Bukefalos 28 år!

Bilstol igen

Sv: Bilstol igen

Nä på Irland har de framåtvända stolar från 9 kg, alternativt bakåtvända till 13 som man sen vänder framåt. Jag undrar vad som händer om man har dem bakåt ett litet tag till.

England var ingen dålig idé. Känns som om fraktkostnaderna från England skulle bli väldigt höga, det är ju ingen liten grej.
 
Sv: Bilstol igen

Bara en liten fundering.. Hade du tänkt annorlunda om du bott i Sverige fortfarande? Alltså, tänkt mer på säkerheten då.

Jag menar, jag hade utan tvekan beställt en stol från ett annat land, för att få den bästa säkerheten. Jag betalade 2500 kr för min stol här i Sverige, och kan nog tänka mig att 1000 kr till för frakten inte hade känts för mycket..
(Och då är jag sjukskriven och ensam med alla utgifter, så rik är jag inte direkt :D)

Men ja, det är bara så jag tänker. Innan jag läste mig till allt genom krocktester osv, var jag nog lite mer oförsiktig. Som tur var så läste jag på när jag var gravid redan!
 
Sv: Bilstol igen

I Sverige hade jag antagligen inte köpt en stol för 2500 kr. Antagligen något i medelnivå men såklart med hög standard och säkerhet. Det jag tänker lite är att om det skulle vara så revolutionerande övertygande bäst att sitta bakåtvänd tills man väger 50 kg så hade väl resten av Europa tagit efter?
Har du köpt den allra säkraste bilen på marknaden också? Kör du alltid när du är pigg och stannar om du känner dej lite trött?
Det är mycket som spelar in i trafiken och självklart vill jag inte tumma på säkerheten, men samtidigt får jag vara realistisk.
 
Sv: Bilstol igen

Har hört ngn stans att säkerheten är något lägre på de stolarna som går att ha både fram- och bakåtvända. Tror det var försäljaren på Babyproffsen som sa det, men det kanske var för att hon vill sälja en stol till när denna är urvuxen????
 
Sv: Bilstol igen

Ja fast det låter ju ganska logiskt. Typ som att schampoo/balsam i ett är sämre än två flaskor typ.

Jag mailade Britax uk och frågade varför de säljer olika stolar i olika länder, och fick svaret att lagarna var annorlunda i Sverige än här. Det finns dock en stol som deras återförsäljare i Belfast (30 mil härifrån) säljer, det är en special needs stol som heter Nordica eller nåt. Den kostade 225 pund, 2600 kronor. Lite saftigt. Jag funderar vidare...
 
Sv: Bilstol igen

Tjaa, den billigaste som fanns i hela affären som jag var inne på, kostade 1998 kr. I hans viktklass och allting då, förstås.
Så jag valde mellan den, en för 2100 kr och så den för 2500 kr. Den sistnämnda satt bäst i min bil, som då var en sedan och relativt liten invändigt. Dom andra stolarna fick en sämre vinkel, vilket var sämre vid en krock.

Säkerheten för mitt barn och mina djur i bilen, är nog det jag kan lägga mest pengar på tror jag. Jag har inte råd att köpa den allra säkraste, nyaste/bästa bilen på marknaden, därför gör jag väl mitt yttersta med den säkerheten som jag kan välja helt och hållet istället.

Apropå priser sådär, den billigaste stolen jag kan hitta på Babyland just nu som är bakåtvänd kostar 1995 kr, och det är kampanjpris. Bilstolar är relativt dyra saker trots allt.
 
Sv: Bilstol igen

Är de så pass? Jag trodde nog de var billigare... Tja det är klart att jag inte vill tumma på säkerheten, det är därför jag kommer släpa en jättestol från Sverige. Annars kunde jag lika gärna köpt en här.
 
Sv: Bilstol igen

Det är nog bara babyskydden som är billigare, men det kan man ju förstå eftersom det är mycket mindre material där helt enkelt.

Jag hoppas att du blir nöjd med din bilstol till slut i alla fall :) Jag är inte fullt nöjd med vår längre (Pga bilbyte, stolen passar inte lika bra i denna känns det som bara) så jag får se fram emot att köpa ytterligare en senare tror jag.. När han växt ännu mer.
 
Sv: Bilstol igen

Ja det är ju en hel djungel det där. Inte kan man lita på försäljare heller. Konstigt dock om den svenska säkerheten är väldokumenterad att den inte nått ut till övriga europa.

På nån sån här säkerhetstestsida stod det att "om man inte har nån bilstol så är det bättre att ha barnet i liggdelen till vagnen än inget alls". På morgnarna vid skolorna här ser man otroligt många som har 7 lösa ungar i bilen, samtidigt som de röker en cigg. Lite efter typ....
 
Sv: Bilstol igen

det är klart att jag inte vill tumma på säkerheten, det är därför jag kommer släpa en jättestol från Sverige.
Men en bilstol väger ju inte så mycket, så den borde inte vara så dyr att frakta. Annars är det väl bara att ringa till någon av de stora hästtransportörerna och be tex dina föräldrar möta upp dem på vägen tillbaka från Sverige så får du möta de någonstans när de är i närheten och ge de en liten peng för jobbet.

Where there's a will, there's a way!
 
Sv: Bilstol igen

Är de så pass? Jag trodde nog de var billigare... Tja det är klart att jag inte vill tumma på säkerheten, det är därför jag kommer släpa en jättestol från Sverige. Annars kunde jag lika gärna köpt en här.

Ja, och jag kan tillägga att vår Britax Hi-way kostade nästan 2800 kr (har jag för mig) nu när vi köpte ny för ett par månader sen. De hade den för några hundralappar billigare också, men då var det de gamla färgerna på tyget. Det spelar ju egentligen ingen roll vilken färg tyget har, men jag ville så gärna ha en svart :angel:
 
Sv: Bilstol igen

Ja, man märker det i många länder, att säkerheten är lite.. Efterbliven :D

Inga bilstolar, inget bälte ens, barn där det finns airbag osv osv. Helt sjukt, att man kan vilja ta sådana stora risker med det man älskar högst av allt liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp