Blandras för 25 papp, någon?

Den höga prislappen är ingenting annat än en statusgrej. Blandningen blir poppis för att den är dyr, precis som fransk bulldog och chihuahua (när den var som populärast). Det handlar inte om priset i sig, det handlar om att man kan visa att plånboken är tjock. Priset fungerar som ett dragplåster, helt enkelt.
Dom jag har sålt frallor till har dom inte som statussymboler,dom allra flesta köparna är ett ungt sambo par eller en familj med något äldre barn.
 
Dom jag har sålt frallor till har dom inte som statussymboler,dom allra flesta köparna är ett ungt sambo par eller en familj med något äldre barn.

Nej, vi har inte heller sålt frallor som statussymboler, men jag tror snarare att det säger något om vårt sätt att välja valpköpare. Priserna lockar en viss grupp människor som nog hellre skulle ha någon form av gosedjur.
 
Den höga prislappen är ingenting annat än en statusgrej. Blandningen blir poppis för att den är dyr, precis som fransk bulldog och chihuahua (när den var som populärast). Det handlar inte om priset i sig, det handlar om att man kan visa att plånboken är tjock. Priset fungerar som ett dragplåster, helt enkelt.

Fast med chi handlade det mer om tillgång o efterfrågan. När det blev Hilton-hype var det hyfsat få uppfödare och massiv efterfrågan, då såg alla oseriösa sin chans att dra in cash (både smugglare o de som valde att blanda o kalla det 95% chi och de som körde reggat) och priserna blev därefter. Seriösa uppfödare höll dock i flera fall kvar sina priser och hängde inte med på "22000 för en choklad"-rejset.
 
Dessutom lätt att mygla med resultat från hälsotester eftersom de inte registreras någonstans utan resultaten skickas till uppfödaren (som sen slänger pappret med dåligt resultat?). Skulle gärna vilja veta statistik på förekomsten av ED, HD och ögonproblem inom labradoodle. Antar att sådan statistik inte finns?
Jag kan inte ens hitta att någon typ av labradoodle-förening finns. Får bara upp Wikipedia-artiklar eller länkar till uppfödare om jag googlar. Om man nu vill att blandrasen ska bli klassad som ras så kanske man ska försöka organisera sig?
Cockerpoo har iaf en förening som är noga på att notera alla kända sjukdomar hos hundarna i registret, de fråga ofta efter underlag från veterinären om någon på forumet berättar att deras hund drabbats av något.

Vår hundfysioterapeut sa att hon fått många doodlar på sistone med olika ledproblematik.
 
Fast med chi handlade det mer om tillgång o efterfrågan. När det blev Hilton-hype var det hyfsat få uppfödare och massiv efterfrågan, då såg alla oseriösa sin chans att dra in cash (både smugglare o de som valde att blanda o kalla det 95% chi och de som körde reggat) och priserna blev därefter. Seriösa uppfödare höll dock i flera fall kvar sina priser och hängde inte med på "22000 för en choklad"-rejset.

Klart att det till viss del handlar om förfrågan, men ett högt pris lockar en viss typ av människor (bland andra) som gärna köper för att helt enkelt visa att de har råd. Oavsett om det är en bil, klocka eller en väldigt dyr hund.
 
Klart att det till viss del handlar om förfrågan, men ett högt pris lockar en viss typ av människor (bland andra) som gärna köper för att helt enkelt visa att de har råd. Oavsett om det är en bil, klocka eller en väldigt dyr hund.

Yep men här började det med efterfrågan och att folk såg sin chans. Hundarna kostade inte regelmässigt 20-25 per hund innan den. Och den typen av ägare som kom fram då var inte så vanliga förr.. de där som bara skulle ha nåt att ha i handväskan.
 
Från Frågor & svar på deras hemsida, "Hur kan labradoodlevalpar kosta så mycket?"
Priset bestämmer varje uppfödare och det handlar mycket om tillgång och efterfrågan. Varför kostar valparna så mycket - det är en fråga som vi aldrig får från valpköpare. Däremot får vi den här frågan med jämna mellanrum från uppfödare av andra hundraser.

Uppfödare av andra raser??!! Det är ju ingen egen ras. Jag blir lite upprörd över hur det är vinklat.
 
Många, många har hopplös päls. Jag vet en ägare som sade att hon lagt mer pengar på hundtrim de få år hon haft sin än jättesumman den kostade i inköp..

Jag tog en privatlektion i hundtrim av min ras och gjorde det sedan själv på min hund när jag hade en som behövde trimmas, hälsa henne det, det kanske kan hjälpa :up:
 
@Elementary fast det var ju precis exakt det jag sa?
Jag fattar nog inte riktigt vad du menar. Sa du exakt det jag sa?
Jag ser ett inlägg där du säger att de doodlar du träffat varit friska och jag påpekar att det inte går att säga så. Du kan inte veta om en hund du träffar lite sådär nån gång är frisk eller inte.
Du skrev alltså:
de hundar jag träffat har vart fina och friska och trevliga...
Läser jag fel?
 
Jag fattar nog inte riktigt vad du menar. Sa du exakt det jag sa?
Jag ser ett inlägg där du säger att de doodlar du träffat varit friska och jag påpekar att det inte går att säga så. Du kan inte veta om en hund du träffar lite sådär nån gång är frisk eller inte.
Du skrev alltså:

Läser jag fel?

Ja du läste inte hela inlägget, sista raden av inlägget säger jag att vad vet jag då jag enbart träffat en handfull av alla tusentals
 
Ja du läste inte hela inlägget, sista raden av inlägget säger jag att vad vet jag då jag enbart träffat en handfull av alla tusentals
Det tolkade jag som "alla jag träffat är friska men jag kan inte säga något om rasen som helhet förstås" och den senare meningen har då inget att göra med vad jag reagerade på. Det låter underligt för mig att du skulle hävda att de du träffat är friska för att sedan i nästa mening säga att du inte vet om de hundar du träffat är friska, men om det var så du menade så ber jag om ursäkt för att jag förstått fel.
 
Det tolkade jag som "alla jag träffat är friska men jag kan inte säga något om rasen som helhet förstås" och den senare meningen har då inget att göra med vad jag reagerade på. Det låter underligt för mig att du skulle hävda att de du träffat är friska för att sedan i nästa mening säga att du inte vet om de hundar du träffat är friska, men om det var så du menade så ber jag om ursäkt för att jag förstått fel.

Ja med mitt inlägg menade jag att jag träffat en handfull hundar och de har vart fina och friska men det lilla antalet representerar ju inte hela gruppen tusentals av den blandningen. 3 av hundarna vet jag är helt friska då det är vänner/ bekanta till mig.
De andra kan jag ju inte veta om de har magproblem, det var inget ägarna talade om när jag frågade dom om deras hundar.


Däremot när det kommer till hundar med just magproblem så har jag träffat exakt lika många blandras som renras med magproblem, oftast hundar av större raser. Det verkar väldigt vanligt.
 
Jag har träffat flera doodlar av olika storlekar, alla med hopplös päls som måste klippas för att inte bli en kaka, de har varit frusna av sig och haft en hel del mentala spöken.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 251
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp