Bipolär sjukdom

Biffeneddie

Trådstartare
Nån mer med bipolär sjukdom? Fick min diagnos när ja va 19,varje dag är en utmaning. Känner mig ensam i min situation
 
Jag har bipolär typ 2. Tror det finns flera här på forumet också. Jag fungerar ganska bra, med endast hyfsat små dippar och toppar. Får du någon hjälp?
 
Väcker liv i tråden....

Är diagnostiserad bipolär sen ca 6 år tillbaka, och fungerar bra på Lamotrigin.

Har nu fått problem med sömnproblem i samband med ökad arbetsbelastning/stress vilket resulterat i minnesproblem, förvirring och total energilöshet. Träffade läkaren i måndags och fick utskrivet Quetiapin och tänkta höra om någon här har erfarenhet av den?
När jag googlar blir jag smått orolig med tanke på biverkningar och utsättningssymptom :nailbiting:
Så om någon har erfarenheter att dela med sig av, både positiva och negativa, så vore jag glad :up:
 
Jag har fått rätt stor hjälp av Quetiapin. Har inte några direkta biverkningar som jag kan komma på förutom trötthet och ökad hunger någon timme efter att jag har tagit den. Men fy fan om jag missar att ta den, då kan jag inte stå upp dagen efter utan ligger bara och kräks. Jag äter 225mg
 
Jag har fått rätt stor hjälp av Quetiapin. Har inte några direkta biverkningar som jag kan komma på förutom trötthet och ökad hunger någon timme efter att jag har tagit den. Men fy fan om jag missar att ta den, då kan jag inte stå upp dagen efter utan ligger bara och kräks. Jag äter 225mg
Ok, ja jag ska ju bara gå upp till 150 mg i dagsläget. Har hört att det blir rätt vidrigt om man glömmer dem, ska se till att INTE göra det. Viktökning verkar vara en vanlig biverkning, så nu håller jag verkligen koll på hur/vad jag äter.... Trötthet är ju vad som önskas uppnå just nu, har sovit uselt i fler månader
 
Ok, ja jag ska ju bara gå upp till 150 mg i dagsläget. Har hört att det blir rätt vidrigt om man glömmer dem, ska se till att INTE göra det. Viktökning verkar vara en vanlig biverkning, så nu håller jag verkligen koll på hur/vad jag äter.... Trötthet är ju vad som önskas uppnå just nu, har sovit uselt i fler månader
Jag åt 150mg under lång tid innan jag behövde öka. Viktökning har jag inte märkt av som tur väl är. Jag blir ofta jättehungrig på kvällen när jag har tagit dem så då gäller det att tänka på vad jag äter men för övrigt har jag inte märkt av ökad hunger. Äter dock andra mediciner som minskar hungern men jag gick inte upp i vikt när jag åt enbart Quetiapin heller. Den hjälper mig mycket med sömnen men vändpunkten kom när jag började med melatonin. Har du provat det?
 
Jag tar quetiapin 150 mg men har inte bipolär sjukdom. När de satte in quetiapin hade det en stor effekt och stabiliserande mig en del. De hävdar även att det hjälper den antidepressiva medicin jag tar men är tveksam till om det haft någon sådan effekt. Jag blir väldigt trött på dem och somnar snabbt om jag tar dem ca 1 h innan jag ska sova vilket jag brukar.

Här haft biverkning i form av huvudvärk men äter även andra mediciner så kan också vara för dem. Har inte märkt större aptit.
 
Jag åt 150mg under lång tid innan jag behövde öka. Viktökning har jag inte märkt av som tur väl är. Jag blir ofta jättehungrig på kvällen när jag har tagit dem så då gäller det att tänka på vad jag äter men för övrigt har jag inte märkt av ökad hunger. Äter dock andra mediciner som minskar hungern men jag gick inte upp i vikt när jag åt enbart Quetiapin heller. Den hjälper mig mycket med sömnen men vändpunkten kom när jag började med melatonin. Har du provat det?
Nej, har inte provat melatonin, kan man göra det utan att meddela läkaren tro, eller ?? Är än så länge bara uppe på 100 mg, men sover fortfarande urkasst, däremot är jag seg hela dagen :( Går upp i full dos i kväll.
 
Jag tar quetiapin 150 mg men har inte bipolär sjukdom. När de satte in quetiapin hade det en stor effekt och stabiliserande mig en del. De hävdar även att det hjälper den antidepressiva medicin jag tar men är tveksam till om det haft någon sådan effekt. Jag blir väldigt trött på dem och somnar snabbt om jag tar dem ca 1 h innan jag ska sova vilket jag brukar.

Här haft biverkning i form av huvudvärk men äter även andra mediciner så kan också vara för dem. Har inte märkt större aptit.
Läkaren pratade om att även sätta in antidepp, men när jag skulle hämta ut medicinen fanns den inte med. Huvudvärken har jag märkt av också, men inte så farligt.
 
Väcker liv i tråden....

Är diagnostiserad bipolär sen ca 6 år tillbaka, och fungerar bra på Lamotrigin.

Har nu fått problem med sömnproblem i samband med ökad arbetsbelastning/stress vilket resulterat i minnesproblem, förvirring och total energilöshet. Träffade läkaren i måndags och fick utskrivet Quetiapin och tänkta höra om någon här har erfarenhet av den?
När jag googlar blir jag smått orolig med tanke på biverkningar och utsättningssymptom :nailbiting:
Så om någon har erfarenheter att dela med sig av, både positiva och negativa, så vore jag glad :up:

Har haft Seroquel (verksamt ämne Quetiapin så samma sak) och har både positiva och negativa erfarenheter av medicinen.
Den positiva, som också är den enda positiva är att man sover som en klubbad säl.

Det negativa är att trots låg dos så sov jag (50 mg, skulle öka till 300 mg) 18 timmar på ett bräde med den i kroppen. Underbart att sova men 18 timmar var lite väl.. Resterande tid av dygnet kände jag mig som en levande zombie.
Ni vet när man kollar på äldre filmer och någon åker in till hospitalet och blir helt lobotimerade av medicinerna dom stoppade i dom. Så var det för mig. Åt även mer men inte av hunger utan i ett försök att "väcka mig själv" från zombiekänslan. Fungerade dock inte.
Så den slutade jag med rätt snabbt. Inga utsättningsymton. Gick över till Zeldox som jag kunde ta i en lägre dos utan att bli knäpp i huvudet.

Har numera enbart Lamotrigin och vid behovsmediciner jag dock har ordinerat dagligen (dom kallas vid behovsmediciner och ni vet säkert vilka som ingår där och just jag behöver dom varje dag).

Har fått Latuda utskrivet men det är en så oprövad medicin att jag vägrar ta den.

Det finns 2 antidepp jag tycker fungerat bra för mig - Voxra och Escitalopram.
Efter det som hände i våras/somras så får jag dock aldrig mer ta antidepp.
 
Är bipolär, fick diagnos för tre år sen.
Käkar 15 mg Abilify och 8 mg melatonin. Tycker inte melatonin funkar, men lovade läkaren att ge det en chans.
Är just nu sjukskriven på 50 % just på grund av sjukdomen och sömnbesvär som gjort att minnet är kass och måendet likaså.
 
Nej, har inte provat melatonin, kan man göra det utan att meddela läkaren tro, eller ?? Är än så länge bara uppe på 100 mg, men sover fortfarande urkasst, däremot är jag seg hela dagen :( Går upp i full dos i kväll.
Melatonin kan vara svårt att få tag på utan recept så lättast är nog att fråga läkaren. Jag blev som en zombie i ca två veckor när jag höjde och sedan gick det över
 
Jag fick min bipolär-diagnos för lite mer än en månad sedan, efter närmare 20 år i psykiatrin :banghead:
Jag äter sedan dess litium och känner mig som en helt annan människa, på ett positivt sätt. Är det ingen annan som äter det? Har haft typ noll biverkningar, bara att jag samlar på mig lite vätska men det kan jag verkligen leva med. Min pojkvän sa igår när vi pratade i telefon ”du har ett liv i rösten som jag aldrig har hört förut” (vi har varit tillsammans i två år). Kanske är för tidigt att säga redan nu men det känns verkligen som att litiumet har revolutionerat hela mitt liv! :banana:


I övrigt äter jag stesolid vid behov (ångest) och jag har också atarax vid behov (oro). Till natten har jag haft propavan, men jag får så hemska myrkrypningar i benen av dom så nu ska jag också börja med melatonin. Ska börja med 4mg nästa vecka.
 
Jag är också bipoär, jag fick diagnosen för 6 år sedan men symtomen började redan i 10- års åldern med min första djupa depression som även innehöll starka självmordstankar. Ångesten började komma långt innan dess och hypomanierna i åttonde klass ungefär så jag var tidig med allt.

Jag har haft det tufft pga det bipolära, varit inlagd ett par gånger för depressionerna och blev sjukskriven redan i skolan, fått Anafranildropp och ECT och ätit och äter mängder med mediciner. Tyckte Litium var bra men pga anorexin blev värdena i kroppen ostabila och nådde farliga doser och nivåer som inte kunde kontrolleras så jag var tvungen att sluta, nu äter jag istället andra mediciner. Jag har provat så mycket olika mediciner och kombinationer och doser så det är helt omöjligt att hålla koll på allt och jag ligger på maxdoser på i princip allt jag har och har ändå svårt att hantera allt.

Jag har flera diagnoser så allt är en enda röra känner jag, jag är bipolär typ 2, jag har generaliserat ångestsyndrom, anorexi som jag levt med i 13 år och Asperger/autism som jag lär mig mer och mer om hela tiden och nu inser hur mycket det påverkar mig.

Jag försöker lära känna mig själv och hitta mina styrkor, det som jag faktiskt är bra på. Och att samtidigt hitta det som är svårt, identifiera det och och att försöka göra det bästa av situationen. Autism blir man inte frisk ifrån för det är ingen sjukdom, det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och det går inte att medicinera bort eller bara bli av med men jag försöker att anpassa livet efter mina behov (så mycket det nu går), vara förlåtande mot mig själv, respektera och acceptera mig själv, be om hjälp om jag inte förstår eller klarar något. Anorexi kan man ju bli frisk ifrån men jag har det kämpigt och även om jag vet att man kan bli frisk känns det omöjligt just nu :cry:.

Det bipolära kan man ju inte bli frisk ifrån i bokstavlig mening vad jag lärt mig men med rätt medicinering kan man ju leva ett bra liv utan att bli varken hypoman/manisk/deprimerad, många känner sig till och med helt friska och det ger hopp tycker jag. Jag pendlar mycket men har mest depressiva episoder som tyvärr är långa. Men jag vet att det går att må bra också.

Dom medicinerna jag äter för det psykiska just nu är Venlafaxin, Lamotrigin, Zyprexa, Lergigan, Stesolid, Xanor, Propavan, Theralen, Imovane och Nozinan.

Är det någon mer än jag som äter så pass mycket medicin? Jag äter även Levaxin för hypotyreosen som också kan göra en deprimerad och trött, Duroferon som är järntabletter, Calcichew för benskörhet pga anorexin, Inolaxol för magen, Symbicort och Bricanyl för astman och jag vet inte allt, har säkert glömt ett par stycken nu.

Andra reagerar på att det är så mycket, jag har liksom vant mig vid det här och tänker att det är normalt men det vette tusan om det är? Funderar på hur ni andra som är sjuka har det med medicinerna? Är det som mig eller har jag väldigt mycket mediciner? :confused:
 
Väcker liv i tråden....

Är diagnostiserad bipolär sen ca 6 år tillbaka, och fungerar bra på Lamotrigin.

Har nu fått problem med sömnproblem i samband med ökad arbetsbelastning/stress vilket resulterat i minnesproblem, förvirring och total energilöshet. Träffade läkaren i måndags och fick utskrivet Quetiapin och tänkta höra om någon här har erfarenhet av den?
När jag googlar blir jag smått orolig med tanke på biverkningar och utsättningssymptom :nailbiting:
Så om någon har erfarenheter att dela med sig av, både positiva och negativa, så vore jag glad :up:
Valdoxan kan vara ett alt. Antidepp som ställer in dygnet på 24 timmar och hjälper sömnen.
 
Är det stor skillnad mellan att vara diagnostiserad med typ 1 eller 2? En person i min närhet är diagnosticerad med typ 1. Är så imponerad över hur personen kämpar med precis allt. Först var hon feldiagnosticerad och felmedicinerad i 8 år innan hon äntligen träffade rätt läkare och fick hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ugh, jag är inne på dag 8 med feber. Så trött, illamående och ont i kroppen nu att jag unnade mig en stilla, filmisk gråtstund idag...
Svar
2
· Visningar
421
Senast: Energi
·
  • Artikel
Dagbok Jag har varit deprimerad i väldigt många år och under åren har jag känt att jag blivit mer och mer avslagen i mina känslor, inte pga...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 217
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp