Bukefalos 28 år!

Billig dressyrsadel till denna rygg?

Estivuz

Trådstartare
Kollar runt lite efter något begagnat vettigt som kan passa mitt fullblod. Jag upplever att han har ganska spikrak rygg och inte så mycket manke för att vara fullblod.

Har provat en devocoux dressyrsadel av okänd modell - alldeles för svängd.
Dominus dressyr - för svängd och dessutom sjukt obekväm att rida i. :D
Stübben Maestoso bomvidd 32, - för vid men annars den sadel som legat bäst ändå på honom.

Jag själv är lång med långa ben, får ha extra framskuren hoppsadel med extra långa kåpor.

Klickbara bilder:













Tips på vad som kan passa?
 
Sv: Billig dressyrsadel till denna rygg?

Jag letade länge efter sadel till Gris, som har (hade, nu börjar ju åldern ta ut sin rätt ngt) spikrak rygg och nada manke. Hade en Zaldi Atlanta rätt länge som låg bra, tyvärr breddade hon sig ngt enormt, fanns ingen tillräckligt vid till slut. Köpte då en Höpfner Ahlerich, som fortf hänger med.

Stella har ju också rätt rak rygg, dock ngt mera manke än din. Har impulshandlat både en gammal Romanus och en Edinburgh, ska hämta ut dom imorgon, kan återkomma m rapport då. Romanusen tror jag dock inte är alltför komfortabel att sitta i.

Atlantan och Höpfnern är dock sjukt skönt. Atlantan blir man lite låst i, men den var mjuk. Höpfnern gillar jag bättre, dock har jag samma problem som du - alldeles för vid numera.
 
Sv: Billig dressyrsadel till denna rygg?

Jag letade länge efter sadel till Gris, som har (hade, nu börjar ju åldern ta ut sin rätt ngt) spikrak rygg och nada manke. Hade en Zaldi Atlanta rätt länge som låg bra, tyvärr breddade hon sig ngt enormt, fanns ingen tillräckligt vid till slut. Köpte då en Höpfner Ahlerich, som fortf hänger med.

Stella har ju också rätt rak rygg, dock ngt mera manke än din. Har impulshandlat både en gammal Romanus och en Edinburgh, ska hämta ut dom imorgon, kan återkomma m rapport då. Romanusen tror jag dock inte är alltför komfortabel att sitta i.

Atlantan och Höpfnern är dock sjukt skönt. Atlantan blir man lite låst i, men den var mjuk. Höpfnern gillar jag bättre, dock har jag samma problem som du - alldeles för vid numera.

Manke har han ju men ganska normalstor. Det andra fullblodet i stallet har jättehög och lång manke, och svängd rygg, dom är otroligt olika i ryggen!

Hur gick det med Romanusen o Edinburghen? Vad har Stella för bomvidd? Är hon smal eller normal?
Hoppsadel jag rider i, en Ideal/Grown Gimli är storlek M som jag tror är rätt normal. Jag har fårskinnspadd emellan och det funkar helt ok.
Fast gammelfuxen har en Crown Aragorn i storlek N och det är alltså smalare och han är ju bredare än fullblodet i ryggen. Annars har även han en rätt rak rygg men mer manke.
 
Sv: Billig dressyrsadel till denna rygg?

Jag har inte hunnit prova ngn av dom än, jobbat 7-22 hela veckan, men imorgon ska det väl provas och provridas. Romanusen ser dock ut att vara mer svängd än Edinburghen.

Har en HdR hopp med normal bom, men med fårskinnspadd under på henne, så undrar om hon drar normal mot smal? Edinburghen var iaf fit 2 normal mot smal och Romanusen är det 31 i.
 
Sv: Billig dressyrsadel till denna rygg?

Nu har jag provat båda, och båda låg bra, upplevde dock Romanusen som ngt mer svängd. Har inte provridit i ngn av dom så jag kan ju inte säga helt hundra, men Edinburghen blir nog den jag behåller. Den är nog skönare för min rumpa ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 007
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: Time Lord
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 079
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp