Bukefalos 28 år!

"Blanda själv" eller färdigfoder

cactuspower

Trådstartare
Vad föredrar ni? Om ni behöver ge era hästar relativt många olika sorters foder t.ex. havre, korn, betfor, kli, vitaminer, mineraler, linfrö osv osv. Skulle ni då hålla på och "pyttsa" med allt det fodret eller helt enkelt välja att övergå till ett färdigfoder i ställe? T.ex. pelleterat eller i müsliform? Vad föredrar ni, och varför?
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Jag föredrar att blanda själv, för då är det lätt att justera utifrån grovfodret.

Jag ger Kraffthavre, betfor samt även olja och lusern om det behövs.

Havre- Extra energi samt ganska mkt protein (Kvot ca 7,4)
Betfor- För att peta i dom mineraler. Ger extra om de behöver mer MJ i förhållande till protein.
Olja- För ren energi utan protein
Lusern- Om mkt protein behöver skjutas till. Är ju dessutom ett grovfoder=bra.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Jag ger mina hästar Fibergi främst för att de varken vill eller kan äta annat
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Fibergi, Stud Balancer... olja, lusern... chevinal, kalk, salt, munkpeppar :)

stud- så att hon ska bli rund
fiberg- bra... :) blir fina å lätt å ge...
lusern- dåligt hö + att hon är/var dåligt på å äta hö i början...
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Ger helst färdigt+betfor+olja+magnesium.
Har i många år blandat själv, men tröttnat på att släpa olika säckar med olika hållbarhet fram och tillbaka. Dessutom är det inte så populärt när man står i inack.stall om man har ett halvt dussin tunnor med sig. Det är trångt som det är i foderkamrarna.
Nej, två tunnor och två småburkar - snabbt, smidigt, enkelt och pållan är fullt tillfreds

Apo
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Jag har hästarna hemma och har provat det mesta. Grovfodret styr varje år vad hästarna ska äta. Förra året med sämre värden på höt blev det ganska många fodersorter för att få i hop en bra foderstat till unghästarna och de som tävlar. Det blev oxså ett dyrt år.
I år är det hö, havre, kraft musli, betfor, mineraler, vitaminer som gäller. Känns enkelt och bra! Hästarna är nöjda och det är lättare att få dem att äta musli och havre på tävl än ex pelleterat kraft groov.
/M
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Blandar själv... har hört att pellets kan ge beläggningar på tarmarna *äckligt* och det måste ju minska upptagningsförmågan drastiskt...
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Om jag blandar själv skulle jag aldrig göra en foderstat med så många fodermedel. I de flesta fall finns det ingen anledning alls egentligen, det blir bara krångligt.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Jag hörde alldeles nyligen att bindmedlet i pellets ska vara dåligt för hästar? Men fick ingen förklaring till varför. Kan det vara det att det ger beläggningar som du säger Skuggi? Eller vad är det som ger beläggningarna?
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

I höstas hade jag först egen blandning, med hö, havre, korn, betfor och mineraler. Men efter en höanalys gick jag över till betofr, lucernpellets och havre. Nu i höst ska jag ha krafft protein och krafft müsli. För att det passar in med höet, och det är enklare än att ha flera olika foder. På krafft har man bäst-före-datum och analysgarantier.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

De flesta pellets innehåller inget onaturligt bindemedel. Det här med beläggningarna ser jag bara som en skröna.
PL
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Jag ger det foder som passar min häst. Efter en massa pytsande med olika sorters foder har vi nu kommit fram till att den mycket svårfödda häst vi äger funkar bäst på:

Ett bra hö, Krafft Nya Groov, Krossad havre, Betfor, Vetekli, Mineraler, Glucosamin och så matolja vid perioder då hon verkar tappa lite hull. Håller henne i princip likadan vinter som sommar numera, när vi vet vad som passar hennes ämnesomsättning.
Ger inte hö eller vetekli på sommaren och inte lika mycket av det andra.

Unghästen får enbart Hö, Krafft Groov, betfor, vetekli och mineraler/vitaminer.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

peter_lundin skrev:
De flesta pellets innehåller inget onaturligt bindemedel. Det här med beläggningarna ser jag bara som en skröna.
PL

Men det är så skrönan låter; att det är bindmedlet som ger hästar beläggningar?
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

min har alltid fått hösilage, havre, korn, betfor, mineraler, olja, morötter. och b-vit när det behövs.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Coffeaclub skrev:
Lusern- Om mkt protein behöver skjutas till. Är ju dessutom ett grovfoder=bra.

Fast lusern i alla former är väl inte grovfoder, tex lusernpellets är inte grovfoder utan kraftfoder. Lusern är grovfoder när man ger det som hack. Eller har jag fått det om bakfoten?
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

skuggi skrev:
Blandar själv... har hört att pellets kan ge beläggningar på tarmarna *äckligt* och det måste ju minska upptagningsförmågan drastiskt...

Finns några trådar om det, använd sökfunktionen.
 
Sv: "Blanda själv" eller färdigfoder

Beror på höet, men färdigfoder är ju enklast.
Hade jag inte varit så lat hade jag nog gärna blandat själv.
I våras blev det Fibergi till den ena och Betfor till den andra hästen + mineral.

I år blir det nog lite av varje, lite färdigfoder och lite betfor och soja.
Fast jag vet inte säkert vad det blir än.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 169
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 832
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 146
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp