Bukefalos 28 år!

Bilstolsfunderingar.

Acses

Trådstartare
Jaaa, det börjar bli dags för Li 16 månader att byta från babyskyddet till riktig bilbarnstol. Jag har börjat se över djungeln och inser att jag faktiskt är helt lost. Samtidigt som jag känner mig tveksam till om hon verkligen är redo.

Det skydd vi använder nu är för max 12 (kan vara 13, minns inte på rak arm) kilo, och där är hon inte på långa vägar med sina dryga 8½ kilo. :p Hon är inte heller speciellt lång så hon har drygt 2 cm från huvudets topp upp till kanten på bilstolen. Jag har fått lära mig att det är dags att byta när huvudet börjar växa över kanten, och det gör det ju snart.

Men så funderar jag på, kan hon vara för liten för en större stol ännu? Kan det finnas några risker med att hon åker en stol som kanske är litet för stor? Är det kanske bäst att hon fortsätter att åka i den stolen hon har ett tag till?
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Här är Rasmus i sin bilbarnstol (Vi hyr paket av If)
24749365.jpg


Han är 12½ månad på bilden, 72,5 cm lång och 9,2 kg. Vi fick inte ner honom i babyskyddet när han hade overallen på sig ;)
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Hej.
Vi har en Acta Graco Cosmic till vår son.
han fick byta för ca 2mån sen (10 mån nu)
han är en väldigt stor kille (vid 9mån. kontrollen: 76lång och 11945g) och det var precis så vi fick ner honom i babyskyddet i slutet.
men jacka osv. var bara att glömma... :D
men jag kan bara säga att vi ångrar just denna bilstolen!!
den är jätte stor, går inte att ha bakåtvänd i baksätet på vår bil (Audi a6, stora kombimodellen), och sitter skit rent ut sagt i framsätet. tippar in mot mitten, trots extra spännanordningar och även att den monterades av kunnigt folk från butiken den köptes i (b*byproffsen).

dock så sitter den helt ok i baksätet bakåtvänd hos en vän. (volvo 740 -88, sedan)...

nää... denna ska göras av med så fort vi hittar en som känns bättre till vår bil.

länk:
http://www.akta.se/o.o.i.s/103
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Ni kör väl honom inte framåtvänd?

Vi har våran gigantiska stora stol i bak på våran A4, funkar jättebra. Men man sitter inte speciellt skönt i framsätet ;)
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Det finns ju "stora" bilbarnstolar som är godkända från början (nyfödd alltså), så beroende på vilken du väljer behöver du inte oroa dig för att hon skulle vara för liten - bara man ställer in alla remmar och så korrekt.
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Oj, vilken liten tös ni har! Men enligt din beskrivning tycker i alla fall jag att det verkar vara hög tid för er att byta. Barnets huvud får ju inte gå över kanten på babyskyddet. Vi bytte ut babyskyddet när William var ca 7 månader. Jag hade inte en tanke på att han kunde vara för liten för den nya bilstolen (och det tyckte jag inte heller att han var).

Vi har i alla fall en Britax Hi-Way som vi är jättenöjda med. William sitter oerhört mycket bättre i denna än han gjorde i babyskyddet och han blev därmed även mycket nöjdare vid bilturerna. Denna stol är förresten godkänd från nyfödd och upp till 25 kg.
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Vi har också en Britax Hi-way och den är superbra:D. Vi bytte till den när L var 5 månader då fick han inte plats i den andra stolen som skulle räcka till 13 kg:mad:
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Vi har också en Britax Hi-way och den är superbra:D. Vi bytte till den när L var 5 månader då fick han inte plats i den andra stolen som skulle räcka till 13 kg:mad:

Amen to that, vi fick byta när T var 5 månader, hon hatade vårt beSafe IziSleep, men i sin nya Britax two way elite var hon super nöjd från första minuten! Den är från 9-25 kg och går att ha framåtvänd när det är dags!
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Även vi har en Britax Hi-way. Mest för att den är marknadens minsta (har jag för mig, mindre än de flesta i alla fall). Vi har både en Audi A6 och A4 och den passar i båda.

Vi har med flit valt en stol enbart för baklängesåkning eftersom det tydligen anses att de är bättre (vet inte om det gäller säkerhetsmässigt, men åtminstone användbarhetsmässigt) eftersom de endast är gjorda för en funktion (inga kompromisser).

Vi är nöjda med Hi-way! Vi bytte förresten när dottern var 9 månader. Minns inte vikt och längd men hon är 2 idag och väger bara 11 kg så hon är en lättviktare, dock ganska lång.
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Vi har också en Britax Hi-Way som vi är supernöjda med! Vi bytte ganska långt innan babyskyddet var urvuxet, i babyskyddet var hela bilresorna skrik och panik. I stora stolen är han nöjd nästan jämt. :)

Tillägg: Vi valde den av samma anledningar som Lupino. :)
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

nej, självklart har vi inte honom frammåt!! :D
blev nog lite luddigt förklarat bara...
Jag menar, att har vi den bakåtvänd i baksätet, så får vi dra fram framsätet så långt det går och även rulla fram ryggstödet på den stolen så man sitter som en fastklämd, dubbelvikt och ihopplattad som en sardin... :rofl:
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Vår lilla skrutta har en AKTA GRACO Cosmic Comfort S den funkar från att bebisen är 5 månader. Anledningen att vi köpte den var att vi har haft AKTA på nästan allt. AKTA GRACO Logico S Babayskydd och AKTA Trecco vagn. Såä det föll sig naturligt att köpa en AKTA igen. Vi är ganska nöjda det enda är att vår dotter redan börjar bli för lång för skyddet (hon är 2 år i maj) och tanken var ju så klart att vi skulle ha det i några år till....:crazy:

Mitt råd är annars att ta med barn och nadra familjemedelmmar som behöver ha koll på stolen och prova!
 
Sv: Bilstolsfunderingar.

Knapp!

Tack så jättemycket för era tips! :bow: Skönt att jag inte alls behöver oroa mig för att stolen skulle kunna vara för stor. Ska åka iväg och kolla på stolar och sedan blir det att shoppa begagnat, hon har ju ännu inte vuxit ur sin stol och trivs väldigt bra i den så jag känner ingen panik ännu, men jag ska lista upp era rekomendationer och kolla extra på dem!
Tack tack!
 

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Mineur
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 427
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 314
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej, Behöver lite råd. Min mamma har en hund, asa lapso/ schitzu, stor risk för felstavning 😊. Hunden är 13 år och frisk, dock lite...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp