Bukefalos 28 år!

Bitsk ponny?

B

B1an

Hej på er. Vi har just fått in en ponny i våratstall som är... lite bitsk... Eller inte så lite faktskt... Han står i en box och man får inte gå in till honom. Man får fakiskt inte ens gå fram till honom. Han huger och man får passa sig noga. Men när man väl fått på honom grimman och lder iväg honom blir han jättesnäll. Man kan stå på gången och borsta honom utan att han försöker bitas.
Men han är också väldigt kittlig på frambenen. När man ska borsta dom lyfter han upp dom i luften. Och då menar jag inte som när man ska kratsa hovaran utan han drar åt sig benen och gömmer dom under magen på sig själv. Det här är lite jobbigt när man ska borsta honom. Både jag och min kompis fick hjälpas åt när vi skulle borsta honom igår och ändå så fick jag ett tjuvnyp i ryggen... Vad kan det vara med honom? Han är jättesnäll att rida...
 
En del hästar är mer måna om sitt privata utryme än andra. I boxen verkar han klart och tydligt visa att han vill vara i fred. Försök fixa med all skötsel utanför boxen, så han känner att han har en plats där han får lugn och ro. Om han är ny i stallet så tar det en stund för honom att vänja sig vid alla nya människor och hästar som han har omkring sig. Ha lite tålamod, så ordnar det sig säkert!
 
Håller med anne1, om han är värre i boxen så låt honom vara ifred så mkt som möjligt där. Försök att sköta det mesta på stallgången och ta det lite lugnt i början när han är ny, så att han får anpassa sig i lugn och ro. Och säg ifrån på skarpen när han hugger! Sådant tolereras inte, oavsett om han är ny eller ej... :D
 
Jovisst går det bra att ha honom på gången varför inte? Det är alltid där vi handskas med honom över huvudtaget... Men det skulle vara bra om man kanske kan vänja honom av med detta eftersom han inte kan stå i gången hela tiden pga. av att det är ett ridskolestall coh hela tiden kommer andra hästar som ska förbi och han står väldigt mycket i vägen då... Men vi får se... Hoppas han lugnar ner sig lite snart...
 
Jag hörde från en tjej att om en häst bet så skulle man smälla till den hårt med ett rep eller så skulle man hälla över en hink med vatten då skulle den sluta!
Men jag har ej tellat och tänker inte jö det heller!
 
okej... jag kommer nog inte slå hästen med ett rep eller hälla vatten över den... men vi säger åt honom på sparken och flera gånger har han fått sig en slag på bogen eller halsen...
 
Min fodertravare var kittlig på baken, men då fick jag lov att använda en hårdare rotborste istället...kanske är olika?
 
Man ska ju slå den på manken eller bogen!
Men ge aldrig godis från handen åt den då kan det bara bli värre!
 
Bra sagt! Jag tycker också att boxen är hästens privata utrymme, jag skulle då inte vilja att mina familjemedlemmar kom inspringande i mitt rum hela tiden om jag vill vila och ta det lugnt... Bara för att jämföra.
Men ändå, det kanske är lite jobbigt att väl ta ut ponnyn ur boxen... Men om det bara är boxen så kanske det inte är så farligt, man får väl ha en tjock jacka på sig... =)
 
att ha en tock jacka på sig i den här varma årstiden är omöjligt. och att bara lura hästen på det här viset gå inte!!! man måste kunna ta hand om en häst i sin box utan att den ska bita en!! Der är enkla krav på en ordentligt ridskolehäst. Man kan inte ha en ridkskolehäst som är farlig inne i boxen!! Det är omöjligt!!! Och om han ska säljas så blir han ju svårare att få såld!!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 039
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 263
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp