Utbränd? Vad händer?

Just nu spelar det inte så stor roll vad läkarna tycker för det är försäkringskassans bedömning som gäller för dom som inte har ett avgångsvederlag att leva på.
Ja det blir ju litet annat då.
När man behöver bevisa att man inte är arbetsför.

MIn grad av förvirring och nedsatta kognitiva förmåga under de första månaderna hade nog ändå resulterat i sjukskrivning både då och nu. Jag kunde inte följa en enkel instruktion när det var som värst.
 
Just nu spelar det inte så stor roll vad läkarna tycker för det är försäkringskassans bedömning som gäller för dom som inte har ett avgångsvederlag att leva på.

Jag var deltidssjukskriven fram till ganska nyligen (och min väldigt långa heltidssjukskrivning upphörde för ungefär ett år sedan), och det har faktiskt aldrig varit något problem med försäkringskassan. Min erfarenhet är att felet ofta ligger i hur läkaren skriver intyget, inte att de faktiska symptomen inte är "tillräckligt".
 
Jag var deltidssjukskriven fram till ganska nyligen (och min väldigt långa heltidssjukskrivning upphörde för ungefär ett år sedan), och det har faktiskt aldrig varit något problem med försäkringskassan. Min erfarenhet är att felet ofta ligger i hur läkaren skriver intyget, inte att de faktiska symptomen inte är "tillräckligt".
Vad skönt, jag var där innan påsk och fick då till mig att försäkringskassan inte accepterar sjukskrivning längre än några veckor för sedan skulle man direkt mätas mot alla jobb som finns.
 
Svarar alla i ett här, det är för mycket att sortera annars även om jag uppskattar alla svar förstås.

Tid på VC inom en vecka är rekordsnabbt här på min ort. Ofta handlar det om uppåt en månad. Fick prata med en terapeut av nåt slag när jag bokade, en kort telefontid bara. Hon ställde lite frågor om trötthet, trauman, arbetssituation, om jag blivit ljudkänslig, om jag kunde se på Tv och läsa. Jag fick fram en del sammanhängande men mycket lösryckta meningar bara. För att jag inte kan sammanfatta, kan inte avgöra vad som hör ihop med vad, vad som hände när, vad som är relevant. Tror att jag tjöt nåt om att jag tagit bort allt som var jag och ändå inte fick det att funka. Eller nåt sånt. Det kändes ok till hon(kändes det som)ifrågasatte varför jag inte nämnt för min arbetsgivare att jag inte mådde bra. "För om de inte vet kan de ju inte göra nåt heller". Jag försökte få fram att jag inte själv fattat hur jag mådde och att jag både är ganska ny på arbetsplatsen och inte riktigt känner nåt förtroende för varken chefen eller hr ansvarig. Jag KAN INTE prata direkt med dom om det här. Det var svårt nog att prata med terapueten. Jag behöver få på papper. Jag behöver att nån annan bestämmer vad jag behöver just nu för jag får inte ihop det.

Även idag har jag mest sovit. Körde barnen till skolan imorse, det sög all energi jag hade. Skulle egentligen tvätta men så blev det inte. Har legat på soffan, under täcket, med gardinerna fördragna. Katten har legat vid mina fötter och spunnit. Snälla fina kisse. Sambon har varit hemma på rasten och ställt fram mat och lagt glass i frysen. Och ställt en nyinköpt pelargon på bordet. Han vill vara snäll, alla mina glömde jag utomhus i höstas. Han vet att jag var ledsen över det. Men den står där och flåsar på mig nu, pelargonen. Den kommer vilja bli omplanterad. Den behöver ljus och vatten. Jag måste få bort de döda plantorna i fönstren. Jag orkar inte. En hel hög fiskar bor tillfälligt i två plasthinkar med syreslangar i. Jag måste hitta nya hem till dem. Har en bekant som kanske vill ha ett par av dom iaf. Men några kräver stort utrymme och är inte bara att hysta iväg. Sambon ska kolla om någon djuraffär kan tänka sig att ta dem gratis, bara vi blir av med dem.

Jag sjukskrev mig i måndags. Läkartiden är på tisdag nästa vecka. Det blir 8 dagar, en mer än jag får sjukskriva mig själv. Eller räknas bara arbetsdagar? Det ligger en ledig dag mitt i de 8 isåfall...

Jag är livrädd att låta som någon som försöker snika åt sig en extra månads semester. Som att jag bara inte har lust att jobba. Jag vill ju inte jobba, just nu, eftersom jag känner själv att jag bara försöker ta mig igenom dagen och hoppas att inget allvarligt händer. Men sen, sen vill jag ju jobba. 20 % lägre inkomst kommer kännas. Jag har inte råd att vara sjuk.
Faktiskt är jag nog lika rädd att bli sjukskriven som för att inte bli det. Vad ska jag göra hela dagarna? Tänk om tröttheten går över efter ett par veckor och jag blir mitt vanliga rastlösa jag igen. Hur ska jag kunna sitta och se allt som behlver göras, känna att jag vill och orkar men låta bli?
Jag tror du får släppa att du ska göra någoting alls, agera som om du hade magsjuka eller influensa och håll dig lugn låta andra ta hand om dig.
 
Läkartid nästa tisdag?
Jag måtte ha väldig tur med min vc.

Det tycker jag var orimligt länge. Finns det en annan vårdcentral att vända dig till?
Kan din man ringa och trycka på annars, att det är akutm
Hur öppen var du i samtalet med hur illa det är? Att du brutit ihop osv?

De kan sjukskriva direkt på plats hos läkaren ja.
Den första veckan behövs ju inget läkarintyg för att vara sjukskriven. Allt tyder ju på någon form av utmattning, och det är ju inte akut så sett. Hade jag gråtit i ett dygn, hade jag gärna velat samla mig lite och vila några dagar innan jag måste till vårdcentralen.
 
Den kan man beskriva efteråt.
Det finns ingen möjlighet att bedöma akut.
Dessutom så kan det vara en infektion inblandad precis i början.
Man behöver kunna beskriva sitt liv före kraschen för att komma framåt efter den akuta fasen.
Jag fick göra ett test hos läkaren när jag sökte hjälp. Det var inte bara vad jag svarade i testet utan även hur jag gjorde det, som bedömdes. Läkaren noterade att jag hade svårt att förstå frågorna (skrev jättemycket fel) och att det tog lång tid, trots att det var förmiddag och att man rimligen har mest energi då. Så visst finns det sätt att bedöma utmattning.
 
Vad skönt, jag var där innan påsk och fick då till mig att försäkringskassan inte accepterar sjukskrivning längre än några veckor för sedan skulle man direkt mätas mot alla jobb som finns.
Det beror nog på diagnos. När jag fick diagnosen utmattningssyndrom så ringde en handläggare från försäkringskassan och berättade att vid diagnosen utmattningssyndrom så krävs inte några ”motprestationer” av den sjukskrivne under de första sex månaderna. Försäkringskassan har varit väldigt bra hela vägen och deltagit i varje rehabmöte.
 
Det beror nog på diagnos. När jag fick diagnosen utmattningssyndrom så ringde en handläggare från försäkringskassan och berättade att vid diagnosen utmattningssyndrom så krävs inte några ”motprestationer” av den sjukskrivne under de första sex månaderna. Försäkringskassan har varit väldigt bra hela vägen och deltagit i varje rehabmöte.
I nutid? Märkligt att det kan vara så olika.
 
Du är säkert på rätt spår @Jahaja , så ingen kritik, men man ska inte glömma att det finns fysiska sjukdomar som kan ge bilden du beskriver. Det är därför bäst att gå till läkaren med ett öppet sinne så att varken du eller läkaren blir biased. Hoppas du mår bättre snart :)
 
Det beror nog på diagnos. När jag fick diagnosen utmattningssyndrom så ringde en handläggare från försäkringskassan och berättade att vid diagnosen utmattningssyndrom så krävs inte några ”motprestationer” av den sjukskrivne under de första sex månaderna. Försäkringskassan har varit väldigt bra hela vägen och deltagit i varje rehabmöte.
Här har det varit max 3 månader (det har inte varit så tidigare) sen ska du ut på arbetsmarknaden i någon mån för att det ansetts att det inte går att vila sig frisk.
 
Här har det varit max 3 månader (det har inte varit så tidigare) sen ska du ut på arbetsmarknaden i någon mån för att det ansetts att det inte går att vila sig frisk.
Jag är glad att det inte var så för mig. Efter 3 månader hade jag fortfarande feber varje kväll, kunde inte köra bil och inte läsa.
 
Du är säkert på rätt spår @Jahaja , så ingen kritik, men man ska inte glömma att det finns fysiska sjukdomar som kan ge bilden du beskriver. Det är därför bäst att gå till läkaren med ett öppet sinne så att varken du eller läkaren blir biased. Hoppas du mår bättre snart :)
Läkaren vill säkert få de där typ standardproverna tagna. Blodprov och sånt. På mig hittade de brist på vitamin d. Det var inte orsaken alls, men lika bra att åtgärda när man ändå håller på.
 
Tid på VC inom en vecka är rekordsnabbt här på min ort. Ofta handlar det om uppåt en månad.
Håller med, här är väntetiden om man har tur minst närmre 2 månader..om det inte är akuttid man har tur att få vilket man har typ 1 minut på sig att ringa på morgonen för att få.
 
Jag sjukskrev mig i måndags. Läkartiden är på tisdag nästa vecka. Det blir 8 dagar, en mer än jag får sjukskriva mig själv. Eller räknas bara arbetsdagar? Det ligger en ledig dag mitt i de 8 isåfall...

Du behöver läkarintyg från dag 8 förmodligen med tanke på det som vårdcentralen gett dig en tid den dagen. Alla dagar räknas så man räknar inte bort lediga dagar. Till jobbet förklarar du att du har en läkartid den dagen och att du kommer inkomma med läkarintyg när du varit hos läkaren.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 381
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 473
Senast: Exile
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 189
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp