Bukefalos 28 år!

Biter sönder täcken!

Camisado

Trådstartare
Min och en annan valack i stallet går ihop i hagen och är verkligen bästa lek-kompisar. Tycker det är jätteroligt att dom leker och busar hela dagarna MEN deras favoritlek är inte min favorit, den går ut på att den andra hästen står bakom min och biter på min häst rumpa! :mad: Och detta har ju såklart gått ut över täckena som är helt sönderbitna bak och häromveckan hade en TUSS AV MIN HÄST SVANS åkt med! :eek: :eek:
Så nu har vi massa trasiga täcken och en svans som ser ut att ha skabb. :cool:

Min fråga är då: Har någon ett tips på vad man kan göra? Kan man sy fast något starkare tyg över eller är det bara att laga 2 gånger i veckan/acceptera att min häst inte kan ha en vacker svans? Har någon något annat tips?
Hästen har dubbla täcken som det är hål rakt igenom och jag blir vansinnig på att han nu förstört sin svans som precis börjat växa ut ordentligt:p
 
Sv: Biter sönder täcken!

Det finns ju haklapp att sätta på hästar som biter i täcken.
Munkorg finns om man är tokless och många täcken går åt pipsvängen.
Annars får man kladda in täckena i diverse äckliga saker, tabasco och annat starkt, jag är inte mycket för sånt där då jag är rädd om täckena och vill inte förstöra dom.
 
Sv: Biter sönder täcken!

efter en vecka och täcken för knappa 3000spänn sabbade trotts antibit så vart lösningen att separera hästarna.. surt sa räven men vad ska man göra.. det är inte ekonomiskt hållbart att köpa täcken för hela lönen.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Vi har ett par täckes marodörer i stallet, som äter på varandras täcken. Förra veckan la ägaren in ett gammalt schabrak i hagen som det nu står och biter och drar i. Kanske inte är kul allt för länge men ett tag….
 
Sv: Biter sönder täcken!

det brukar vara det slutliga lösningen tillslut, för det blir så förbaskat dyrt att hålla på...
Men jag skulle prova haklapp. Antibit funkade inte för mig. Vägrar ägaren till hästen haklapp eller munkorg om antibit inte fungerar, då hade jag hellre separerat hästarna under täckessäsongen... Man kan inte köpa nya täcken varje vecka...
 
Sv: Biter sönder täcken!

Var får man tag på antibit?

halv kl*
Vi har lagt in några gamla julgranar för dem att leka med, får se hur länge det håller dem sysselsatta :crazy:
 
Sv: Biter sönder täcken!

Det ser ut som just en haklapp som sitter baktill på grimman, under hakan. Vissa ridsportaffärer säljer sådana. Munkrog är ju en korg över mulen.

haklapp%20150%20.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Biter sönder täcken!

Funkar verkligen de där? Kan de äta med dem kan de väl bitas. De är väl främst för att de inte ska bita i sina egna grejer.
 
Sv: Biter sönder täcken!

finns gamla trådar om man söker på just haklapp. Jag har aldrig haft en sån på min häst eftersom den inte biter i täcken. Men enligt folk som använt den så funkar den till det den är ämnad för, och dom kan äta med den på.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Jo jag har kollat gamla trådar och det verkar vara delade meningar om i fall det funkar eller inte.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Antagligen är det som med allt annat, hästarna hittar knep att lyckas iallafall. Min häst får inte gå med täckesbitare, så har jag löst problemet. Noll tolerans på det.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Hade jag varit tokrädd om täckena och haft dyra täcken skulle jag personligen haft munkorg på täckesbitaren. Men hade prövat haklappen först, för den är inte speciellt dyr. För smeta på massa äckel på mina täcken vill jag inte göra för att riskera att vattentätheten blir sämre eller att medlena förstör täckena.
Det är iallafall vad jag skulle gjort om jag bara hade haft egna hästar och inte kunnat sära på dom under täckessäsongen.
Min häst har som tur är sällan täcke, så det problemet diskuteras sällan, men hon ska kunna ha täcke när det behövs utan att någon annans häst roar sig med att göra tygslamsor av dom.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Jag ska prova haklappen. Problemet är större än att han äter täcken, han äter hästar också.
 
Sv: Biter sönder täcken!

Jaaa, det var lite värre, tuggar han på hästarna (antar att det är man och svans) även när det inte är täckessäsong?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 235
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 792
Senast: Emine
·
Hästvård Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och...
2
Svar
26
· Visningar
3 080
Hästvård Hej alla. Jag sitter i ett litet dilemma, som börjar att gå mig på. Min häst står i ett jättetrevligt stall, med fantastiska omgivningar...
2
Svar
24
· Visningar
2 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp