Bli förälder och ha egen häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

MissJones

Hur blev ert hästliv efter att ni fått barn? Vilka intentioner hade ni INNAN ni fick barn och hur blev det I VERKLIGHETEN?

Själv väntar jag mitt första barn och har precis i dagarna skaffat mig en medryttare som ska rida 2-3 dagar i veckan från och med nu. Det är första gången jag har någon som rider min häst så pass många dagar i veckan och det känns minst sagt märkligt :crazy:. Trots det känns det nödvändigt eftersom jag (nu) tror att det är ungefär den hjälpen jag kommer att behöva efter att barnet är fött och därför är det lika bra att börja i god tid.

Men vad säger ni; Vad trodde ni innan barnet föddes? Och hur blev det?
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

KOmmer inte riktigt ihåg vad jag trodde, men det blev inte som jag tänkt mig i alla fall! :smirk:
Jag har ju "bara" "promenadhästar", rider i skogen och tränar för mig själv bara. Räcker för mig.
Men jag red ju mycket mer förr, nu är jag ju beroende antingen av pappan eller av barnvakt, nu har jag i o f inga problem med antingen efter, men jag känner att efter att ha jobbat en hel dag, kommer hem till sonen så vill jag inte varje dag slänga mig iväg till stallet (jobbar motskift med gubben så jag är ensam med sonen när jag inte jobbar) och hålla på med hästarna i nån timma för att sedan bara åka hem och natta sonen vid 19...
Så därför rider jag ca 2 dagar på mina dagveckor (varannan vecka) och mina kvällsveckor så försöker jag hinna med 4 dagar (sonen är på dagis på fm 4 dagar i veckan).
Så får man klämma in lite på helgen...

Det blir som det blir och jag är glad att jag inte har en tävlingshäst som jag ska hålla igång, är imponerad av de som orkar tävla och ha småbarn!
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Det blev ungefär som jag trodde med första barnet. Jag hade planer på att fortsätta träna och tävla och det gjorde jag. Jag hade en kompis som var arbetslös precis då så hon följde med mig på träningar dagtid och passade bebisen medan jag red. Jag hade visserligen medryttare ett par dar i veckan på min häst, men jag delade även en unghäst med min syster så jag var fullt sysselsatt. Bebisen fick hänga med överallt, i princip ändrades ingenting runt hästeriet förrän jag blev gravid med nr 2....
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Jag fick barn för ca 3 månader sen, så här ser min situation ut.
Jag hade planerat att ena hästen som är väl utbildad skulle vara på foder hos en tjej i ett år.

Den andra hästen jag har skulle vara hos en kompis över sommaren så att jag kunde koncentrera mig på barnet... den är inriden men inte skolad.

Så här slutade det:
När det hade gått några veckor efter förlossningen blev jag så himla ridsugen att jag tog hem den andra hästen som skulle vara hos kompisen.
Sen hann det gå en månad och så ville foder värden inte ha hästen mer, pga tidsbrist.PÅ SOMMAREN!
Så nu har jag båda hästarna hos mig och rider dem och det funkar jättebra.
MIn sambo tar hand om barnet på kvällarna, då får jag avkoppling från honom och han för sin tid med sonen...
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

jag har en son som är 3 månader, och jag vet inte riktigt hur jag hade tänkt det innan, jag ville fotsätta hålla på med hästarna, och rida, ville inte ändra så mycket på det.
Jag har 4 hästar, två ston som är dräktiga, ett sto som rids och tävlar, och en ettåring.
Fösrat månaden hann jag inte alls med hästarna, hade fullt upp med att få ordning på mitt nya liv som mamma, men hade och har en jätteduktig tjej som hjälpte till med allt med hästarna, så att jag i princip bara kunde åka och hälsa på dem då.
Nu när jag har kommit lite iordning, så tar jag hand om tre av hästarna själv, promenadrider de dräktiga stona så gott som varje dag, och rider den tredje några dagar i veckan. Det funkar jättebra.
Det hade aldrig gott om inte lillkillens pappa hade tagit honom de timmarna det tar att hålla på med hästarna, men det känns bra. Han behöverd e timmarna med sonen och jag behöver de timmarna med hästarna. :banana:
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

När jag fick nummer ett så hade jag en åring och två pensionärer. Insåg dock väldigt snabbt att tiden inte räckte till och drog ner hästantalet till två.
Jag kände inte direkt att jag kunde lägga mycket tid på hästarna utan jag passade på att "bara" vara mamma.
Det blev värre med barn två. Då hade min lilla åring blivit stor och färdig för inridning...Min gode vän och även tränare red in henne (tackar gud för Hanna !!). Sedan lånade jag ut henne på foder i knappt 5 månader vilket kändes ganska skönt med tanke på mina småkillar. Tyvärr hade min gammelpålle blivit dålig så jag fick ta bort honom strax innan barn två kom. Då stod jag utan häst (bara inackoderingar) de första månaderna som tvåbarnsmor vilket var skönt och nyttigt.
När jag sen tog hem pållan igen var jag mer sugen än någonsin på hästar.
Nu är våra grabbar 3 och 5 och man får ihop vardagen bättre, de är lite mer självgående om man säger så. Tror att jag hade tyckt att det hade varit jobbigt att ha hästen inackoderad, nu kan man ju gå ut om barnen sover med babycall tex.
Men passa på och njut av din bebis för den tiden kommer aldrig igen !!! Lycka till
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Jag upptäckte ganska snart efter att "ettan" vad född att det tog mer tid att ha småbarn än jag förväntat mig. (undrans vilken värld jag levde i som inte begripit det innan :p :D)
DÅ bestämde jag mig för att ägna några år åt att vara småbarnsmamma och nerprioritera hästarna. Jag bestämde mig också för att lägga det dåliga samvetet åt sidan. Hästarna överlever även om man inte ryktar dem dagligen. Rider gör jag inte alls för tillfället. Men jag avlar en del fortfarande. Och jag äger just nu 11 stycken, varav 3 föl och en utlånad.
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Med nr. 1 så fortsatte det som förr, köpte ny häst och red 4-5 dagar i veckan, sonen hängde med överrallt. Men när nr. 2 fick kolik och jag bröt benet fick jag omprioritera lite, så nu rider jag 2-3 dagar i veckan och har en skötare som rider 1-2dagar. Säger som ameo, just nu prioriterar jag barnen, även om jag för mitt välmående måste vara i stallet och rida litegrann! Tiden har blivit mer effektiv och måste planeras mer, men det gäller nog att man har en sambo eller ngn annan som ställer upp!
 
Inte alltid så lätt, allergier o tidsbrist...

Efter barn nr 1 började jag rida efter 4 v, men jag kände mig lite hopprädd där i början.
Jag kände att orken inte räckte till och sålde den hästen då mitt första barn var 3 månader. Jag hade inget stöd i ridningen hemifrån, eftersom maken är allergisk och jobbade jättemycket, så stallet blev jobbigt rent allmänt.

Fick mitt 2:a barn 1½ år senare, var jättesugen på häst och köpte ett föl, som jag började utbilda allt eftersom. Andra barnet var bara 2 månader då jag köpte fölet.

Tyvärr visade det sig när 2:a barnet var 3 år gammalt, att han var ännu mer allergisk än maken. Kryddan på verket var att första barnet inte alls var intresserad av hästar, ingen ville följa med och maken kunde ju inte följa med på tävlingar pga sin allergi.

Att vara borta (=i stallet) 2-4 timmar varje dag, jobba heltid, gå läkarjourer, som jag gjorde, skaffa barnpassning 2 ggr/v då maken också gick jour vissa nätter, blev lite för mastigt. Att aldrig kunna sätta sig i bilen oduschad. Att trixa med hästlastning/egen duschning på tävlingar och bortaträningar var lite knepigt.

Så, efter att ha kämpat med föl-5-åring med alla unghästtester, träningar börjat tävla lite igen, så kändes det lite hopplöst med hästägandet då jag mer behövdes hemma, och det valet är absolut inte svårt att ta. Men lite sorgligt. Det finns tusen förslag på att även en sån här situation kan lyckas, jag lovar! Men till syvende och sist, att inte kunna dela intresset med de viktigaste människorna i mitt liv, som behöver mig allra mest just nu, gjorde att jag sålde min häst.
Väntar nu barn nr 3...
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Det skiljer sig mycket på hur barnen är! Har två bekanta som lyckas förena regelbunden ridning med moderskap, bägge med två små barn. I det ena fallet lyckas mamman få barnen att sova när hon är i stallet och då rider hon inghägnat samtidigt. Puh, själv lyckades jag aldrig få barnen att sova samtidigt när de var små, att rida dessutom hade varit överkurs.

Min andra kompis lämnar barnen till pappan och rider. Hon har hästarna hemma så det funkar.

Flertalet kamrater rider dock inte sedan barnen kom.....
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

jag trodde nog att jag skulle bli mer låst än vad jag är. Jag tycker att det fungerar hur bra som helst.
Jag hämtar barnen vi 15 är med dom , vi leker o fixar mat till kvällen, mannen kommer hem vid 17 tiden, vi äter sedan ( inte jämt men oftast) så går jag ut i stallet medans han är med barnen, badar , leker nattar etc, jag får egen tid med barnen och så även mannen, skönt för både barnen och oss tror jag.
Jag har stallet hos grannen så jag har ca 75 m mellan stallet och huset! Enkelt, bara för Jonas att hojta om det nu skulle behövas ( har aldrig hänt) . Då barnen var små och ammades så kunde jag ju mata före jag gick ut sedan så kunde jag ju springa in och fylla på innan ridturen igen om det behövdes.
Jag har inte haft några problem med häst/barn.

madde
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Jag svarar mig själv eftersom det är lättast, har varit borta några dagar. Blev jätteglad när jag loggade på och såg alla era svar. Tack allihop!!! :bow:

Tja, vi får väl se hur det går! Jag förstår att livet blir uppfyllt av en ny varelse (läs bebis :) ) som naturligtvis blir viktigast i hela livet och att det då är naturligt att prioritera om sitt liv radikalt. Dock har jag lite svårt att visualisera det just nu. Sitter mest och tycker det är jobbigt att jag lånat ut hästen tre dagar i veckan och att jag inte "får"/kan rida så mycket jag vill!

Om jag fick bestämma så skulle tiden gå i raketfart fram till förlossningen så att jag kan ta tag i mitt "nya" liv som småbarnsmamma och hästägare. Just nu är jag mest frustrerad för att det är så osäkert hur det blir...

Återigen - Tack för alla inlägg!!!
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Du skall få ett inlägg till. ;)

Mitt hästliv förändrades gradvis. Dels var det en stor omställning att alltid behöva se till att barnet hade någon som såg efter det, men också att man var så trött. Vaknätter, blöjbyten, ammande och hundpromenader och BVC-träffar och allt gjorde att livet plötsligt blev mer intensivt. Graviditeten var en tillvaro av stiltje de senaste veckorna - och precis som du så gruvade jag mig för hur det skulle bli.

Med tiden fick jag sälja hästarna, men det berodde både på ekonomi och tiden. Då var barnen fyra och fem år. Det var smärtsamt men jag insåg att jag inte hade tid och det blev ekonomiskt ohållbart.

Numera rider jag på lånad häst ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Jag svarar trots att jag ännu inte riktigt vet hur det blir med mitt framtida hästliv. Mina barn är nu 3 veckor gamla och jag planerar att sitta upp när det gått 6 veckor. Förutsättningen är att vi får klar vår bana invid stallet så att barnen kan sova i vagnen bredvid.
Uteridningarna kommer dock att bero på hur ofta man kan få hjälp med skötning. Vi renoverar för fullt hemma för att försöka hinna klart några nödvändiga projekt (barnen kom oväntat snabbt :o ).
Jag kommer att försöka ta hjälp av medryttare, jag tömkörde dock i skogen igår och det var som att vara ute med 700 kg dynamit på hemvägen så det kommer nog att ta ett tag innan jag ens vågar låna ut honom så jag är säker på att han håller sig på mattan.....
Jag hoppas verkligen att det ska gå att kombinera hästeriet med småbarn, det känns som att man vill suga ut varenda minut av bebistiden och då kommer ridningen i andra hand.
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

Jag måste säga att mitt hästliv blev precis som jag hade tänkt. När jag var gravid hade jag häst på foder, och visste att han skulle tillbaka till sin ägare ungefär samtidigt som jag skulle föda barn. Därför började jag planera för att skaffa en egen häst, och ville ha en oinriden unghäst, eftersom det länge varit min dröm att rida in min egen häst.

Efter förlossningen började jag rida en häst i samma stall som jag haft foderhästen. Honom red jag 2-3 dagar i veckan med början ca 5 veckor efter förlossningen. Samtidigt började jag leta efter unghästar till salu. Hittade det jag sökte när dottern var 3 månader gammal, och fick hem min oinridna fyraåring en månad senare. Fortsatte rida medryttarhästen ett tag och började så smått med inridningen av min egen. Tyckte att det fungerade bra med kombinationen unghäst - bebis. I mitt tycke behöver unghästar träning ofta men korta stunder åt gången, och det passade bra med att det fanns en viss press på att komma hem och amma.... Jag skötte ridning och övrig träning på kvällar och helger, när maken kunde ta hand om barnet, men har nära till stallet, så jag kunde mocka och annat på dagtid, med barn i vagn.

Jag upplever inte att jag varken satt hästen före barnet eller barnet före hästen. Båda är en viktig och naturlig del av mitt liv, och hittills har det fungerat bra att kombinera. Dottern är förresten snart fem år, och rider på hästen så ofta hon får ;-)
 
Sv: Bli förälder och ha egen häst

I min "drömvärld" är det precis så det ska fungera och som jag hoppas på att det kommer att fungera för mig/oss! Låter härligt!!! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 474
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
696
Senast: valy
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 382
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp