Fredag den 13:e

Mia_R

Trådstartare
Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare?

8 roliga och skrämmande händelser på fredagen den 13​

Fredag 13 januari 1854. Anthony Faas från Philadelphia fick patent i USA på dragspel.

Fredag 13 augusti 1899. Alfred Hitchcock föds. Hitchcock räknas som skräckfilmens mästare och regisserade filmer som "Psycho", "De 39 stegen" och "Studie i brott".

Fredag 13 juli 1923. Hollywood-skylten i Kalifornien invigs.

Fredag 13 juni 1952. Catalinaaffären. Ett sovjetiskt militärplan sköt ner ett svenskt obeväpnat sjöräddningsflygplan på internationellt luftrum. Alla överlevde, men världen tog ett stort steg närmare ett krig mellan USA och Sovjet.

Fredag 13 oktober 1972. Ett plan med rugbyspelare från Uruguay nödlandar i Anderna. Vraket med 16 överlevare hittas drygt två månader senare, den 22 december. De överlevande har tvingats äta sina döda kamrater för att överleva. Händelsen blev filmen "Alive" från 1993.

Fredag 13 september 1996. Rapparen Tupac Shakur dör. Han blev offer för en drive-by shooting sex dagar tidigare i Las Vegas. Mordet är inte uppklarat.

Fredag 13 januari 2012. Kryssningsfartyget "Costa Concordia" gick på grund och sjönk för att kaptenen ville göra en hälsningsgir till en kollega som bodde i närheten. 32 personer dog, kaptenen dömdes till 16 års fängelse för vållande till annans död.

Fredag 13 april 2029. Astroiden 99942 Apophis passerar förbi jorden på 30 000 kilometers höjd, det vill säga bara en tiondel av avståndet mellan jorden och månen. Astroiden som är 325 meter lång skulle vid en kollision påverka jordens klimat i flera tusen år.

Tänker ni på att det är fredagen den 13:e idag? Jag upptäckte det av en händelse när jag läste nyheterna. :)
 
Dottern försov sig. Sambons jobbarkompis kompenserade hennes förlovning med att komma till jobbet 4.20 1 timme förtidigt. Min jobbarkompis bil dog instrumentpanelen på. Hon såg varken hur mycket soppa hon hade eller hastighet eller nått. Vi hade 2 strömavbrott på jobbet som ställde till med mycket elände. Jodå det första jag gjorde var att konstatera att det var fredag den 13:e.
 
Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare?

8 roliga och skrämmande händelser på fredagen den 13​

Fredag 13 januari 1854. Anthony Faas från Philadelphia fick patent i USA på dragspel.

Fredag 13 augusti 1899. Alfred Hitchcock föds. Hitchcock räknas som skräckfilmens mästare och regisserade filmer som "Psycho", "De 39 stegen" och "Studie i brott".

Fredag 13 juli 1923. Hollywood-skylten i Kalifornien invigs.

Fredag 13 juni 1952. Catalinaaffären. Ett sovjetiskt militärplan sköt ner ett svenskt obeväpnat sjöräddningsflygplan på internationellt luftrum. Alla överlevde, men världen tog ett stort steg närmare ett krig mellan USA och Sovjet.

Fredag 13 oktober 1972. Ett plan med rugbyspelare från Uruguay nödlandar i Anderna. Vraket med 16 överlevare hittas drygt två månader senare, den 22 december. De överlevande har tvingats äta sina döda kamrater för att överleva. Händelsen blev filmen "Alive" från 1993.

Fredag 13 september 1996. Rapparen Tupac Shakur dör. Han blev offer för en drive-by shooting sex dagar tidigare i Las Vegas. Mordet är inte uppklarat.

Fredag 13 januari 2012. Kryssningsfartyget "Costa Concordia" gick på grund och sjönk för att kaptenen ville göra en hälsningsgir till en kollega som bodde i närheten. 32 personer dog, kaptenen dömdes till 16 års fängelse för vållande till annans död.

Fredag 13 april 2029. Astroiden 99942 Apophis passerar förbi jorden på 30 000 kilometers höjd, det vill säga bara en tiondel av avståndet mellan jorden och månen. Astroiden som är 325 meter lång skulle vid en kollision påverka jordens klimat i flera tusen år.

Tänker ni på att det är fredagen den 13:e idag? Jag upptäckte det av en händelse när jag läste nyheterna. :)
Japp. Men bara för att det är min födelsedag idag :D .
 
Min mamma tog sitt körkort fredagen den 13, tror det var i september det året, 1979. Hon var inte ens nervös eftersom hon var säker på att inte klara det, skrockfull som hon är och med tanke på dagen. det gick galant dock.

Jag tänker inte på datumet annars, är inte skrockfull av mig.
 
Många dagar som jag inte har koll på vad det är för datum, i alla fall inte innan jag har någon anledning att veta det och tittar efter.

Inte förvånad att olycksstatistiken är lägre. Men jag skulle inte tolka det som att folk tror på skrocket i egentlig mening, bara att de är präglade av en kultur där det finns föreställningar om den dagen som omedvetet påverkar beteendet.
 
Jag tänkte på det i morse men bestämde mig sedan för att sluta tänka på det eftersom det bara skulle göra att jag gick runt med en lite smånegativ/pessimistisk inställning till allt :p Har haft en jättetrevlig dag utan missöden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp