunna fästa banden utan att de snurras eller viks men de funkade inget vidare.

Mvh JV
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Oh, min dröm är vinterhagar med järnrör istället för trådar som slackar och som kan tvinga älgen att lyfta på benen. Men min man säger att det är omöjligt... eller iaf svindyrt :grin:
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Angående tips på band/tråd...

Ståltråd går fetbort p.g.a. skaderisken.
Vanlig tråd tycker jag inte heller om eftersom jag upplever att de skär in i huden om hästen fastnar om man väljer tunn tråd medan tjockare varianter inte går av.

Jag gillar elband bäst eftersom de går av om hästen fastnar. Välj sådana som hästarna ser, vi har vita och de syns bra. De blir smutsiga efter några år men funkar fint att tvätta i maskin ;)

Jag förespråkar att man inte köper så dyra band, tanken är ju att de SKA gå sönder om ngt händer vilket alla elband gör. Köp hellre i en prisklass som gör det möjligt att byta ut dem om de går sönder. Våra var inte särskilt dyra (minns inte pris) och eftersom ingen häst har fastnat i dem så har de suttit flera år utan att vi har bytt ut ett enda parti. Innan vi bytte till tidigare nämnda isolatorer höll trådarna sämre.

Se till att banden inte viks eller snurras när man sätter upp hagen, då håller de sämre. 20 mm är lagom, bredare band fångar för mycket vind och slakar eller går sönder.

Mvh JV
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Oj vad kul att ni alla har svarat! Intressant läsning!

Flaekja: Angående gröna band så tror jag att hästarna ser dom. Tydligen så ser dom naturliga färger bäst, så som brunt och grönt exempelvis. Vitt ser dom sämst. Se källa: http://www.gilo.se/color.htm

Så du tycker att 5 cm stolp räcker alldeles utmärkt? Man kan ju tjäna ganska mycket pengar om man kan hoppa ner ett snäpp. Tål att funderas på! Tack för tipset!

Jate Volim: Ah dom där isolatorerna har jag också tänkt använda! Dom håller alltså banden rak och snurrar inte? Låter ju superbra! Lägg gärna upp bilder när du hittat sladden:)

Tack för övriga tips! Kom gärna med fler och berätta om era hagar!
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

håller med, sådana platt bands isolatorer går av så fort det blåser till lite extra känns det som :( förra praktik stallet hade dom och det var inte så roligt att behöva gå och byta ut de trasiga lite då ock då.
dessa här är mycket mycket bättre, har kvar isolatorer som är ca 10 år gamla i nya hagen som funkar utmärkt^_^
isolator.JPG
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Vi hade järnrör, till två stora vinterhagar, två sommarhagar och en lite mindre och en sjukhage!
Har dock ingen aning om vart man kan skaffa det. Var i alla fall super!
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Jag har samma isolatorer som Jate, de är bra. Har elband också. Tyvärr är det lite problematiskt att hålla bra ström nu när det blir snö på banden. Sen har jag tre ställen med utgångar i den förhållandevis ganska lilla vinterhagen. T ex har jag en lunchhage i hagen, nu har min lilla shettis börjat att smita in i lunchhagen för att tjuvbörja med lunchen där. Mitt elaggregat tror jag är ganska kraftfullt står 6000 på det och är bara några år gammalt. Trots att vi kollar och fixar med hagen jättemycket (slår bort snön, kollar jordningen m m) så har hon fått smak på att ta sig ut. Hon känner elen för dåligt, hon har världens lurvman. Nu har jag funderingar att ändå börja med ståltråd igen för det verkar bäst att få det att fungera. Jag har t o m reducerat elen på stängslet för att gälla bara halva hagen för att få det kraftfullt så att stötarna känns, men det är ändå fjuttigt. Hur gör ni? Min stora häst har jag inga problem med han rör aldrig tråden, bara den lilla. Ev sätter jag ståltråd bara på den nedre och kanske bara har el på den för att få det mer kraftfullt. Eller köpa en värsting till elaggretat om det finns. Någon som har tips för att hålla elen bra på vintern?
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Mataii: Jag är supernöjd med mina isolatorer, helt klart det bästa vi haft och vi har testat en del ;) Ang. De andra ”bandisolatorerna” så är de verkligen VÄRDELÖSA!

Buck: Dina isolatorer fungerar kanon precis som du använder dem, men till band är de inget vidare.

Caboose: Vi är supernöjda med våra järnrör. Vi bor på en f.d. plantskola med växthus i storlek med ridhus. Vi har sågat ner sprinklersystemet i ett växthus:D Dock tror jag att det finns företag som säljer, ska se ifall jag kan kolla upp det och vad det kan kosta...

Zebran: Vi har bra ström i våra hagar, hur breda band har du? I våra hagar gör det dock inget om strömmen lägger av en dag vid strömavbrott eller så efter som vi har trä/järnrör så hästarn kan inte komma ut ändå om de inte hoppar men det kan man ju aldrig reservera sig mot. I sommarhagarna är det ju annorlunda men hästar på bete har sällan skäl att rymma...

Ang. Rymmarshettis så rekommenderar jag fler trådar till lunchhagen, alla måste inte har ström men den understa bör ha det ;) Jag tror inte ståltråd hjälper, troligen är ponnyn tjockpälsad och känner stötarna dåligt. Skaffa en stängselmätare så ser du hur pass mkt ström du verkligen har. De kostar inte mkt och håller ungefär för alltid.

Mvh JV
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

I det stallet där jag står nu använder vi värdelösa plaststolp, men hörnstolpen och grindstolparna är i trä.

Vi har 3 trådar, ca 130 cm högt stängsel till våra ponnysar som inte är ett dugg rymningsbenägna men nu när det blir snö så är det inte alls speciellt högt..

I grindarna har vi mestadels fjädrande grindar, antingen sånna där "gummigrindar" eller stål fjäder grindar.

Nu är jag och sambon dock ute och letar gård eller mark att bygga en gård på och då kommer vi bara att använda trästolp 70 eller 80 mm och ca 2 m långa eftersom vi i stort sett alltid får mycket snö på vintern så då behöver man ha höjd på staketet :)
Det som kommer vara vinterhage kommer att ha 2 eller 3 rader med plank + eltråd eftersom det kan vara svårt med strömmen på vintern.
Helst skulle jag vilja ha trästaket runt alla hagar men tror inte att ekonomin kommer att tillåta det till en början iaf utan övriga hagar kommer nog att ha 3 trådar precis som nu och dessutom högt eftersom jag är nojjig att de ska gå ut annars :)

Däremot ska alla mina egna hagar ha trä-grindar som de hade i stallet jag stod i när jag fortfarande bodde hemma, såå himla praktiskt att bara lossa sprinten och sen putta upp istället för alla dessa knöliga trådar, band osv som det är lätt att fastna i.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Trevligt! Dock kommer jag inte skaffa järnrör igen!
Vi har nämligen ett helt förråd med oanvända stolpar som vi fått med nya gården!
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

JATE

Två cm band. Min shettis är ganska ny och jättepälsig med MYCKET man så jag är extra angelägen om att rymningstankarna upphör. Min lunchhage har två trådar. Min förra shettis rymde inte och var inte lika "hungrig" och överviktig som den här damen är. Dessutom är hon lite mindre, så vi har också sänkt nedre tråden överallt. Jag skulle kunna göra så att jag bara sätter el i den undre tråden till lunchhagen ett tag så att hon får sig en bra stöt.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Hos mig ser det ut så här:

Staket
31954782.jpg


Grindar
31954786.jpg


Detta är vinterhagarna, har dock ingen vidare koll på hur stora de är... mer än gott om plats för att följa de nya reglerna i alla fall :)
Jag har runda trästolp, vanliga plankor som är fastsatta med rejäla skruv, och så Polarband. Helt suveräna band, man vet att det alltid är ström i och det gör inget om det kommer mängder med snö... dessutom slipper man jorda :) Det är lite micklande med lagning av skarvar osv men det är inte så farligt.

Aggregatet är ett Toro 6000 som sitter inne i sadelkammaren, från det går kablarna ut genom ett hål i väggen och vidare genom kabel som är nergrävd i marken.

Till sommarbete använder jag vanliga vita plaststolp och 20mm band. Samma aggregat till det förstås. Sommarhagen flyttas efterhand men totalt kan det väl vara 5 - 6 ha (betesängar + lite skog) till tre permanent boende hästar (tillkommer eventuella ston som är här för betäckning) Det finns även mer mark vi kan låna om vi vill.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Åh vad roligt med bilder! Vad mysigt och fint det ser ut! Polarbandet har ju ett ganska kraftigt pris kan man ju säga, men du verkar tycka att det är värt det? Hur länge har du haft ditt? Håller det längre än vanliga band?

I och med dessa snötider blir ju staket bara lägre och lägre (om man inte plogar inne i hagarna förstås...) Har ni högre staketstolpar i vinterhagarna än i sommarhagarna? Vad rekommenderas, 180 eller 250? Det sistnämna känns ju väldigt högt, men ligger det en meter snö på backen kan det ju behövas?
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Tack:) det är helt underbart här, både hästar och människor trivs väldigt bra trots kyla och mörker större delen av året :)

Polarbanden är svindyra det håller jag med om men ja jag tycker de är värda priset. Jag minns inte riktigt, men de här banden är runt 15 år gamla och kommer hålla många år till. Vi är väldigt noga med dem och vad vi använder för tillbehör, som isolatorer, bandspännare etc.

Vi har högre stolp än till sommarhagarna (där har vi 160) men de är nog inte mer än 2 m total längd, alltså inkl den del som är i marken. Även om det ligger 1 meter snö på ängarna så gör det ju inte det i hagarna. Hästarna trampar upp osv.

Nu är ju inte mina hästar så stora heller, stona ca 145 resp 152 och hingsten ca 155.
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Vi har även testat sådana här för att kunna fästa banden utan att de snurras eller viks men de funkade inget vidare.

Mvh JV

Och jag säger tvärtom dessa isolatorerna är de bästa, dock använder vi dem till 40 mm band det är det enda som håller i skåne 20 mm går sönder för lätt och används enbart som nedertråd om det är staket mellan hagarna utan distans just för att de går sönder så lätt om någon vevar till med ett ben.
Saken med dess isolatorer eller för övrigt istort sett alla isolatorer som finns till band är att plastkanten blir för vass mot bandet när det blåser. Mkt enkelt fixat genom att man köper en rulle tjock byggplast och klipper till remsor som är lite bredare än isolatorn i längd så att de täcker bandet dubbelvikt, sen lägger man plasten om bandet och stoppar ner den i isolatorn och knäpper igen, man vinner ytterligare en fördel iom att det blir tjockare så fixerar isolatorn bandet mkt bättre. Har 10 år gamla elband sittande i sådana isolator med plast omkring, lika intakta och oskadade band som när de sattes upp för 10 år sedan och då bor vi ändå i blåsiga skåne (och elbanden är de billigaste ekonomivarianten)
 
Sv: [bildtråd] Era Staket!

Eftersom det hur man än gör är en skaderisk med staket så valde vi ett staket som e viltsäk3rt, så inte älgarna springer ner det o hästarna kommer ut på vägen.

Vi har satt 6cmx180 stolp med 10m mellanrum, galvad ståltråd och en speciell spännfjäder var 200m typ. Tråden sitter på 45 och 90cm höjd, jag har kryphästar inte hopphästar :D

Detta staket kan fjädra såpass mycket att om två pers trampar ner tråden så kan en traktor köra över... O älgarna kan springa över det o fastnar traden fjädrar den med en bra bit.

Jag har oxå en hage som inte e helt klar, den e gjord av band o vita stolp... Jag kommer inte använda band mer om inte jag gör den hagen med polarband till nästa vinter. Tråden bara tänjer sig när det blir is på... Får se vad jag beslutar göra när tjälen släpper...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 267
Senast: Cocos
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 080
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 984
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp