Blandras för 25 papp, någon?

Hälleforshund (Rasen registrerades hos Svenska Kennelklubben år 2000) och svensk vit älghund (1993 godkändes rasen av Svenska Kennelklubben) ingår i Grupp 5 och gotlandsstövare ingår i grupp 6 (erkänd som en egen ras av Svenska Kennelklubben och Nordisk Kennelunion).

Så jag skulle inte direkt kalla dem för inofficiella raser i om att de alla tre ingår i Skk, de stambokförs, alla prov och för rasen hälsokrav för avel går att söka reda på osv, så de exemplen är ju miltals långt ifrån vad diverse doodelhundar är i dagsläget
The point is att de inte räknas till FCI. Vilket var det enda som skrevs. Inte som jämförelse med doodles. För det finns ingen.
 
Jag har plockat några hårstrån, främst från fötterna. Tur att tiken är svart så de syns. Hanens är inte allt lika hemska även om han också är korthårig, tycker de känns lite tjockare.
 
Är det inte bättre för hundarna om det isf finns en sällskapsvariant?

Det bästa för hundarna vore folk slutar köpa på utseende och inte på egenskaper de vill ha i en hund och man kan inte skapa en ny ras genom att avla bort alla egenskaper som gör en ras specifik utan att förstöra delar av avelsbasen som sådan och sen dessutom experimentera in de egenskaper man vill ha och samtidigt bibehålla det rastypiska utseendet?

Ingen seriös rasmänniska ägnar sig åt dylikt och de som vill ha den där "nya" rasen har sällan de kunskaper som krävs för att ens få ett halvmediokert resultat.
 
The point is att de inte räknas till FCI. Vilket var det enda som skrevs. Inte som jämförelse med doodles. För det finns ingen.
Poängen är att när de registreras och stambokförs i SKK, får tävla inom organisationen, har avelsspecifika krav som registreras kan de näppeligen räknas som inofficiella.

Hade du skrivit gråwachtel så hade jag varit mer benägen att hålla med om att där är en inofficiell "ras", för det är en prestationsavel som pågått länge, i flera generationer utan att vara ens i närheten av att vara ens semiofficiell.
 
Det kan säkert vara så. Jag är ju inte alls så insatt att jag skulle kunna ge mig på ett sådant avelsprojekt och det kanske finns egenskaper/instinkter som helt enkelt inte går att avla bort. Många retrievers och spaniels har ju mer eller mindre en bruksvariant och en sällskapsvariant, kanske finns en anledning att det inte blivit riktigt så med t.ex. BC och husky.

Å andra sidan, har man tillräckligt med tid, tålamod och generationer brukar man ju kunna få fram det mesta genom medveten korsningsavel. Det genererar ju dock stora mängder hundar som inte når målet på vägen, kanske är lite väl risky med såna raser..



För all del, tänkte faktiskt inte på miniaussies t.ex. Den lär väl ha börjat som ett sånt projekt och har fram tills nyss varit "hatad" i raskretsarna p.g.a. att det inte varit en erkänd ras. Nu är det ju dock det. Finns det några specifika kriterier för när en ny ras blir en ras? Bl.a. här inne ser man ju ner rätt så rejält på korsningar och korsningsavel och hävdar att det aldrig blir renraser sas (vilket de flesta såklart aldrig blir), men är det verkligen helt orimligt att t.ex. cockerpoo tillslut blir en ras? Jag förstår kanske inte riktigt behovet av just den "rasen", men den verkar ju onekligen poppis...

För övrigt undrar jag över de där korthåren. Det är ju det jag så småningom vill ha, men hittar inte det jag söker alls. Är förvisso också begränsad av utseendet, för mig r det faktiskt en komponent av viss, om inte helt avgörande, betydelse. Det är ungefär dalmatiner som finns på min lista, och de går bort p.g.a. hysterisk fällning. Staffe är trevliga, men lite för små och tilltalar mig inte utseendemässigt. Vad finns det mer i den storleksklassen och hårlaget för typ aktivt sällskap?

Man ser inte så mycket ned på korsningarna i sig som på den oseriösa avel bakom hundarna. Ogenomtänkta kombinationer, brist på hälsotester och det faktum att det är helt Omöjligt att hålla koll på hälsoregister bakåt i aveln är en stor del.
Samt just i "doodle"-frågan finns det verkligen ingenting de hundarna kan utföra som en helt vanlig pudel (som för övrigt finns att få i fyra olika storlekar, allt efter önskemål och en uppsjö av färger) inte redan kan. det enda man egentligen tillför är mer trassel i krullet.

Och det finns INGA korthår som inte fäller i mängder. Vill du inte ha en fällande hund får du se på strävhår eller krull.
Anars tänkte jag genast på staffen, ridgeback, labbe, whippet och faraohund. Bland andra. ^^ Mycket beror ju på vad som är viktigt utöver just pälstyp.
 
Det bästa för hundarna vore folk slutar köpa på utseende och inte på egenskaper de vill ha i en hund och man kan inte skapa en ny ras genom att avla bort alla egenskaper som gör en ras specifik utan att förstöra delar av avelsbasen som sådan och sen dessutom experimentera in de egenskaper man vill ha och samtidigt bibehålla det rastypiska utseendet?

Ingen seriös rasmänniska ägnar sig åt dylikt och de som vill ha den där "nya" rasen har sällan de kunskaper som krävs för att ens få ett halvmediokert resultat.

Ja, självklart vore det bäst om folk köpte hund på egenskap och inte utseende, men är det sannolikt att det kommer att hända? Det finns mycket man önskade att människor hade vett nog att göra, men som de ändå aldrig kommer att göra. Information är ju en bra början till förändring, men det finns ju rätt många som är faktaresistenta och ingår i större grupper med samma inställning där alla bekräftar varandra. D.v.s. behover kommer sannolikt att finnas kvar.

Resten känns ju dock som helt relevanta synpunkter, det krävs ju både kunskap och rejält med driv och ekonomi för att verkligen utveckla en ny ras såklart. Det är ju också lite av ett problem kan jag tycka, att alla som har nya idéer nästan oavsett bransch först måste hånas och ses ner på och stämplas som oseriösa innan de kan ta plats, kämpa i motvind i ååååraaataaaaaal liksom. Å andra sidan är det ju förståeligt att det blir så med tanke på hur många oseriösa som går på varje seriös... Jag fattar absolut att det finns massor av problem och att det troligen inte ens är genomförbart i praktiken, men kan änså inte låta bli att tänka tanken liksom.
 
alla som har nya idéer nästan oavsett bransch först måste hånas och ses ner på och stämplas som oseriösa innan de kan ta plats, kämpa i motvind i ååååraaataaaaaal liksom.

Om någon har kunskapen som krävs på genetisk nivå, på avelsnivå, har ett offentligt register med resultat, har fungerande utvärderingar vad gäller exteriör, hälsa, mentalitet, har avelsmaterialet, som i såna fall ska utgöras av absoluta toppskiktet i raserna som ska användas. Dvs har en klar långsiktig och en realistisk och reell plan för ett sådant projekt, så är det inte många som skulle håna.

Möjligen tänka att människan är en dåre som ska "uppfinna hjulet" igen, men hånad med den kunskapen, den planen att stå på? Nej det skulle den inte bli.
 
Har

du kollat in podengon mandelblom ? Den finns i en mellanstores och ör korthårig och kräver inte som en brukshund .

Det har jag faktiskt, smygföljer de ytterst få kennlar med mellanstora släthår jag lyckats hitta. Men får inte riktigt grepp om hur stor jaktlust de har och hur de egentligen är att jobba med, om de är vinthundar eller lite mer...eh...lättillgängliga så att säga. Knivigt med små raser, finns inte så många att fråga liksom. Hur mycket träning behöver man lägga för att ha en sug att få till vettig inkallning t.ex.?

Man ser inte så mycket ned på korsningarna i sig som på den oseriösa avel bakom hundarna. Ogenomtänkta kombinationer, brist på hälsotester och det faktum att det är helt Omöjligt att hålla koll på hälsoregister bakåt i aveln är en stor del.
Samt just i "doodle"-frågan finns det verkligen ingenting de hundarna kan utföra som en helt vanlig pudel (som för övrigt finns att få i fyra olika storlekar, allt efter önskemål och en uppsjö av färger) inte redan kan. det enda man egentligen tillför är mer trassel i krullet.

Och det finns INGA korthår som inte fäller i mängder. Vill du inte ha en fällande hund får du se på strävhår eller krull.
Anars tänkte jag genast på staffen, ridgeback, labbe, whippet och faraohund. Bland andra. ^^ Mycket beror ju på vad som är viktigt utöver just pälstyp.

Håller med om doodlarna och har aldrig sett syftet med dem, men av oklar anledning är de ju poppis. Är det helt uteslutet att de tillslut blir en egen ras, som miniaussiesarna t.ex.?

Korthår är ju nån sorts tanke kring att slippa släpa in hela stallet i huset, men det kanske är en ren illusion att det blir mindre smuts då om alla fäller helt galet. ;) Vill ha en frisk hund som inte kräver massor av träning men ändå gärna hänger med på saker, orkar stalldagar utan att frysa ihjäl och går hyfsat smidigt att träna till att kunna följa med lös på ridtur i skogen. Vill heller inte ha en massa pälsvård, det är väl också en anledning till korthår. Finns ju som @Fisherling skrev också grader av korthår...jag har hela tiden tänkt på kortkort päls, men kanske ska överväga snäppet över.

Mina favorithudar hittills i livet har varit jaktgoldens, de har ju liiite längre päls men inte fluff. Dock gissar jag att de kanske kräver mer aktivering än jag kan svära på att jag kommer orka/vilja ge dem, tänker att det är bättre att börja lägre än man klarar i aktiveringsbehov än tvärt om.
 
Om någon har kunskapen som krävs på genetisk nivå, på avelsnivå, har ett offentligt register med resultat, har fungerande utvärderingar vad gäller exteriör, hälsa, mentalitet, har avelsmaterialet, som i såna fall ska utgöras av absoluta toppskiktet i raserna som ska användas. Dvs har en klar långsiktig och en realistisk och reell plan för ett sådant projekt, så är det inte många som skulle håna.

Möjligen tänka att människan är en dåre som ska "uppfinna hjulet" igen, men hånad med den kunskapen, den planen att stå på? Nej det skulle den inte bli.

Då återstår bara frågan, hur många renrasavlare har ens den kunskapen? Efter att ha smygläst hör inne ett tag har jag ju förstått att standarden är rätt hög för vad som räknas som ok avel och inte, och jag förstår varför. Håller med om att kraven bör vara högt ställda, speciellt med avseende på hälsa. Upplägget du beskriver förutsätter ett gäng personer med samma vision om det ska gå att göra objektivt, det kanske är delvis det som gör att det aldrig kommer att funka.

Dock kan man ju rätt snabbt utläsa att det nog skulle tittas snett på dem ändå. Tanken ka givetvis inte vara att uppfinna hjulet igen, utan att fylla ett hål man upplever finns. Det kan innebära att ni som redan hittat era perfekta raser och tycker att folk är lite korkade som inte kan bortse från utseendet inte ser det behovet. Det kan också innebära att det absoluta toppskiktet i rasen inte är det absoluta toppskiktet för det andra avelsmålet. Om man leker med tanken på att avla bort vallning från BC (obs att det inte är något jag varken tror funkar eller förespråkar att man ska göra) så skulle man ju definitivt inte kunna använda toppskiktet inom rasen. Dock måste krav på hälsa och temperament vara högt ställda, det ingår ju förhoppningsvis i avelsmålet.

Du sätter lite huvudet på spiken tycker jag. Det hade varit ett skitsvårt projekt. Och man hade fått jobba i motvind och få mycket skit kastad på sig. And again, jag fattar varför det finns en viss skepsis, och de exempel som framkommit tidigare i den här tråden är ju möjligen någon sorts försök att hävda att man vill få fram en ny ras fast med tveksamma mål, metoder och utvärdering..
 
Det har jag faktiskt, smygföljer de ytterst få kennlar med mellanstora släthår jag lyckats hitta. Men får inte riktigt grepp om hur stor jaktlust de har och hur de egentligen är att jobba med, om de är vinthundar eller lite mer...eh...lättillgängliga så att säga. Knivigt med små raser, finns inte så många att fråga liksom. Hur mycket träning behöver man lägga för att ha en sug att få till vettig inkallning t.ex.?

De jag två jag träffst flertalet gånger har noll jaktinstinkt, de tillhör ju vinthundsgruppen ch de springer som vinthundar, men dom två jag känner som sagt har kunnat gå lösa i skog och mark.
Vet inte om det är vanligt eller ovanligt.

Håller med om doodlarna och har aldrig sett syftet med dem, men av oklar anledning är de ju poppis. Är det helt uteslutet att de tillslut blir en egen ras, som miniaussiesarna t.ex.?

Korthår är ju nån sorts tanke kring att slippa släpa in hela stallet i huset, men det kanske är en ren illusion att det blir mindre smuts då om alla fäller helt galet. ;) Vill ha en frisk hund som inte kräver massor av träning men ändå gärna hänger med på saker, orkar stalldagar utan att frysa ihjäl och går hyfsat smidigt att träna till att kunna följa med lös på ridtur i skogen. Vill heller inte ha en massa pälsvård, det är väl också en anledning till korthår. Finns ju som @Fisherling skrev också grader av korthår...jag har hela tiden tänkt på kortkort päls, men kanske ska överväga snäppet över.

Mina favorithudar hittills i livet har varit jaktgoldens, de har ju liiite längre päls men inte fluff. Dock gissar jag att de kanske kräver mer aktivering än jag kan svära på att jag kommer orka/vilja ge dem, tänker att det är bättre att börja lägre än man klarar i aktiveringsbehov än tvärt om.
 
Det har jag faktiskt, smygföljer de ytterst få kennlar med mellanstora släthår jag lyckats hitta. Men får inte riktigt grepp om hur stor jaktlust de har och hur de egentligen är att jobba med, om de är vinthundar eller lite mer...eh...lättillgängliga så att säga. Knivigt med små raser, finns inte så många att fråga liksom. Hur mycket träning behöver man lägga för att ha en sug att få till vettig inkallning t.ex.?

De jag två jag träffat flertalet gånger har noll jaktinstinkt, de tillhör ju vinthundsgruppen och de springer som vinthundar, men dom två jag känner som sagt har kunnat gå lösa i skog och mark.
 
Jag tror det är bra mycket enklare att få till en bra, medelstor sällskapsras med BC-liknande utseende om man avlar upp storleken på Chihuahua än om man ska ge sig på att göra sällskapsras av BC.

Då får man ju dessutom en massa färger och två pälsvarianter på köpet :rofl:
 
Det har jag faktiskt, smygföljer de ytterst få kennlar med mellanstora släthår jag lyckats hitta. Men får inte riktigt grepp om hur stor jaktlust de har och hur de egentligen är att jobba med, om de är vinthundar eller lite mer...eh...lättillgängliga så att säga. Knivigt med små raser, finns inte så många att fråga liksom. Hur mycket träning behöver man lägga för att ha en sug att få till vettig inkallning t.ex.?

De jag två jag träffat flertalet gånger har noll jaktinstinkt, de tillhör ju vinthundsgruppen och de springer som vinthundar, men dom två jag känner som sagt har kunnat gå lösa i skog och mark.

Verkar lovande. Kanske ska stanna kvar på den tanken en stund till då. Verkar troligt att man får importera mellanstor dock, de små kryllar det ju av men större verkar ovanligt i Sverige. Ska fördjupa mig lite mer i saken, tack! :)

Jag tror det är bra mycket enklare att få till en bra, medelstor sällskapsras med BC-liknande utseende om man avlar upp storleken på Chihuahua än om man ska ge sig på att göra sällskapsras av BC.

Då får man ju dessutom en massa färger och två pälsvarianter på köpet :rofl:

Haha pja, så länge behovet fylls spelar det ju hypotetiskt sett mindre roll var man börjar. ;) Verkar ju som ett knixigt projekt att genomföra oavsett om man börjar med BC eller chihuahua...
 
Poängen är att när de registreras och stambokförs i SKK, får tävla inom organisationen, har avelsspecifika krav som registreras kan de näppeligen räknas som inofficiella.

Hade du skrivit gråwachtel så hade jag varit mer benägen att hålla med om att där är en inofficiell "ras", för det är en prestationsavel som pågått länge, i flera generationer utan att vara ens i närheten av att vara ens semiofficiell.
I Sverige kanske, men tar du den till något annat land typ Spanien, Colombia, Nigeria räknas den väl som officiell-men-inte-hela-vägen just för att det inte är en FCI ras. Antar att du missade att Hedehunden var exemplifierad?
 
Jag tror det är bra mycket enklare att få till en bra, medelstor sällskapsras med BC-liknande utseende om man avlar upp storleken på Chihuahua än om man ska ge sig på att göra sällskapsras av BC.

Då får man ju dessutom en massa färger och två pälsvarianter på köpet :rofl:
:nailbiting::nailbiting::wtf:
 
Jag fick nog inte med min "point" i förra inlägget. Jag menade inte att börja avla en sällskapsvariant av BC eller blandrasavel.
Det var mest att jag saknar en hundras som i utseende, storlek och päls ser ut ungefär som en BC men som inte kräver den aktiveringsnivån som en BC.

(Det betyder inte att jag vill ha en knähund som går på låda men det är ju skillnad på en BC och en corgi tex)
 
Är det inte bättre för hundarna om det isf finns en sällskapsvariant?

Kort svar: nej.
I de raser som det finns sällskapsvarianter av är det sällskapsvarianten som dras med mentala brister och hälsoproblem, just för att man baserar sin avel på utseende istället för funktion. Se schäfer, golden, labrador, etcetera. Sällskapsvarianter skapar också exteriöra överdrifter. Det "projekt" du "hypotetiskt" talar om existerar redan i flera raser, och uppenbarligen fungerar de helt enkelt inte. Så fort utseende hamnar på första plats i priolistan, så kommer mentala brister och hälsoproblem som ett paket på posten. Så nej, det är inte bättre för hundarna. De hade nog hellre fortsatt vara fungerande bruks-/jakt-/vallhundar. Det enda som det blir bättre för är de utseendefixerade människorna som vill ha en viss ras men som inte har tid, kunskap eller vilja att ge hunden den aktivering den behöver.
 
Det bästa för hundarna vore folk slutar köpa på utseende och inte på egenskaper de vill ha i en hund och man kan inte skapa en ny ras genom att avla bort alla egenskaper som gör en ras specifik utan att förstöra delar av avelsbasen som sådan och sen dessutom experimentera in de egenskaper man vill ha och samtidigt bibehålla det rastypiska utseendet?

Ingen seriös rasmänniska ägnar sig åt dylikt och de som vill ha den där "nya" rasen har sällan de kunskaper som krävs för att ens få ett halvmediokert resultat.
Word!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 153
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp