Bukefalos 28 år!

Blåst och mygg i södra Sverige

Magiana

Trådstartare
Jag vill ju gärna flytta söderut men undrar lite över hur det är med både blåsten och myggen där nere, framförallt söder om Kalmar, Blekinge, norra Skåne och upp en aning längs västkusten. Jag vill gärna bo kustnära eftersom det är bäst odlingszon där.

Jag bor ju rätt nära kusten nu, men i Stockholmsområdet. Förra stället jag bodde på låg cirka 2-3 km från havet och just där var det som en korridor för blåsten, till skillnad från områden bara några hundra meter därifrån. Vår granne, som var från västkusten, tyckte att den blåsten var väl ingenting. Lite mygg fanns periodvis, men inte så mycket.

Nu bor jag cirka 1 mil inåt land och tycker det är väldigt lugnt med både blåsten och myggen. Dessvärre är det ett köldhål istället.

Man vet ju vad man har, men inte vad man får. Hur ser det ut där nere i södern :) ?
 
Landskapet är väldigt varierande, så det går nog inte att säga entydigt.
Södra Öland är ju nära nog (nåja :p) insektsfritt eftersom det är fritt blås där - typ samma vindar som över sundet och östersjön eftersom där inte finns någon skog eller terräng som stoppar vinden.
Det är nog svårt att hitta någonstans där det är helt myggfritt, men generellt om man bosätter sig relativt "torrt". Vi har inte särskilt mycket mygg, där vi bor på en grusås. Det är värre runt sumpmarkerna i skogen. (fast vi bor å andra sidan ungefär på gränsen mellan odlingszon 2 och 3, trots att EU anser att vi bor kustnära (2,5 mil väster om Kalmar)...
 
Ja, det förstår jag ju att det varierar, men jag tänkte jag kunde få en hum om hur det blåser nära kusten jämfört med någon mil inåt land. Blekinge skärgård kanske är jämförbar med Stockholms skärgård? Att västkusten är blåsig har jag förstått men är det likadant om man åker från kusten 1-2 mil?

Jag har sett att ungefär i dina trakter finns det ett hus till salu som jag tycker verkar fint och säger du att antalet mygg ligger lågt blir det ju än mer intressant. Nåväl, det är inte riktigt dags än, trots att jag är sugen.
 
Bott i Stockholm och kan direkt säga att det är lite blåsigare i Karlskrona ivart fall. Mygg finns det men inte överdrivet många iår, myggspiraler håller dem annars borta. Tyvärr har det kommit hästflugor och blinningar i år som bits
Skärgården är helt OK, tydligen grundare än Stockholm men inget man direkt märker av med vanlig motorbåt
 
Jag tycker också att det är blåsigare i Karlskrona, än i Stockholm. DEFINITIVT om man jämför de centrala delarna av städerna, men även ute bland öarna. Då har jag dock inte varit allra längst ute i Stockholms skärgård, där är det kanske också väldigt blåsigt.
 
Jag har sett att ungefär i dina trakter finns det ett hus till salu som jag tycker verkar fint och säger du att antalet mygg ligger lågt blir det ju än mer intressant. Nåväl, det är inte riktigt dags än, trots att jag är sugen.
alltså, just det där med myggtillgången är väldigt lokalt. Det är betydligt mer mygg och knott på naturreservatet här intill, som har lite våtmarkskaraktär, än det är där vårt hus står. Vi bor uppe på åsen, reservatet är i den lilla svackan. Och det är kanske 200 m från vårt hus, ner till myggorna i reservatet.
Men vill du häråt så kan jag åka och undersöka myggtillgången på just den plats du söker. :idea:
 
Fd stockholmare i Blekinge...
varit mycket i sthlms skärgård men inte så mycket mygg där och blåsten är väl inga större problem.
bor nu i inlandet i Blekinge, dvs Olofström och här är det inga mygg i stort sett....
men allt är lokalt men jag som allergiker har inga problem
 
Jag bodde i Stockholm när jag var ung och flyttade sedan till skåne. Skåne är ju ganska omväxlande och jag har bott på ett par olika ställen. Men jag tycker definitivt att det blåser bra mkt mer här i skåne än vad det gör i Stockholm. Däremot så vet jag inte om myggen. Nu bor vi på landet, här finns nästan inga mygg alls. Men så är det nog inte överallt i skåne. I vissa delar av Stockholm fanns det vad jag kommer ihåg ganska mkt mygg.
 
Jag har funderat lite mer på det där med ohyran och det är ju extremt lokalt.

Våra värsta dagar är det regnbroms om vi rider i hagen (men inte när hästarna bara går i hagen) och även 50 meter bort åt ena hållet (liten dunge). Sedan är det massor hos en granne som egentligen har mer öppet bara 200 m från oss.

Med andra ord, när jag nu vill flytta nästa gång kommer jag vilja besöka tomten mycket under olika väderförhållanden. Blåser det alltid är man ju på god väg. Och en läig uteplats går ju typ alltid att fixa om man så önskar. Mitt önskemål är ju enbart insektsfritt för hästarnas skull :-P

Tror alltså inte direkt på att kolla ut ett specifikt område ur den aspekten utan snarare "inom 5 mil från x" och sedan titta väldigt lokalt. Jag tänker mig tex en åtminstone delvis trädfri sluttning med mark även ovanför i ett_blåsigt område
 
Jag hade häst i Örtofta för några år sedan och där var en del mygg och odjur på hästarna när de var i hagen. Aldrig på mig och inte när jag red heller trots att jag red i "skogen" intill ån där. Men hästen fick ha flugtäcke och huva på sig för att inte bli så angripen. Nu när jag har häst vid Eslöv har vi inte mycket alls i jämförelse, aldrig på mig men lite på hästen i hagen. Hon brukar vanligtvis ha spray och flugpannband i grimman och det räcker. I år tröttnade jag på spray som inte hjälper och hon stod i sjukhage så jag köpte flugtäcke åt henne. Inga problem vid ridning i skogen heller.

Där jag bor finns inga odjur, men i skogen finns mycket, trots att vattendrag och sådant saknas. Det är liksom en skog mitt i en åker. Visserligen några km från Ringsjön, men ändå.

Det blåser MYCKET i Skåne, massor. Kanske är det därför det inte finns mycket odjur. Jag får dock runt 20 myggbett från kräken per år, men det är överlevnadsbart tycker jag.
 
Jag bor på Bjärehalvön, cirka 3 km från havet. Mygg är inget direkt problem här, enstaka individer bara. Just nu har vi dock bromsar och sånt mög men det är en ganska kort period och mest jobbigt för hästarna. Men ja, det blåser. Inte just nu, men stora delar av hösten och "vintern" och då och då resten av året också.

Däremot så uppväger alla andra fördelar med denna geografiska placering - bland annat odlingsklimatet - sådana saker enligt min bestämda uppfattning. :)
 
Det blåser MYCKET i Skåne, massor. Kanske är det därför det inte finns mycket odjur. Jag får dock runt 20 myggbett från kräken per år, men det är överlevnadsbart tycker jag.

Gäller det även i skogen?

Att jag inte ska bo på slätten har jag redan klart för mig, för jag skulle inte stå ut. Men frågan är hur långt ifrån man måste komma för att det ska bli uthärdligt. Ungefär halva Skåne är ju trots allt täckt med skog.
 
Nej 30% är täckt med skog, och skog...? Dungar! Ska du bo i "skog" i Skåne får du bo vid gränsen, där är skog, men där vet jag inget om blåst och mygg.
 
Nej 30% är täckt med skog, och skog...? Dungar! Ska du bo i "skog" i Skåne får du bo vid gränsen, där är skog, men där vet jag inget om blåst och mygg.

Jag hade inte koll på någon exakt siffra utan har bara gjort en uppskattning genom att titta på en karta. Norr om Höör ser det ju ungefär lika varierat ut som i många andra delar av landet. (Mer eller mindre, mellan tummen och pekfingret.)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp