Bukefalos 28 år!

Bilskador orsakade av häst

R

Rosie82

Har en fundering...
Hörde förr att det är bilägaren som får stå för alla kostnader om bilägaren kör på en häst vare sig den är lös och springer ut i vägen, rids eller körs. Bilens försäkring täcker inte detta. Men hur är det egentligen? Är det någon som vet?
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

beror väl på om bilen har trafik, halv eller helförsäkring. Eller om den har vagnskadegaranti vilken kostnad som ägaren får stå för. om de bara är en självrisk eller hela beloppet.

Men hästar är djur å de ska man ha lärt sig när man tar körkort att djur kan göra lite som dom vill och man bör pasera i efter situationen anpassad hastighet...

Själv körde jag på en älg här om veckan... Den bilen täcker vagnskadegarantin så vi får ut en ny bil för de värdet bilen stod i. hade jag rullat larm hade helförsäkringen täckt skadorna men eftersom de inte va larm så gick vagnskadegarantin in.

Kan tänka mig att de är nåt liknande även med hästar
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

De flesta har en hemförsäkring. Ansvarsdelen av hemförsäkringen tar det som inte täcks av bilförsäkringen. Dvs de kostnader som uppstår för att man kör på en häst, inte bilreparationen.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

+ att man ska ju alltid kunna stanna inom det område som man har översikt i, eller hur det nu uttrycks rätt.

körde du på en älg o klarade dig helt eller??? snacka om änglavakt i såna fall....:bump:
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Rosie82 skrev:
Har en fundering...
Hörde förr att det är bilägaren som får stå för alla kostnader om bilägaren kör på en häst vare sig den är lös och springer ut i vägen, rids eller körs. Bilens försäkring täcker inte detta. Men hur är det egentligen? Är det någon som vet?

Bilägaren får stå för kostnaderna, förutsatt att hästägaren inte varit vårdslös. Men för att få det till en sådan sak krävs ganska mycket, men en vårdlös situation som jag vet en hästägare fått betala för var när denne gick med hästen på insidan av en bil istället för att passera på utsidan. Hästen halkade, blev rädd och sparkade till med en träff på bilen.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Min hovis sa också alltid att bilägaren får stå för kostnaderna. Men det kan väl inte gälla på typ parkeringsplats eller egen mark (bilen står parkerad altså)? Tycker lite synd om bilägaren då...
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Häst är nog tamboskap och då är bilen alltid skyldig.
Sällskapsdjur är det bara att köra över, dom är alltid skyldiga.
Har för mig att lagen säger så.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Min häst slet sig ifrån mig när jag var ute och gick med honom och sprang in på gårdsplanen som då var helt istäckt (där jag gick var det barmark), han halkade omkull och trillade in i min bil (tur i oturen så var det min bil, där stod ytterligare 3 bilar parkerade) och den var ju inte så fin efteråt utan hela sidan på bilen var helt bulig och repig och även någon list hade gått sönder. Ringde mitt försäkringbolaget där min bil var försäkrad och det var inga problem. Gå du och pyssla om hästen istället för att oroa dig, så fixar vi det med bilen sa de. Min bil var helförsäkrad. Nu handlar det inte om att köra på en häst, men handlar iallafall om häst som skadat bil. På vägen räknas häst som boskap på väg och då är det alltid bilförarens fel.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Doneloge skrev:
Min hovis sa också alltid att bilägaren får stå för kostnaderna. Men det kan väl inte gälla på typ parkeringsplats eller egen mark (bilen står parkerad altså)? Tycker lite synd om bilägaren då...

Kommer någon inridandes på tomten där en bil står parkerad, då kan bilägaren känna sig lugn för det får ryttaren ersätta. Det exempel jag drog tidigare var just ett sådant, privatbil parkerad på sin egen väg men som även trafikerades av andra såsom bil och häst. Där valde hästägaren att gå på insidan av bilen, istället skulle man ha passerat på utsidan. Hade hästen då sparkat till så, är det bilägaren som får stå för kalaset istället blev det nu ägaren som fick stå för bilägarens kostnad pga ett felaktigt val som ansågs som vårdslöst.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

dom har ju så fina formuleringar på allt *ler*

Men de finns ju nåt som säger att man ska inte framföra fordonet i högre hastighet än att man ska kunna stanna innan nästa tänkbara olycksrisk.. kommer inte på den där sista biten just nu.


Jag och min kompis hade massor med änglar som vakade över oss. Dom som har tittat på bilen på verkstan samt bärgaren trode att den som suttit i passagerarsätat va död, eller väldigt svårt skadad. Samt att jag som förare borde varit skadad. Ambulanspersonalen fatta först inte att jag kört bilen. så tur i oturen..
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

hm.. brukar parkerade bilar täckas av försäkringen..? Min gamla fjording (medryttarhäst) smet genom grinden en kväll när han skulle tas in och lyckades springa rätt in i en parkerad bil i mörkret i full fart:eek: Den senila stackaren;) det blev en stoor bula (hmm fast inåt you know, grop?) Men hästen klarade sig ok. Tror han fick lite ont i bogen och nosryggen några dagar stackarn men sen mådde han finfint. O så var det hon som tappade honom som ägde bilen;)
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Redhorsefarm skrev:
Häst är nog tamboskap och då är bilen alltid skyldig.
Sällskapsdjur är det bara att köra över, dom är alltid skyldiga.
Har för mig att lagen säger så.

I juridisk mening när det gäller häst och trafik så räknas häst som vilt. Detta medför att det blir bilägaren som får stå för ansvar och kostnader. OM inte hästägaren har varit vårdslös. Fast det står något i stil men har brustit..... i lagtexten istället för vårdslös, men jag kokmmer inte ihåg exakt vad där står.

Tänker man efter lite är det ganska lätt att förstå hur det fungerar. Som exempel en häst som blir skrämd och kommer i sken finns det inte mycket som stoppar utan den kommer att springa igenom de flesta typer av staket i hagen. Då blir inte hästägagen skylldig. Men om hästägaren har ett dåligt staket och hästen helt enkelt brukar gå ut ur hagen då har har hästägaren brustit och blir skylldig.

Jag har en granne som tycker att hans djur ska vara fria och har både kor och hästar gående lösa på sin mark utan staket. "För det är inte naturligt för djuren att vara instängda". Skulle hans djur ställa till med en olycka då är det inget snack om vem som är den skylldige. Kan tillägga att alla vi som är grannar måste ha väldigt bra stängt om våra djur får att inte få in hans djur på våra marker.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

försäkringen täcker ju parkeringsskador som uppkommer av andra som är oförsiktiga å slänger upp dörren i sidan eller dyl så varför ska den inte kunna täcka de när en häst springer in i den. Men de beror på vad man har för försäkring. trafik, halv eller helförsäkring.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

När jag var ute o red i vintras blev jag rättad av en bilist. Jag stannade och vinkade fram honom, han stannade och vinkade fram mig. Så jag red fram och han sa att om han står stilla och jag rider förbi så är det JAG som står för eventuella skador.
Om jag står stilla och han kör förbi, är det han som står för skadorna.

Efter det har faktiskt flertalet bilister stannat och vägrat köra förrän jag ridit förbi. Kanske en ny ändring?
Men jag har som de flest här alltid trott att bilägaren står för skadorna vad som än händer. Dock ska väl hästen ha på sig grimman i fall den smitit iväg, annars är hästägaren ansvarig?
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

Det spelar ingen roll om du rider förbi eller om bilisten kör förbi, händer något som medför skador på bilen är det ändå bilisten som får betala. Lagen är urgammal, och ibland kan man ju undra varför man inte ändrar på den utifrån nuvarande dagsläge.:idea:
Jag tror bilisten hoppas på att denne kan påstå att du agerat vårdlöst i samband med att du ridit förbi, det är endast det som befriar bilägaren från betalningsansvar om olyckan är framme.
 
Sv: Bilskador orsakade av häst

hi hi "buckla"... :D
I bland står det still i huvudet på de mest fåniga ord :smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 429
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 377
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
908
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 976
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp