Blandras för 25 papp, någon?

Det där med tillgång och efterfrågan. Jag tycker inte alls att labradoodle är särskilt populära, ser dom ytterst sällan faktiskt och då träffar jag hundar av alla möjliga raser och blandraser dagligen i mitt yrke.
Kan inte tänka mig att efterfrågan är så stor att valparna MÅSTE kosta 25.000 kr.
Jag tror snarare att uppfödaren satt priset för att de tycker att "rasen" är så himla speciell och valpköparna helt sonika accepterar det.
Aldrig någonsin har jag sett en sådan hund som ledarhund.

Jag håller med om att pälsen verkar vara ett stort problem, särskilt cocker/pudel-mixar har hemsk päls.
Både pudlar och labradorer dras ju med en del allergier så att klåda och magproblem är vanligt inom labrador/pudel-mixar är ju inget konstigt alls.
 
Fantastiskt. Något jag vågar hävda ingen annan uppfödare av något djur lyckats med..

" Vi röntgar höfter och armbågar på alla våra hundar, gör ögonlysning och alla hundar har utmärkta resultat på alla tester."

Allt med dessa hundar år fantastiskt och härligt och utmärkt. Det FINNS inga fel och brister, hallå dom kostar ju 25.000 kr då MÅSTE dom ju vara perfekta?

:banghead:
 
Det där med tillgång och efterfrågan. Jag tycker inte alls att labradoodle är särskilt populära, ser dom ytterst sällan faktiskt och då träffar jag hundar av alla möjliga raser och blandraser dagligen i mitt yrke.
Kan inte tänka mig att efterfrågan är så stor att valparna MÅSTE kosta 25.000 kr.
Jag tror snarare att uppfödaren satt priset för att de tycker att "rasen" är så himla speciell och valpköparna helt sonika accepterar det.
Aldrig någonsin har jag sett en sådan hund som ledarhund.

Jag håller med om att pälsen verkar vara ett stort problem, särskilt cocker/pudel-mixar har hemsk päls.
Både pudlar och labradorer dras ju med en del allergier så att klåda och magproblem är vanligt inom labrador/pudel-mixar är ju inget konstigt alls.
Jag har ju en engelsk cocker nu och tycker den pälsen är hemsk, jag skulle aldrig köpa en cockerpoo med ännu värre päls. Jag skulle iofs inte köpa en cockerpoo oavsett pälsen. :down:
 
Kollade runt på hemsidan och känner att det här nog är den mest ambitiösa blandrasuppfödaren jag någonsin sett. De har verkligen jättetrevliga utrymmen för sina hundar, hanterar dem på bord varje dag och jag tror säkert att detta blir jättetrevliga, välhanterade hundar som kan göra vem som helst glad.

Sen såg jag att de har tio(!) planerade kullar för 2017. Alla valpar i alla kullar är redan tingade, så nog finns det efterfrågan!

Hoppas att de kan arbeta mot en rasregistrering så att det blir någon ordning på hälsa, statistik etc.
 
Allt med dessa hundar år fantastiskt och härligt och utmärkt. Det FINNS inga fel och brister, hallå dom kostar ju 25.000 kr då MÅSTE dom ju vara perfekta?

:banghead:

Såg på Facebook att de minsann hade en "hemlig kull" som nyss fötts. Där ingen fått boka i förväg. Priset, mellan 35 000 - 45 000 kr, beroende på hur valparna utvecklades.

Få se. Om jag köper en pudel a 15' och en labbe a 15'. Tar en kull, får fem valpar och säljer dem till det mycket förmånliga priset av 20 000 kr styck. En nätt liten förtjänst. Vill man kan man ju hitta labbe och pudel som ska omplaceras...

Fan. Varför la jag 4.5 år på utbildning? En doodlefabrik senare så kan man ju gå i pension... nåja, det kan väl betala studielånet kanske.

Mer seriöst - man SER till och med på dem ang pälsen. Som en otrimmad riesenschnauzer. Fäller inte, men fy satan vad underullen tovar. Men visst på håll ser de vackra ut med definierade lockar. Men under lockarna...

Hmm. Om jag låter pälsen växa ut på Viktor (riesen), hur mycket tror ni jag kan få för honom som doodle då? Han är till och med mentalbeskriven ju! ;P
 
Kollade runt på hemsidan och känner att det här nog är den mest ambitiösa blandrasuppfödaren jag någonsin sett. De har verkligen jättetrevliga utrymmen för sina hundar, hanterar dem på bord varje dag och jag tror säkert att detta blir jättetrevliga, välhanterade hundar som kan göra vem som helst glad.

Sen såg jag att de har tio(!) planerade kullar för 2017. Alla valpar i alla kullar är redan tingade, så nog finns det efterfrågan!

Hoppas att de kan arbeta mot en rasregistrering så att det blir någon ordning på hälsa, statistik etc.

Du tror rakt av på det alltså? Det gör inte jag. Jag tror absolut hundarna får leka på den där finfina gården varje dag, och är väl hanterade. Jag tror inte ett ögonblick på att alla valpar ställs på bord och tränas sådär varje dag. Jag skulle inte vilja det heller faktiskt. Man kan överhantera med.

Men vad är skillnaden egentligen mot valpar som växt upp på landet i kuperad trädgård i barnfamilj? Nada skulle jag säga.

Det jag saknar i "programmet" utefter filmen är - mer interaktion med vuxna hundar och mer miljlöträning. Det sker säkert. Men jag kan inte de vad för skillnad doodlefabriken ger jmf med en kull på landet i barnfamilj faktiskt.

Seriösa eller inte säger jag inget om. Pretentiösa däremot...

Sen. Kunde jag kränga en produkt till tre gånger "normalt" pris så skulle jag göra det. Lätt. Så jag klandrar inte uppfödarna för de gör det.
Men det finns NADA nyans. Alla hundar är helt fantastiska och felfria. DET är något som får mig ointresserad. Oavsett ras. Skulle inte köpa en riesen från en uppfödare som ansåg att alla djuren var fantastiska och felfria och alla valparna hade (och skulle ha) förträffligt temperament. En för mig seriös uppfödare upplyser om styrkor och svagheter... för alla hundar har svagheter. Varenda en.
 
Sen såg jag att de har tio(!) planerade kullar för 2017. Alla valpar i alla kullar är redan tingade, så nog finns det efterfrågan!

Det är ju en lätt sak att skriva på sin egna hemsida... Skulle dock inte förvåna mig att om en spekulant skulle dyka upp så har de säkert råkat få ett "återbud" på en valp just då. Det är precis com knapphetsprincipen i marknadsföring.

Jag tycker också det är lite lustigt att om nu deras hundar har så bra tävlingsresultat, röntgen och mentaltester, varför har inga av de inte publicerat resultat, certifikat osv? Det skulle ju öka deras trovärdighet väsentligt! Deras hemsida är ju väldigt proffsig i övrigt, så jag kan förstå att folk folk tycker de känns seriösa.
 
Jag har träffat "uppfödaren". De marknadsför hundarna ganska kraftigt som fantastiska vårdhundar (inte en slump om ni kollar vidare) och det är egentligen den enda "rasen" som passar som vårdhund, enligt dem.

Jag har stört mig kraftigt på detta i 5 år nu. Tvivelaktiga avtal (som inte följer SKKs regler), massproduktion av valpar, horribla priser etc. Eftersom jag finns geografiskt nära två av landets största uppfödare stöter jag på labradoodles med jämna mellanrum. En kollegas son köpte en hane, för 30', på foder... han ska tydligen få tillbaka pengar när de använder hunden, fem kullar har de skrivit avtal på (hur fan man nu kan ta fem kullar på en hund i en så liten "ras"?!?). Söt hund, men jag kunde inte låta bli att upplysa om att han har betalt 30 papp för en bastard utan papper, det var han nog inte fullt medveten om:angel:
 
Jag har träffat "uppfödaren". De marknadsför hundarna ganska kraftigt som fantastiska vårdhundar (inte en slump om ni kollar vidare) och det är egentligen den enda "rasen" som passar som vårdhund, enligt dem.

Jag har stört mig kraftigt på detta i 5 år nu. Tvivelaktiga avtal (som inte följer SKKs regler), massproduktion av valpar, horribla priser etc. Eftersom jag finns geografiskt nära två av landets största uppfödare stöter jag på labradoodles med jämna mellanrum. En kollegas son köpte en hane, för 30', på foder... han ska tydligen få tillbaka pengar när de använder hunden, fem kullar har de skrivit avtal på (hur fan man nu kan ta fem kullar på en hund i en så liten "ras"?!?). Söt hund, men jag kunde inte låta bli att upplysa om att han har betalt 30 papp för en bastard utan papper, det var han nog inte fullt medveten om:angel:
Måste ju bli en enorm inavel ??
Eller importerar de hundar från andra länder med tanke på priserna ?
 
Jag har inte någon kunskap och därför ingen direkt åsikt. Det jag undrar om någon kan svara på är hur man tagit fram nya raser tidigare? Har det varit i välplanerat samarbete med erkända organisationer? Det jag tänker är att det finns ju flera hundraser som avlats fram under 18- och 1900-talen som nu är erkända och uppskattade raser. Vad är skillnaden?
 
Jag har inte någon kunskap och därför ingen direkt åsikt. Det jag undrar om någon kan svara på är hur man tagit fram nya raser tidigare? Har det varit i välplanerat samarbete med erkända organisationer? Det jag tänker är att det finns ju flera hundraser som avlats fram under 18- och 1900-talen som nu är erkända och uppskattade raser. Vad är skillnaden?
Skillnaden är att det är eldsjälar som går in för att skapa en ras som fyller ett syfte, vilket innebär att de har en hel radda med kriterier som avelsdjuren måste uppfylla innan de får gå i avel.
Precis som alla andra raser i världen. "Jag vill ha en hund som kan ställa en älg, som kan jobba självständigt och under lång tid i eländig terräng och alla väder" och så avlar man efter de kriterierna, man får efter längre tid en enhetlig 'look' på dessa älghundar och sen blir det till slut en ras.

Jag skulle inte ha det minsta emot om någon kom och sa "jag vill skapa en medelstor, fällfri ras som ska bli ett självklart val som vård-, terapi- och ledarhund" och sedan sållar bort hundar med hälsoproblem och mentala svårigheter för att endast avla på hundar som faktiskt är friska och är vård-, terapi- eller ledarhundar.

Man kan ju inte bara säga att "de är utmärkta ledarhundar" och så vips blir hundarna det. Då skulle avel och träning vara meningslöst :p
 
Det får mig bara att tänka på föreläsningen med Anders Hallgren när han tog frågor på slutet och en av damerna säger att hon bland annat har någon slags Doodle och han förstår inte vad det är för ras hon menar. Efter några försök säger hon bara blandras. :D

Kommer inte ihåg alla problem den hunden hade men särskilt trevlig att ha i möblerade rum lät den då inte.
 
Skillnaden är att det är eldsjälar som går in för att skapa en ras som fyller ett syfte, vilket innebär att de har en hel radda med kriterier som avelsdjuren måste uppfylla innan de får gå i avel.
Precis som alla andra raser i världen. "Jag vill ha en hund som kan ställa en älg, som kan jobba självständigt och under lång tid i eländig terräng och alla väder" och så avlar man efter de kriterierna, man får efter längre tid en enhetlig 'look' på dessa älghundar och sen blir det till slut en ras.

Jag skulle inte ha det minsta emot om någon kom och sa "jag vill skapa en medelstor, fällfri ras som ska bli ett självklart val som vård-, terapi- och ledarhund" och sedan sållar bort hundar med hälsoproblem och mentala svårigheter för att endast avla på hundar som faktiskt är friska och är vård-, terapi- eller ledarhundar.

Man kan ju inte bara säga att "de är utmärkta ledarhundar" och så vips blir hundarna det. Då skulle avel och träning vara meningslöst :p

Men hur kan man veta att det är så som du säger med målmedveten avel av eldsjälar? Om man tar airedaleterriern som ex så ville man ha en hund som jagade utter ensam och inte i grupp med andra hundar. Detta var i slutet av 1800-talet och jag är inte riktigt säker på att man verkligen valde ut de perfekta exemplaren (det kan man ha gjort men vi kan ju inte veta). Det här är ju främst fakta som kommer från rasklubben och naturligtvis (på samma sätt som labradoodleentusiaster) vill de att just deras ras ska ha tagits fram enligt ädelt syfte av eldsjälar.

Är alltså labradoodeln endast något man håller på med för att tjäna pengar? Är att bli rik det enda syftet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Bison
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 251
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp