Bukefalos 28 år!

blandras avel kontra renras...

Casper

Trådstartare
Hejsan.

Jag måste ju erkänna att jag i första hand föredrar renrasigt, eller med full hand ska jag kanske säga oavsett om jag "bara" ska ha en ren sällskapshund, (trots detta så ja, min sambos och min första gemensamma hund är en blandras som e trevlig men det finns alltid ett men:p)
en labbe utam stamtavla=blandis.. men hur eller hur, ja blev lite ställd på jobbet för ett tag sen då detta diskuterades och när jag debaterat för renrasavel så fick jag frågan va jag anser om "blandrasavel" hos människan:crazy: alltså tyckte ja inte det va okej att blanda två individer som inte hade samma kultur eller liknande bakom sig?

blev ganska ställd och började tänka FÖR MIG SJÄLV då jag sa att jag inte ville diskutera det då det kanske blir feltolkningar osv, skulle vi "avla" "rasrent" på humans oxå så skulle vi kanske "slippa" dessa kulturkrockar som ibland råder, exempelvis en svensk kvinna med en iransk man- där är ju allt helt annorlunda mot hur VI fostrar och är uppväxta, exempelvis kan man ju ta filmen "inte utan min dotter"-den e ju hemsk!

Men kom på mig själv me att man låter kanske VÄLDIGT rasistisk i sitt avelstänkande på hund?
Oavsett vad min åsikt är om människan så blev frågan ett ganska hett ämne i fika rummet i allafall..

många ansåg även renrasigt bland humans och jag drog mig ur oavsett min åsikt.

men VAD tycker du?

Ja jag ligger på sjukhuset och har tråkigt så jag va tvungen att fråga ngt.:D
 
Sv: blandras avel kontra renras...

du menar att om en fundamentalist får barn med en icke fundamentalist så kan det innebära problem? för du kan väl ändå inte antyda att "kulturkrocken" beror på nationalitet (religion/hårfärg/kroppsbehåring whatever)? för övrigt så kan och bör vi aldrig tänka i termer som avel när vi pratar människor. människor får inte barn för att producera något, människor får (i de flesta fall) barn för att de tycker om varandra. vi har inte heller riktigt några "raser" inom människosläktet. visst ser vi olika ut, men ingen grupp är så homogen att de kan kallas ras.

vi har bestämt att djuren finns för att tjäna våra syften. aveln är en produkt av det, för med aveln kan vi få fram individer som tjänar våra syften bättre och bättre. dessutom vill vi att de ska likna varandra.
 
Sv: blandras avel kontra renras...

Snälla, det där går ju inte ens att jämföra! Om en amerikan och en afrikan får barn tillsammans är det ju knappast så att barnet får så olika arvanlag att det riskerar att bli sjukt/skadat p g a konstig kroppsbyggnad, eller att den medfödda mentaliteten hos olika nationaliteter skiljer sig åt så att barnet blir psykiskt instabilt. Helt irrelevant jämförelse, med andra ord.
 
Sv: blandras avel kontra renras...

du menar att om en fundamentalist får barn med en icke fundamentalist så kan det innebära problem? för du kan väl ändå inte antyda att "kulturkrocken" beror på nationalitet (religion/hårfärg/kroppsbehåring whatever)? för övrigt så kan och bör vi aldrig tänka i termer som avel när vi pratar människor. människor får inte barn för att producera något, människor får (i de flesta fall) barn för att de tycker om varandra. vi har inte heller riktigt några "raser" inom människosläktet. visst ser vi olika ut, men ingen grupp är så homogen att de kan kallas ras.

vi har bestämt att djuren finns för att tjäna våra syften. aveln är en produkt av det, för med aveln kan vi få fram individer som tjänar våra syften bättre och bättre. dessutom vill vi att de ska likna varandra.


jag sa aldrig min åsikt i detta,jag sa att jag blev ställd över att ja fick frågan i fikarummet,sen blev det heta debatter därinne,utan min åsikt för den håller ja för mig sj.
den lilla exbit ja nämde ovan dök upp i debatten.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp