Tankar kring boende

kolblakkur

Trådstartare
Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende.

Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet som väntar på mig på min arbetsort. Dyr hyra men det är så mycket annat som väger upp, och planen är att jag bara ska bo där 1-1,5 år tills jag kommit på vart och hur jag vill bo sen samt sparat ihop mer pengar.

Och det är här jag kommer till varför mina tankar bara går runt:

Jag skulle vilja bo närmre min familj - men, det är snordyrt att köpa. Är inte realistiskt att betala typ 14000:- i månaden för en tvåa. Om jag byter arbete kan jag få en hyresrätt i det kommunala bostadsbolaget där jag har över 12 års kötid (man måste plugga, bo eller arbeta i kommunen för att få hyra). Men jag vill inte byta arbete! Jag har aldrig trivts så bra på en arbetsplats. Och vet inte om jag vill bo i den platta delen av Skåne, i ett vanligt bostadsområde eller i stan. Får lite panik av tanken faktiskt.

Ett alternativ är att flytta till en byhåla längre bort från min familj (typ fem mil längre bort än de 7 mil jag har idag). Då kan jag nästan köpa mitt boende kontant, ett bostadsrättsradhus kostar bara 500.000:-. Perfekt när man har hundar med en liten trädgård och vilket läge att slippa ha skuld till banken och slippa det stora ansvaret med att ha hus. Jag kan gå ner till att bara arbeta 75%! Men när hundarna är borta (de är halvvägs nu) lär jag nog inte vilja bo kvar, så ett längre tidspann än 7-8 år finns inte. Men det kanske räcker för att det ska vara värt det?

Jag hade absolut kunnat ha is i magen och vänta de här 1-1,5 åren innan jag bestämmer mig, men så kommer det såklart en liten fint från sidan: min drömlägenhet har kommit ut på Hemnet. Det finns t.o.m. två likadana ute på samma område och bostadsmarknaden är ju nästintill stendöd så det finns inga bud = chans för mig att göra ett klipp. Har velat ha en sådan lägenhet sedan de började göras (tidigt 2000-tal), tycker de är väldigt mysiga, välplanerade och helt perfekta helt enkelt. Varenda gång jag åker förbi det området så suktar jag. Det ligger cirka 1 mil längre bort från min familj och tyvärr i utkanten av en ort som är skit. Men det ligger naturnära och i ett väldigt lugnt område. Kan se mig själv bo där LÄNGE.

Feedback, råd och klokhet tas tacksamt emot!
 
Jag är i lite liknande sits. Har sålt bostadsrätt, flyttat till en hyresrätt (dock billig i mitt fall) och har en plan om att köpa hus i framtiden när jag sparat mer. För några månader sedan, innan jag flyttade in i hyresrätten, var jag rätt inne på att kolla annonser osv hela tiden. Men nu när jag väl är på plats i min hyresrätt har jag landat och tänker att det får ta tid. Jag behöver inte veta nu.

För din del - är det en bra ide rent ekonomiskt för dig att köpa nu? Bortsett från att det är köparens marknad såklart. Tänker eftersom du hade tänkt bo i hyresrätt och spara pengar ett tag.
Vet du om det är lägenheter som sällan kommer ut till salu? Eller är det troligt att det kommer nya chanser längre fram?

Du kan ju alltid kolla på den. Kanske inte alls känns lika drömmigt när du väl är där.
 
För din del - är det en bra ide rent ekonomiskt för dig att köpa nu? Bortsett från att det är köparens marknad såklart. Tänker eftersom du hade tänkt bo i hyresrätt och spara pengar ett tag.
Vet du om det är lägenheter som sällan kommer ut till salu? Eller är det troligt att det kommer nya chanser längre fram?

Du kan ju alltid kolla på den. Kanske inte alls känns lika drömmigt när du väl är där.
Jag kan lägga 30% kontant i nuläget så inga problem där.

Det är inte omöjligt att det kommer en ny chans längre fram, men priserna är 200.000-300.000 billigare just nu än vad de var i somras/våras. Eftersom de kostar strax över en miljon är det ganska mycket billigare just nu.
 
Jag kan lägga 30% kontant i nuläget så inga problem där.

Det är inte omöjligt att det kommer en ny chans längre fram, men priserna är 200.000-300.000 billigare just nu än vad de var i somras/våras. Eftersom de kostar strax över en miljon är det ganska mycket billigare just nu.
Blir det ekonomiskt fördelaktigt även om du räknar in de höga räntorna som är nu?
Jämfört med att tex spara ännu mer och kunna lägga större kontantinsats. Om priset "bara" är kring miljonen så kan ju ökad kontantinsats göra ganska stor skillnad på hur stora månadskostnader man får sen.
 
Blir det ekonomiskt fördelaktigt även om du räknar in de höga räntorna som är nu?
Jämfört med att tex spara ännu mer och kunna lägga större kontantinsats. Om priset "bara" är kring miljonen så kan ju ökad kontantinsats göra ganska stor skillnad på hur stora månadskostnader man får sen.
Jag tänker att om räntorna går ner som de förutspås göra så kommer det påverka priset på eventuella kommande försäljningar i området, så att det då blir lite sak samma om jag köper billigt nu med mindre kontantinsats jämfört med att köpa dyrare sen med mer i kontantinsats. Tänker jag galet?
 
Jag tänker att om räntorna går ner som de förutspås göra så kommer det påverka priset på eventuella kommande försäljningar i området, så att det då blir lite sak samma om jag köper billigt nu med mindre kontantinsats jämfört med att köpa dyrare sen med mer i kontantinsats. Tänker jag galet?
Det är nog ingen som vet. Blir väl en chansning hur man än gör kanske.
Själv är jag inte det minsta sugen på nuvarande ränteläge. Jag vill nog se vart det stabiliserar sig för att kunna ta ställning till tex hur mkt jag vill låna. Det känns så osäkert!
 
Jag tänker att om räntorna går ner som de förutspås göra så kommer det påverka priset på eventuella kommande försäljningar i området, så att det då blir lite sak samma om jag köper billigt nu med mindre kontantinsats jämfört med att köpa dyrare sen med mer i kontantinsats. Tänker jag galet?
Du tänker helt rätt. Är nu man ska köpa, inte om 2 år när alla andra vågar börja köpa igen. Det är då man ska sälja 😉
 
Jag tänker att om räntorna går ner som de förutspås göra så kommer det påverka priset på eventuella kommande försäljningar i området, så att det då blir lite sak samma om jag köper billigt nu med mindre kontantinsats jämfört med att köpa dyrare sen med mer i kontantinsats. Tänker jag galet?
Nej inte alls.
De riktigt bra affärerna gör man när ingen annan kan köpa

Jag och min Exman köpte min gård 1992.
Reporäntan var 500%.
När räntan sjönk så blev ju livet behagligt.
 
1 mil längre bort än bostadsrätten eller 1 mil längre bort än idag?

Okej. Jag säger den lägenheten.
Eftersom du börjar med att skriva att du vill bo närmre din familj. En mil är inte så mycket, fem mil längre bort är mycket, tycker jag, särskilt när du egentligen inte ens vill bo där på sikt.
Jag förstår tanken att bo tillfälligt, men du ska ju trivas nu också. :)
 
När det gäller drömlägenheten, ligger den i ett område du vill bo i? Tyckte du indikerade att så inte var fallet. För mig är området lika viktigt som själva boendet/lägenheten. Man kan ju inte ändra på läget. Att jag trivs i mitt område är för mig helt avgörande huruvida jag skulle köpa boende där.

Sen att köpa något, som man tror sig trivas i, för en tidsperiod om 7 år ser jag inte alls som märkligt utan rätt vanligt.
 
När det gäller drömlägenheten, ligger den i ett område du vill bo i? Tyckte du indikerade att så inte var fallet. För mig är området lika viktigt som själva boendet/lägenheten. Man kan ju inte ändra på läget. Att jag trivs i mitt område är för mig helt avgörande huruvida jag skulle köpa boende där.

Sen att köpa något, som man tror sig trivas i, för en tidsperiod om 7 år ser jag inte alls som märkligt utan rätt vanligt.
Tack, det är precis som du säger: jag är inte helt såld på att bo på den orten. Jag gillar inte orten alls faktiskt, gillar min arbetsort dit jag ska flytta till årskiftet mycket mer.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·
  • Artikel
Dagbok Jag är så glad, så glad. De senaste fem åren har jag hyrt mitt boende, men nu slog jag till och köpte en helt ljuvlig lägenhet. Den har...
2
Svar
22
· Visningar
2 288
Senast: Habina
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 593
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp