Bukefalos 28 år!

Billigare diesel till svenska folket

Håller med!
Nu kommer ju denna sänkning av diselpriset att tas igen pronto av den höjda elskatten... så att värmen i bostäder och att ladda dom "fantastiska" elbilarna blir dyrare istället.

Sen sätter jag mina pengar på att om det blir regeringsbyte vid nästa val, så höjs diselskatten igen (pga miljöbov) utan tillbaka-sänkning av el-skatten = wow i stadskassan :angel: Vem sätter emot? ;)
Jag 😉
 
@Smoothi

1. Tror du på klimatförändringar?

2. Hur tycker du att vi bäst ska bekämpa dem?

3. Vetenskapen är eniga om att fossilbränslen står för merparten av klimatutsläpp

https://www.un.org/en/climatechange/science/causes-effects-climate-change#:~:text=Fossil fuels – coal, oil and,of all carbon dioxide emissions.

4. Vad är fördelen med billigare fossilbränsle när Sverige skrivit på EU:s beslut att fasa ut diesel och bensinbilar innan 2035. Vilket gör att alla de som köper nya bilar nu kommer att se dem rasa i värde inom ett decennium?

5. Vad tycker du om att elskatten höjs vilket kommer att drabba de hushåll med sämst ekonomi?

6. Vilket är viktigaste, de som har de sämst i samhället eller de som har det så bra ställt att sänkningen av skatten gör att de får det bättre ställt.

Ärliga frågor
 
@Smoothi

1. Tror du på klimatförändringar?

2. Hur tycker du att vi bäst ska bekämpa dem?

3. Vetenskapen är eniga om att fossilbränslen står för merparten av klimatutsläpp

https://www.un.org/en/climatechange/science/causes-effects-climate-change#:~:text=Fossil fuels – coal, oil and,of all carbon dioxide emissions.

4. Vad är fördelen med billigare fossilbränsle när Sverige skrivit på EU:s beslut att fasa ut diesel och bensinbilar innan 2035. Vilket gör att alla de som köper nya bilar nu kommer att se dem rasa i värde inom ett decennium?

5. Vad tycker du om att elskatten höjs vilket kommer att drabba de hushåll med sämst ekonomi?

6. Vilket är viktigaste, de som har de sämst i samhället eller de som har det så bra ställt att sänkningen av skatten gör att de får det bättre ställt.

Ärliga frågor

Men alltså. Skulle de som har det sämst ställt inte vara drabbade av höga bränslepriser menar du?
När man ville börja straffa över oss bilberoende på elbilar, var man så rungande överens om att elbilarna skulle sjunka markant i pris. Var är den prissänkningen? Och du tror alltså inte att staten, för att täcka upp för den förlorade inkomsten på bränsleskatten när fossilbilar fasas ut, hade höjt elskatten ändå?
Vi som inte kan köra elbilar pga priset på dom och brist på laddningsmöjligheter, vad tänker du att vi ska köra?

Självklart ska fossilbilar fasas ut, men man måste ju fixa alternativ också! Och det finns inte idag.
 
Men alltså. Skulle de som har det sämst ställt inte vara drabbade av höga bränslepriser menar du?
När man ville börja straffa över oss bilberoende på elbilar, var man så rungande överens om att elbilarna skulle sjunka markant i pris. Var är den prissänkningen? Och du tror alltså inte att staten, för att täcka upp för den förlorade inkomsten på bränsleskatten när fossilbilar fasas ut, hade höjt elskatten ändå?
Vi som inte kan köra elbilar pga priset på dom och brist på laddningsmöjligheter, vad tänker du att vi ska köra?

Självklart ska fossilbilar fasas ut, men man måste ju fixa alternativ också! Och det finns inte idag.

Du arbetar själv inom kollektivtrafiken. Vad tror du drabbar de som inte har råd att köra bil och med utsatt ekonomi, utan är beroende av lokaltrafiken, bensin/dieselpriset eller elpriset?
 
Vad gör regionerna själva åt problemen? Höjer de skatterna?
Jag skulle säga att åtminstone bussbranschen är körd i botten av upphandlingarna. Och jag är osäker på om det någonsin kommer rätta till sig, faktiskt. Eller snarare är det vi anställda som är körda i botten, vilket blir tydligare med den ökade bristen på förare. Tågbranschen har det likadant. Men så länge allt ska vara i princip gratis, kommer det snarare bli indragningar än utbyggnad av kollektivtrafiken.
Ja, jag håller med in att det säkert kommer bli snarare indragningar en en utbyggnad. Det är ju därför jag är så emot att regeringspartierna strösslar pengar över fel saker. Vore toppen att förstatliga järnvägen igen, och egentligen så har jag inget emot en tanke på förstatligande av resterande kollektivtrafik heller, även om det nog är ännu mer osannolikt.
 
Vad tror du bussarna drivs av? Luft? Hur tror du vi som kör första bussen på morgonen och sista bussen på kvällen tar oss till jobbet?

Är det bättre för miljön med billigare bensin/dieselpriser eller billigare elpriser som drivs av förnybara källor? Och att fler mtp billigare fossilbränsle kommer fortsätta med direktverkande el?
 
Du arbetar själv inom kollektivtrafiken. Vad tror du drabbar de som inte har råd att köra bil och med utsatt ekonomi, utan är beroende av lokaltrafiken, bensin/dieselpriset eller elpriset?
Du sitter här och ställer massa frågor men du själv svarar ju inte när andra ställer motfrågor
 
Är det bättre för miljön med billigare bensin/dieselpriser eller billigare elpriser som drivs av förnybara källor? Och att fler mtp billigare fossilbränsle kommer fortsätta med direktverkande el?

Du tror att sänkta elpriser skulle få folk att gå ifrån direktverkande el 🤔
Självklart är det bättre för miljön och självklart ska vi sträva framåt. Men du verkar inte fatta att alla inte har de möjlogheterna du tar förgivet att folk har!
 
Du tror att sänkta elpriser skulle få folk att gå ifrån direktverkande el 🤔
Självklart är det bättre för miljön och självklart ska vi sträva framåt. Men du verkar inte fatta att alla inte har de möjlogheterna du tar förgivet att folk har!

När elpriserna rusade i höjden förra året ökade försäljningen och installeringen av förnybara källor som sol, vind och vatten jämf med de som drevs av direktverkande el.

Och jo, jag vet att det är många som är beroende av bil av olika anledningar. Vad jag vänder mig emot är att de källor som förorenar och skapar mest utsläpp är de där priset sänks. Medan däremot något så basalt som att ha råd att värma upp sitt hem och laga mat blir dyrare och att de ökade kostnaderna faller oproportionerligt på de mest utsatta hushållen.
 
Appropå kollektivtrafiken, så kan jag berätta en sak. Inom SL-trafiken kör vi idag på el eller miljödiesel, s.k RME. De som körs på RME, måste precis som alla dieselfordon, regenera. Vissa fordon klarar inte att regenerera själva på RME, utan måste göra en s.k. parkerad regenerering. Det innebär att bussarna ställs med förhöjd tomgång i 90 min och blåser rent partikelfiltret. Där jag jobbar har vi kanske 150 bussar som varje månad måste stå på tomgång i 90 min
 
Appropå kollektivtrafiken, så kan jag berätta en sak. Inom SL-trafiken kör vi idag på el eller miljödiesel, s.k RME. De som körs på RME, måste precis som alla dieselfordon, regenera. Vissa fordon klarar inte att regenerera själva på RME, utan måste göra en s.k. parkerad regenerering. Det innebär att bussarna ställs med förhöjd tomgång i 90 min och blåser rent partikelfiltret. Där jag jobbar har vi kanske 150 bussar som varje månad måste stå på tomgång i 90 min

Jag förstår att bussarna även de släpper ut avgaser. Men jämför dem med ett ökat antal bilister som kör med diesel/bensin? Vilket släpper ut mest per trafikant?
 
Ja, om ingen busschaufför har råd att åka till jobbet så når du ditt mål även bland bussarna. Ju färre bussar som går, desto mindre utsläpp. Och ju färre bussar som går, desto färre med sämre ekonomi kommer till jobbet och får ännu sämre ekonomi. Låter verkligen genomtänkt och smart!
 
Jag förstår att bussarna även de släpper ut avgaser. Men jämför dem med ett ökat antal bilister som kör med diesel/bensin? Vilket släpper ut mest per trafikant?
Bussarna så klart. Bussarna går sällan fulla hela tiden. Ofta ser man nästan tomma bussar köra på landabygden i icke rusningstrafik
 
Appropå kollektivtrafiken, så kan jag berätta en sak. Inom SL-trafiken kör vi idag på el eller miljödiesel, s.k RME. De som körs på RME, måste precis som alla dieselfordon, regenera. Vissa fordon klarar inte att regenerera själva på RME, utan måste göra en s.k. parkerad regenerering. Det innebär att bussarna ställs med förhöjd tomgång i 90 min och blåser rent partikelfiltret. Där jag jobbar har vi kanske 150 bussar som varje månad måste stå på tomgång i 90 min
Både billigt och bra för miljön. Förmodligen därför en bygg och anläggnings firma tagit betalt för miljödisel men tankat vanlig.

Brukar ju vara samma sak med e85. Det kleggar igen så folk vill inte tanka med det. Dessutom drar bilen mer med skiten.
 
Både billigt och bra för miljön. Förmodligen därför en bygg och anläggnings firma tagit betalt för miljödisel men tankat vanlig.

Brukar ju vara samma sak med e85. Det kleggar igen så folk vill inte tanka med det. Dessutom drar bilen mer med skiten.

Det bästa sägs vara HVO, men vad jag hört på jobbet, kostar den 10 kr litern mer än RME. Det är förstås inte hållbart i längden.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 646
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
780
Senast: Bonita4
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 617
Senast: Mia_R
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 271
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp