Blev förföljd av en man på min promenad

Islandshästryttare

Trådstartare
Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och det klev ut en man från träden. Han började följa efter mig och jag testade att stanna och leta efter något i väskan och han stannade också en liten bit bakom mig. Jag satte mig på en bänk, han satte sig också på en bänk på lite avstånd.

Otäck känsla, jag stoppade en tjej som jag mötte efter ett tag och vi slog följe en bit och då gick han iväg åt ett annat håll. Var ganska ensam just på den sträckan innan jag mötte tjejen så jag ville inte riktigt börja fråga honom om han ville något, han såg inte helt skarp ut i blicken utan lite simmig på ögonen och någon konstig lukt så jag misstänker att han var påverkad av något.

Men kändes inte riktigt som att jag hade tillräckligt för att ringa polisen heller han hade ju liksom inte gjort något mot mig eller försökt något heller. Det troliga är väl att de inte hade haft någon att skicka ändå på bara indicer liksom. Tycker alltid det är svårt att veta hur man ska hantera såna här situationer är ju liksom inte varje dag man hamnar i nåt sånt.
 
Låter som en läskig situation så klokt av dig att slå följe med tjejen ett tag!

Jag hade nog agerat som dig där, hade heller intd vågat konfrontera honom.

Nej kändes onödigt på något vis att ta en konfrotation när det inte var en människa i närheten just där. Men det var ganska läskigt just då. Var också väldigt tacksam att tjejen direkt fattade att något var fel och slog följe med mig.
 
Usch sånt är så obehagliigt..Min spontana reaktion är att det kanske ändå är bra att polisanmäla? Inte för att det kanske händer något med din specifika anmälan men jag tänker att om fler gör liknande anmälningar så kanske polisen ändå ser att det är något på gång och får vetskap om det?
Något liknande hade hänt där jag bor för någon vecka sedan och då hade någon också lagt ut det i en facebookgrupp för området och bett om tips om något sett något samt för att informera.
 
Usch sånt är så obehagliigt..Min spontana reaktion är att det kanske ändå är bra att polisanmäla? Inte för att det kanske händer något med din specifika anmälan men jag tänker att om fler gör liknande anmälningar så kanske polisen ändå ser att det är något på gång och får vetskap om det?
Något liknande hade hänt där jag bor för någon vecka sedan och då hade någon också lagt ut det i en facebookgrupp för området och bett om tips om något sett något samt för att informera.


Ja kanske en bra tanke ändå jag får fundera lite på det men jag undrar om det verkligen finns något brott här han verkligen har begått? Att gå efter någon är väl knappast brottsligt? Eller?
 
Usch sånt är så obehagliigt..Min spontana reaktion är att det kanske ändå är bra att polisanmäla? Inte för att det kanske händer något med din specifika anmälan men jag tänker att om fler gör liknande anmälningar så kanske polisen ändå ser att det är något på gång och får vetskap om det?
Något liknande hade hänt där jag bor för någon vecka sedan och då hade någon också lagt ut det i en facebookgrupp för området och bett om tips om något sett något samt för att informera.
Jag tänker också att det är bra att göra polisen uppmärksam på att det finns någon i området som beter sig märkligt. Då kan de vara lite uppmärksamma.
 
Jag tycker det är synd att du inte anmälde, polisen hade själva kunnat avgöra om de skulle skickat en bil.
 
Bara ring dom när det känns ok och berätta vad du iakttagit du behöver ju inte göra någon anmälan om brott. Du kanske kommer ihåg hur han såg ut, är han missbrukare är det ju inte omöjligt att de känner igen beskrivningen sedan förut.

Ja kanske får försöka skriva ner det jag minns om det och hur han såg ut och kläder och ringa imorgon.
 
Ja kanske en bra tanke ändå jag får fundera lite på det men jag undrar om det verkligen finns något brott här han verkligen har begått? Att gå efter någon är väl knappast brottsligt? Eller?
Jag tänker också att syftet med att kontakta polisen handlar snarare om att informera om att det kan finnas någon som beter sig obehagligt i området snarare än att anmäla ett brott. Jag tror tyvärr inte att det skulle hända så mkt med din anmälan om det inte finns något mer att gå på. Men jag tänker att polisen kanske tycker det är bra att veta vad som händer i området. Nu gissar jag då jag aldrig jobbat inom polisen. Men för ett antal år sen så var jag i ett stall där vissa upplevde att de blev förföljda och iakttagna.

Då började polisen köra förbi det stället ibland dvs de sa att när de var på väg åt det hållet så tog de den vägen och de körde ibland in på stallets gårdsplan. Efter det var det ingen mer som upplevde sig förföljd. Om personen försvann pga polisen eller inte vet jag inte men jag vet i alla fall att den polisen tyckte det var bra att få in den typen av information. Sen förstår jag ju att alla inte bor så till att polisen kan ta vägen förbi...
 
Jag tänker också att syftet med att kontakta polisen handlar snarare om att informera om att det kan finnas någon som beter sig obehagligt i området snarare än att anmäla ett brott. Jag tror tyvärr inte att det skulle hända så mkt med din anmälan om det inte finns något mer att gå på. Men jag tänker att polisen kanske tycker det är bra att veta vad som händer i området. Nu gissar jag då jag aldrig jobbat inom polisen. Men för ett antal år sen så var jag i ett stall där vissa upplevde att de blev förföljda och iakttagna. Då började polisen köra förbi det stället ibland dvs de sa att när de var på väg åt det hållet så tog de den vägen och de körde ibland in på stallets gårdsplan. Efter det var det ingen mer som upplevde sig förföljd. Om personen försvann pga polisen eller inte vet jag inte men jag vet i alla fall att den polisen tyckte det var bra att få in den typen av information.

Var inte så medveten om att man kunde ringa polisen och bara tipsa utan trodde att det måste ha hänt något konkret brott. Så bra information tack. Skulle jag se personen igen och uppleva det obehagligt så kommer jag definitivt ringa direkt i situationen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 104
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok När jag gick i gymnasiet såg jag filmen Almost Famous med min mamma hemma i soffan på vår gamla tjock-TV. Egentligen är det väl en...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 605
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 339
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp