Bukefalos 28 år!

Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Mimsan_

Trådstartare
Hej!

Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång manke och Prestige är ett av de få märkena som passat den bra förut. Jag är på jakt efter en ny sadel och eftersom jag inte gillar Prestige själv så har jag försökt leta efter något både jag och hästen gillar/passar i. Har tagit hjälp av kunniga personer (sadelutprovare)men inte enda av dem har ens föreslagit samma märken eller sadlar och tyckt att hästen ser ut på det ena och de andra sättet(oense om den har rak eller svängd rygg och jag är ingen expert men skulle gissa på rak med ngt svängd rygg.)I alla fall, jag vill ha en svart sadel 17`i sitsen och lite vidare bom än Prestiges normala bom (33). Vill ha lite djupare sits, stöd fram och bak för bra stöd för skänklen (hästen är glad för att glädjebocka).

Den behöver inte vara splitterny men vill att den max ska kosta vad en beg Prestige Paris kan säljas för. (Vad brukar de ligga på enligt era erfarenheter? Bra skick, ej splitterny.)

Dessa sadlarna har jag kollat på och gillar utseendemässigt men inte ridit i någon av dem ännu. Ska låna hem och prova ut dem med sadelutprovare men vill gärna veta vad ni tycker och har för erfarenheter av dem samt om jag är helt ute och snurrar om dessa kan passa min häst. Förstår det är svårt för er att avgöra utan bilder såklart men ni har kanske som sagt erfarenheter av dem och vet te.x om det är ngt som kan passa en häst med beskrivningen ni fått samt ni kanske haft ngn av dessa sadlarna och tycker de är bra eller dåliga.

HdR Fletcher -- Bra stöd för benen?
Bates Caprilli -- Smidigt att man kan byta med olika järn?
Pfiff Romano -- Ser skön ut? Har cutback?


Tacksam för svar :)
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Varför gillar du inte Prestige? De har modeller med mer stöd också.
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Gillar inte Prestige för jag tycker dem är hårda och endast sköna att sitta i när de är nysmorjda(vill inte smörja varje dag). Kan du rekommendera andra Prestige med mer stöd och djupare sits som ändå är en hoppsadel? :)
Har du någon erfarenhet av de andra sadlar ?
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Gillar inte Prestige för jag tycker dem är hårda och endast sköna att sitta i när de är nysmorjda(vill inte smörja varje dag). Kan du rekommendera andra Prestige med mer stöd och djupare sits som ändå är en hoppsadel? :)
Har du någon erfarenhet av de andra sadlar ?

Jag har en Prestige Venedig, hoppsadel som har mycket stöd och djup i sitsen och passar en normalt svängd rygg och häst med lite mer/lång manke :) i min smak så är sitsen en aning för djup och stöden lite för stora då jag gillar mer sadlar som är som Passier eller Butet ;) Men venedig är nog den djupaste hoppsadeln med stora stöd som du kan hitta.. :D
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Jag har en Prestige Venedig, hoppsadel som har mycket stöd och djup i sitsen och passar en normalt svängd rygg och häst med lite mer/lång manke :) i min smak så är sitsen en aning för djup och stöden lite för stora då jag gillar mer sadlar som är som Passier eller Butet ;) Men venedig är nog den djupaste hoppsadeln med stora stöd som du kan hitta.. :D

Tack för ditt svar!
Du vet inte skillnaderna mellan Paris och Venedig sadlarna? Googlade bild och ser den ser ut att vara djupare men när jag googlar prestige hoppsadel så kommer de upp en svart sadel med stöd både framför och bakom skänklen. Hittar dock intevad de är för modell men det kanske också är en nyare variant av Venedig? :)
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Tack för ditt svar!
Du vet inte skillnaderna mellan Paris och Venedig sadlarna? Googlade bild och ser den ser ut att vara djupare men när jag googlar prestige hoppsadel så kommer de upp en svart sadel med stöd både framför och bakom skänklen. Hittar dock intevad de är för modell men det kanske också är en nyare variant av Venedig? :)

Vet inte direkt skillnader/liketer mellan sadlarna då jag inte har ridit i en paris. Men min venedig som är några år gammal (kanske ca 5 år) har klossar både fram och bak, sitsen är djup men förvånansvärt rymlig, alltså man sitter inte "fast" som i vissa djupa dressyrsadlar! O_o när det gäller passformen så tror jag att de kan va ganska lika om man googlar och jämför bilderna :)
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Heter den inte Venezia? Det är en gammal hoppmodell som är djup och har stora stöd.

Andra modeller med mer stöd är Sidney och Eventing. Rekommenderar att alltid välja kalvskinnsmodellerna (D) och aldrig smörja med Prestiges egna medel, då blir de väldigt hala. Gylcerintvål och läderfett funkar fint och ger bättre grepp i lädret. Ljust kalvläder kan dock mörkna lite.
 
Sv: Blir lite smått galen i sadeldjunglen

Det står venezia på den tror jag men på kvittot från sadelutprovaren står det venedig :) antar att dom gjorde namnet lite mer svenskt och jag har hållt fast vid det, haha :D
 

Liknande trådar

Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: Jeps
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 097
Senast: poetin
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
985
Senast: ufot
·
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp