blandkatt på utställning?

N

nilemarindy

har en blandning av norsk skogskatt och vanlig huskatt. han är helsvart och långhårig och har ingen stammtavla. går det att ställa ut honom?kan absolut ingenting om utställning. hur gammla ska katterna vara?
 
Sv: blandkatt på utställning?

Huskatter (Alltså även sk blandraser) ställs ut i huskattsklass. De kan ställas när de är uppskattningsvis 6 månader gamla och framåt. Huskatter över 10 månader ska vara kastrerade.

Gå med i en kattklubb så kan du lära dig mera och ställa ut, det är skitkul! :D
 
Sv: blandkatt på utställning?

Huskatter (Alltså även sk blandraser) ställs ut i huskattsklass. De kan ställas när de är uppskattningsvis 6 månader gamla och framåt. Huskatter över 10 månader ska vara kastrerade.

Gå med i en kattklubb så kan du lära dig mera och ställa ut, det är skitkul! :D

måste man kastrera även en hankatt?
 
Sv: blandkatt på utställning?

Varför skulle det vara skillnad på hankatter och honkatter?

Ska du ställa ut måste du vara medlem i SVERAK (eller annan) -ansluten klubb och då förbinder du dig också att inte avla på huskatter. Varken medvetet eller omedvetet.

Katten måste också vara vaccinerad och ID-märkt i örat eller i nacken om den är över 10 månader.
 
Sv: blandkatt på utställning?

Jag slänger in en fråga här: hur dömer dom en huskatt på utställning? Har dom någon slags "standard" att gå efter?
 
Sv: blandkatt på utställning?

Eftersom det inte finns någon direkt standard på huskatter (de kan ju se ut hursomhelst!) är det andra viktiga saker såsom temperament, kondition osv som gäller. En egenskap som jag tror är viktig är hur katten kan charma domaren! Det gällde iaf förr när en annan var på kattutställning. Hade några vänner som hade en Tiger, en ståtlig röd kattherre i sina bästa år. Han var gammal i gemet och slutade ofta som vinnare! Han vann oftare än deras raskatter, om jag minns rätt...:angel:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 820
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
843
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp