Bukefalos 28 år!

Biltemas backkamera

doleron

Trådstartare
Fick biltemas backkamera med dubbla kameror av min snälla sambo i födelsedagspressy! Någon som har samma (eller någon annan för den delen också) och något bra tips på hur och vars man ska fästa kamerorna för bästa bild?
 
I min transport sitter taklampan längst bak i mitten, jag monterade kameran (Biltema, några år gammal) direkt i anslutning till lampan för att få enkel strömförsörjning utan att behöva dra extra kablar. Monterade sändarmodulen invid kameran, på samma monteringsbleck, och samlade ihop kablarna prydligt med buntband. Bilden rymmer gott och väl vad man behöver se; inte hela hästarna men ungefär från länden och framåt inklusive hela framdelen av transporten. Hur bra som helst. :up:
 
Vi hade belysningen fram i släpet vilket fungerade bra eftersom vi ville ha bild framifrån. Gjorde ungefär som Snubbelfot beskriver.
 
Har också min lampa framtill i transporten men hade nog tänkt ha kameran baktill. Fått för mig att man ser bättre då på något sätt. Men hur satte ni fast kamerorna? Skruv? Lim? Tejp? Och i vad?
 
Jag fäste min med buntband runt "stolpen" från främre väggen upp i taket. Drog kabeln från lampan i fram. Gömde kabeln i skyddet runt stolpen (typ isolering för rör)
 
Följdfråga! Har ni satt kameran typ högst upp och i mitten framtill eller har ni den så att man ser typ snett mot bortre hästen.

Fick en backkamera I julklapp som fortfarande väntat på att monteras (ihop med kupévärmaren som iofs ligger i bilen men fortfarande i sin låda..)

Tänkte först popnita upp kameran i aluminiumplåten som är i fronten men kanske är dumt att göra hål i den.. håller det med kontakt lim i stil med sånt man har för gummimattan?
 
Kollade in i transporten idag med "andra ögon" och det finns verkligen inget att fästa kamerorna i. Men funkar det att borra/nita i glasfiber eller spricker det lätt?
 
Har försökt komma på hur jag ska få fast skitet hela kvällen idag. Både hur det ska kopplas och hur det ska fästas, men kommer ingen vart. Ingen som skulle orka lägga upp en bild på hur ni gjort för tips och idéer?
 
Har försökt komma på hur jag ska få fast skitet hela kvällen idag. Både hur det ska kopplas och hur det ska fästas, men kommer ingen vart. Ingen som skulle orka lägga upp en bild på hur ni gjort för tips och idéer?
Vad har du för front i släpet och material där den ska fästas?
Jag tror att ett starkt kontakt lim kan fungera på mitt släp så att jag slipper borra. Är ju då bara att avfetta och göra rent ordentligt kladda dit klister plus på fästet, låta torka och sen fästa. Håller inte det så är det ju bara att borra och popnita.
Tror att det kommer hålla bättre på glasfiber än alu plåt att klistra men jag försöker nog ändå :).
Jag har sen el dosan i främre delen under släpet så blir nog at jag försöker borra ett extra hål i golvet och har en egen kabel till kameran.
Måste annars borra ut popnitarna på lampans fäste och jag har precis fått upp den ;).
 
Kamera och lampa i fram, kameran skruvad på plats och el snodd från lampan.

Precis likadant har jag. Kameran sitter så jag ser hela släpet bakåt. Enda jag inte ser är lite längst fram vid fönstret. Framför bommen. Men jag ser hela hästen - samt frambommen och höseglet. Dessutom då kameran sitter högt och riktad lite neråt ser jag benen rätt bra och ser tex om en häst står och skrapar med ett framben, breddar väldigt mycket bak osv.
 
Alltså jag är nog en av de trögare men jag förstår ännu inte :confused: Ingen som orkar ta en bild eller så? Både på fästningen av kablarna och upphängning av kameran
 
Dålig bild, och sladdens tejpning har lossnat. Men det syns VAR jag har kameran i alla fall. Ström tas från lampan.
13055387_979052132190760_3888202764970195501_n.jpg
 
@Alexandra_W tack så mycket!! Fick äntligen ur tummen igår och fick in min. Blev också framtill och el från lampan. Var ju riktigt enkelt när man väl kom på hur det skulle kopplas :D
Bild på hur och var du fäste den!!!
Min ligger fortfarande i sin förpackning.. tänker att det är bäst att installera den före jag sätter upp den så man kan se vad som är med i bilden. Men har ingen aning hur den ska installeras..
 
@Buck Kan fixa imorgon! Ja jag tänkte likadant, vill se vars det är smartast att ha den för att få med det man vill, men det var en riktigt bra vidvinkelkamera må jag säga så det var rätt enkelt att hitta en plats för den.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 187
Senast: skiesabove
·
Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: grådis
·
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 656
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp