Blir matt...Nån som vet bättre än mig?

P

Peregrin

I vårat stall har vi s.k. "experter" på allt vad hästar heter.
Den ena "experten", hade en gång i tiden en halvfodervärd på sin ena häst. Denna försökte få ovannämnda expert att förstå att hästen in te var OK. Vilket förnekades av experten, in i det sista. De två kom ihop sig och fodervärden slutade. Då skall hästen säljas, den transporteras in till klinik för genomgång innan försäljning. Där hittas TRE lösa benbitar i hasen, på samma ben som halvfodervärden sagt inte var OK.
Häst opereras och tas hem. Får stå i liten hage i 1½ månad, samt promemeras med korta stunder.
Förra veckan sattes hästen igång, andra dagen galopperades den. Denna vecka är den med på både hopp och dressyrlektioner.... :confused:
Av erfarenhet från flera fall av lösa benbitar, har jag fårr info om att hästen skall sättas igång försiktigt och succesivt med minst ett par veckor med bara skritt och ev. lite trav. Har jag missat något eller?? Finns det inte risk för att det blir komplikationer om man gör som ovanstående gjort? :confused:

Kan poängtera att ovan nämnda hästägare även har en till häst med återkommande ledkomplikationer. Denna häst tas också hårt efter varje period av konvalescens....Lär sig folk aldrig? :cry:
 
om inte veterinären har sagt att hon skal sätta igång hästen på detta sätt så låte de ju lite konstigt. det brukar ju va skritt i minst 2 veckor efter en sån
vila + operation.
prata med ägaren om du vågar och försök få fram det på ett bra sätt. hästen blir ju inte fortare frisk av att sättas igång på de sättet tycker jag
 
min häst skulle försiktigt promeneras vid hand i 6 MÅNADER efter att vi plockade bort 3 flisor från hennes has.

sedan när vi satte igång henne så var vi väldigt försiktiga, eftersom hon vilat så länge.

Om inte hasen skadas, jag tänker på ledbrosk osv så är risken stor att hästen sträcker sig, muskelbristningar, eller annat otrevligt då hästens inte är redo för en kraftigare ansträngning

Attt få en häst starkare byggs upp genom lugna, långa skrittperioder.
 
6 Månader :eek: :eek:

De "värsta" operationerna jag haft på benbitar är box 14 dgr och skritt 8 veckor...och då har dessa hästar verkligen haft dåliga prognoser...så 6 månader låter väldigt mycket i mina öron....
 
DEN ägaren, går det inte att föra ett vuxet samtal med. Hon kan allt! Behöver inte ens träna dressyr på sin s.k. "fälttävlanshäst" för dressyr är "bara nödvändigt ont för att få komma ut i terrängen"....Vill med det citatet visa hur hon tänker.
Hästen skall ju säljas, jag antar att hon skiter i om den håller eller ej. Huvudsaken hon blir av med den snabbt. Frågan är ju om den håller till hon får den såld.
Hon gjorde likadant med sin andra häst, som hade ledinflammationer i TRE leder. Under hela hösten, var han småhalt till och från, vilket skylldes på hovböld. Hmm, hovböld i FYRA månader??? Har jag aldrig varit med om och jag har ändå hållt på med hästar i 31 år...Efter många om och men, kollades häststackaren och mkt riktigt. Det var samma sak i samma tre leder....*suck*
 
Men inte satte du igång att köra snabbjobb efter andra dagen? Du skrittade ju dina i 8 veckor...Denna stackare blev ledd 10 min varje dag, nu rids hon som vanligt...Måste inte brosket i leden stabilisera sig innan man kan kräva av hästen? :confused: Man har ju faktiskt plockat bort bitar...
 
hästen opererades i maj och i november fick vi börja rida igen.
varför vet jag inte.
Detta var ju för några år sedan och en ganska komplicerad skada som berodde på en kraftig spark mitt i leden, med förljden lösa benbitar och splitter.
 
Nej :D det gjorde jag inte, men ditt inlägg gjorde mig nästan bara stum :crazy: Jag fattar inte att det finns sånt folk knappt..men den hästen lär väl vara halt igen vid detta laget.....
 
ok, sparkskador i det området kan ju vara ganska allvarliga , med följder av ligament o senkador som ligger alldeles intill.....DÅ fattar jag, men i ditt inlägg trodde jag det var en "vanlig" benbitsop.
 
hallåj
veterinären var inte säker på att vi ens skulle plocka bort några flisor alls när hon såg röntgen bilderna, så själva skadan var inte så allvarlig i sig.

Även själva ingreppet skedde precis som "vanligt", så anledningen till 6 månaders vila vet jag inte
spekulerar bara att det kan ha berott på att det ´var en sparkskada.
 
Hon har inte hunnit bli halt ännu....Hon sattes igång förra veckan utan inledande skrittperiod...
Jo, det finns sånt folk....dessvärre. Som dessutom har mage att ge sig på andra och kalla dem för djurplågare, inkompetenta m.m.....
 
Låter konstigt :confused:

Jag hade själv en tvååring som blivit sparkad på ett bakknä i oktober, det hade losst en STOR bit ur knät som dessutom förflyttat sig ca 2 cm och operation var ett faktum, när dom gick in så var det stora skador på ligament och patellasenan låg pyrt till, en muskel hade också släppt från sitt fäste och "rasat" ner, dessutom fixk han gräva runt ganska så ordentligt för att få bort benbiten, Vet gav dåliga prognoser på att det skulle kunna läka ihop normalt utan att knät skulle haka ur knäskålen pga de stora skadorna runt själva leden....Men idag är han helt återställd grabben och skritt konvalecensen var ca 3 månader :)
 
Oj, vilken tur att pållen blev frisk. Det där lät inte skoj...
med tanke på hur lång skritt period ni båda fått rekommenderat, undrar jag om det verkligen är så sunt att hoppa denna pålla när hon bara varit igång en vecka...
 
Snor en svarsknapp i högen...

Kompisens halvårsgamla fölis fick de plocka lös benbit på i hasen, en STOR rackare var det dessutom. Vad den kom från siar de lärda om, då hasen dessutom hade utsatts för okänt yttre våld. Och det var när svullnadne efter det inte gav sig den kollades på klinik och man hittade benbiten. Men åsikterna gick isär om det var så att benbiten var medfödd/förvärvad pga tillväxt OCD eller ett resultat av en smäll.

Sak samma, den fick 3 vckor på box, 7 veckor i pyttehage och sen ut i vanlig hage. Kontrollröntgen efter 6 månader för att se allt ser bra ut. Nu är ju det en liten en så dels finns det med att den växer och dels så var det ju inte aktuellt med någon ridning.

Min valack plockade de inga bitar på, de bara skrapade lite sporadiskt. Men bara för de varit in och retat leden så är konvalescensen rätt häftig ändå. 2 veckor på box, 6 veckor i lite större än boxhage. 20 min promenad/dag hela tiden. Sen får jag börja skritta uppsuttet och skall göra det två veckor innan ÅB, den andra veckan där ska jag FÖRSIKTIGT känna på uppsutten trav och galopp, men det är rent diagnostiskt och inte så att jag glatt ska börja rida som vanligt i trav och galopp, utan bara känna på hur det känns (i klartext är det vi far efter eg, kan han galoppera eller ska vi kasta in handduken och ge upp).

Och oavsett om hasen på hästen i tråden är 'klar' för påfrestningen som galopp etc medför, dvs hasen är eg en frisk, normal has, så bara det att vila hästen helt och ha den i pyttehage i två månader och sen sätta 'full fart' blir ju inte bra ens om de övht inte varit in i leden =/

Stackars häst..
 
Måste bara fråga.

Säger inte instruktören något? Eller vet han/hon inte om hur det ligger till?

Min instruktör skulle ju få ett utbrått på mig om jag gjorde så med min häst :crazy: Tilläggas kan att jag aldrig skulle göra så om det nu var någon som trodde det. ;)
 
Jag trodde man alltid skulle ta det lugnt ett tag,med skritt och sen öka succesivt, vad anledningen än var till vilan och hur lång den än var... :confused: Ännu viktigare efter en skada och operation!

Min häst fick hänga i hängmatta ett tag för några år sen. Han hade blivit sparkad i hagen och de trodde (även efter röntgen) att det var en spricka i benet. Efter nästan 3v i box fick vi ta hem honom, det var inget fel på honom :crazy: Då hade jag direktiv med mig hem på hur jag skulle sätta igång honom och det var inte någon dressyr/hoppträning efter en dag eller två!!! :eek:

M.
 
Instruktörerna de rider för, säger inte ett skvatt.....Hoppinstruktören har ingen koll på någon av dem somtränar för honom. De gör i princip vad de vill. Han säger inget. Frågar inte hur det gått under veckan, han har NOLL intresse....Den ena av de somrider för honom, brukar t.o.m. leka rodeo under lektionerna, med en hand i vädret på vilt bockande häst......Vi som inte vill träna för den tränaren, är illa omtyckta av detta "tuffa´expertgäng"..
 
Jag är faktiskt ganska chockad över hur vissa beter sig i detta stall. Har inte stått där mer än några månader och det är nu sånt börjar visa sig. Stallet är känt för att ha mycket hältor har jag fått höra....
Den i tråden nämnda hästägare, är också väldigt duktig på att anklaga andra för så grova saker som djurplågeri. Hon lägger sig också i precis allt somhon inte har med att göra.
 
Undrar vad det beror på, att deras hästar är halta "jämt"...?
 

Liknande trådar

Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 157
Senast: Heulwen
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 109
Senast: Efwa
·
M
Hästvård Visste inte riktigt vart jag skulle placera denna men eftersom det handlar om vad du som människa som håller på med hästar tycker så...
Svar
7
· Visningar
1 742
Senast: Gullegryn
·
Hästvård Jag har en valack som jag köpte för snart tio månader sedan. Han elva år och är en trevlig och välutbildad häst men med ett sjusärdeles...
Svar
19
· Visningar
2 268
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp