Bukefalos 28 år!

Bita på naglarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

Adrian

...hur får man en tvååring att sluta med det?
Han biter av naglarna så det börjar blöda och tycker att det gör ont, men gör glatt likadant med en annan nagel lite senare.

Kan man pensla på "Stopp o väx" (eller vad det heter) på en tvååring?
Eller har ni något bra tips för att få honom att sluta
 
Sv: Bita på naglarna...

Min treåring e åxå nagelbitare.... Jag har provat stopp och väx på honom, men det funkade tyvärr inte på honom... Min 6-åring var åxå nagelbitare förut, men på nåt underligt vis lyckades jag få honom att sluta... Vet inte hur, men det gick...Men tyvärr tog ju då lillbror över detta beteende... Jag kämpar vidare.Nån dag SKA ja lyckas få honom att sluta! Jag håller mina tummar för dej och hoppas att ni lyckas!
 
Sv: Bita på naglarna...

Jag har en femåring som biter på naglarna han började i vintras... Och riktigt långt ner gnager han, det ser förskräckligt ut och ont får han :( Jag vill också ha tips på hur jag ska få honom att sluta!
 
Sv: Bita på naglarna...

Testa att sätta på sådant där plåstertejp som man kan köpa på apoteket samt införa ett belöningssystem.
Plåstrena skall vara för att han skall bli påmind att låta bli lättare och det smakar lite illa samt biter han blir det på plåstret (tejpplåster åker inte av lika lätt som vanligt plåster) och belöningen är till för att öka hans motivation att komma ihåg.
Själv bet jag på naglarna när jag var liten men inte så mycket att det gjorde ont. Jag slutade av mig själv när jag blev lite äldre.
Tjat tenderar att göra att ovanor bara blir värre både på stora och små.
Vill han inte ha något äpple eller liknande att tugga på om du erbjuder det när han börjar att tugga på naglarna?
Tugga kan faktiskt vara rätt skönt ibland och det är lite synd att han är så liten för ett tuggumi (sockerfritt) hade ju kanske varit en variant att välja mellan när "tuggbegäret" dyker upp.
En tuggleksak av något slag kanske.
En med piggar eller liknande skulle säkert kunna vara mysigt att få tugga på även för en 2 åring. Jag har minnen från det jag var barn att jag kunde tugga på plast som var lite tuggvänlig, eller toppen på blyertspennor mm och då var jag långt över 2 år. Sög på kläder gjorde jag pckså och hår.
Att jag sedan vid 6 års ålder plockade upp använda tuggimi från marken och tuggade på för att sedan stoppa i byxfickan kan vi prata mer tyst om :o
 
Sv: Bita på naglarna...

Tack för tipsen!

Mitt äldsta barn har bitit på naglarna sedan 2-årsåldern. Nu verkar den yngsta (2 år) ha tagit efter och jag är förtvivlad. :cry: Jag har funderat och funderat igen hur man skall få bukt med problemet.

Nu skall jag prova ditt tips att sätta plåster på naglarna och det skall det stora barnet också få ha. Det stora barnet har fö aldrig fungerat med belöningssystem. Ingenting har fungerat, inte ens stopp och väx.

Hoppas att jag kan få i alla fall den minsta att sluta och slutar det stora barnet blir jag överlycklig.

Det finns nagelbitare i släkten och jag undrar om det beteendet kan ärvas genetiskt? Är det någon som vet?
 
Senast ändrad:
Sv: Bita på naglarna...

Min sambo biter oxå på naglarna:eek: :D

Men han gör det mest för att han är stressad, och tänker liksom inte på det. Han biter på det mesta, och har gjort det hela sitt liv. :smirk:

Det hjälper inte med stop-å-väx pga att han "glömmer" måla på det ;)

Enda tipset är att ge honom ngt annat att tugga på! :idea:
 
Sv: Bita på naglarna...

:eek: lustigt ;) jag har aldrig hört talas om att så små barn biter på naglarna, det trodde jag var ett inlärt stress/nervös-beteende.

Jag har som ni förstår inga tips att ge, är förskonad eftersom inga av mina barn biter på naglarna.
 
Sv: Bita på naglarna...

Har samma problem här. Dock är det klart inlärt eftersom sambon biter stenhårt och jag biter litegrann. Provade Stopp och Väx, men det funkar INTE om man inte själv ser det som en del i försöket att sluta. Det är bra som en påminnelse att man gör något man inte borde, men vill man bita så vänjer man sig snabbt vid smaken.
 
Sv: Bita på naglarna...

*Hugger en knapp och mass-svarar*

Ang. plåstertejp: Hur länge måste den sitta på? Triggar den inte bitandet genom att kännas obehaglig så att barnet vill ta bort det? (Jag har plåsterångest och kan inte ha plåster utan att pilla på det)

Jag tror inte att det är ett tuggbehov utan det verkar mer hända när han ser på TV eller när vi läser bok (utan att han tänker på det).
Tuggleksaker finns men dem har han inte rört på ett år.

Ärftligt: Ja, kanske det. Jag bet på naglarna när jag var yngre...
Äldste sonen biter inte så den yngre kan inte snappat upp det av honom

Får ta och prova tejp-metoden först och Stopp och väx sedan om det första inta hjälpte
 
Sv: Bita på naglarna...

Ingen aning om ev ärftlighet, men ja har åxå varit nagelbitare ända sen 3 års ålder.. Har nu i o för sej slutat, men i mitt fall var det en väldigt traumatisk händelse som gjorde att jag började bita på naglarna..Min syster tog livet av sej som 14-åring, o detta dagen före min 3-årsdag.... Tyvärr.. Men jag tror att det i min lille sons fall handlar om att han tagir efter sin storebror i nagelbitandet...
Ska åxå prova tejp-metoden!
 
Sv: Bita på naglarna...

Min man biter ofta och mycket på sina naglar, riktigt långt ner, jag slutade för längesedan men bet aldrig av ovana eller nervositet utan för att de var för långa :smirk: Numera gnager jag bara av huden vid kanten eller just kanten på nageln då jag inte klarar av ha rakklippta. Min son biter inte på naglarna, hittills. Men jag biter av hans naglar än idag dock då inget annat funkar, däremot petar han näsan och med vassa naglar som det blir med nagelklippare börjar han blöda. Han hatar allt som har med nagelvård att göra, kankse därför han inte biter??
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 828
Hundhälsa HJÄLP - ÄR DET NÅGON SOM VARIT MED OM NÅGOT LIKNANDE MED HUND?? VETERINÄREN HITTAR INGET SVAR! För 2 månader sen Blöder från urinröret...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 335
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
766
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp