Bukefalos 28 år!

"blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Moppa123

Trådstartare
Hej!
Jag ska ta in min VÄLDIGT halta häst till kliniken imorgon och jag är verkligen supernervös. Först ska hon lastas vilket brukar innebära våldsamt motstånd, sedan är hon så jättehalt på ett framben att jag är nervös för hur hon ska stå. Framförallt om hon kommer bli sämre mot vad hon är nu ( iof nästan omöjligt).

Jag målar upp alla tänkbara scenarier , men hon måste ju till kliniken för att se va tusan som är så fel :(

Men min fråga är, måste man tala med försäkringsbolaget innan ? eller gör kliniken det?
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Det kan vara all vits att redan innan diskutera med sitt försäkringsbolag så din försäkring verkligen täcker utgifterna. Inte roligt att behöva betala kontant på stället för att försäkringen inte täcker - när man inte är beredd på det!
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Det kan vara all vits att redan innan diskutera med sitt försäkringsbolag så din försäkring verkligen täcker utgifterna. Inte roligt att behöva betala kontant på stället för att försäkringen inte täcker - när man inte är beredd på det!

bra ide :) Pratade med dem nu och de kunde direktregleras o sedan faktureras jag på självrisk osv osv osv osv osv...

ursh är så nervös så jag kan inte tänka vettigt....
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Skönt att ha en sak mindre att tänka på. Hästen kan väl fortfarande stödja på benet va?

(tänker på Djurskyddets föreskrifter för transport av djur; 7 § Djur som inte kan gå in i ett lastutrymme av egen kraft eller som inte kan stödja på samtliga ben eller som i övrigt kan orsakas ytterligare lidande av transporten får inte transporteras.)
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

när hon står i boxen, står hon på alla fyra benen. men när hon går så linkar hon fram o efter det vill hon vila frambenet innan hon sätter ner det.

Hon har blivit lite bättre när hon rört sig förut, men det är så svårt att säga.
Hon blev bättre från hältan och fick stå i liten hage där hon levde om igår, så nu är hon sämre igen.

Men hon ska som sagt till kliniken, men du tänkte att jag ska vänta några dagar innan jag åker in om hon blir bättre igen? ja iof...
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Absolut inte vänta, men om hon inte kunnat stödja på benet kan det vara bra att meddela veterinären det, så de har sagt OK om man skulle åka fast i kontroll...

Jag åker så tidigt som möjligt, hade vi väntat hade vårt fullblod varit död tre gånger om (var och en av tre skador hade varit irreparibla om det gått någon dag till). Han var inte mer än 1/2 grad halt i alla tre fallen.
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Absolut inte vänta, men om hon inte kunnat stödja på benet kan det vara bra att meddela veterinären det, så de har sagt OK om man skulle åka fast i kontroll...

Jag åker så tidigt som möjligt, hade vi väntat hade vårt fullblod varit död tre gånger om (var och en av tre skador hade varit irreparibla om det gått någon dag till). Han var inte mer än 1/2 grad halt i alla tre fallen.

Ja ursh, det är inget kul med sjuka hästar :( Stödja på det kan hon iof, men frågan är om hon kan det efter att bråkat innan lastning. Nu ska vi bara åka ca 1 mil så jag hoppas innerligt att vid denna tid imorron är jag på väg hem.
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Det gamla hederliga tipset att träna lastning för att undvika just detta (att skador blir värre när det väl händer något) tycker jag håller fortfarande. Men det är ju lite sent nu. Finns ingen möjlighet att sedera hästen innan?
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Ja ursh, det är inget kul med sjuka hästar :( Stödja på det kan hon iof, men frågan är om hon kan det efter att bråkat innan lastning. Nu ska vi bara åka ca 1 mil så jag hoppas innerligt att vid denna tid imorron är jag på väg hem.

Om du vet att risken är stor för att hon kommer att bråka och på så sätt riskera att förvärra skadan vid lastning så kan det ju vara idé att be distr.vet komma ut och ge henne lugnande inför transporten.
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

svar till båda:
Ibland går det skapligt och ibland går det mindre bra att lasta. Träna lastning har vi hållit på med, men vi är inte klara om man säger så. Att hon skadade sig innan vi var klar med träningen är ju naturligtvis väldigt olyckligt och ej önskvärt alls.

Jo, om det går dåligt så ringer jag ut en vet. som kan hjälpa till...
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Fast då är det lite sent... Jag hade - just den här gången - hellre sederat från början, hellre än att riskera att hästen förvärrar skadan p g a bråk.
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Du kan inte ringa ut djurambulans då.
På den brukar de flesta hästar gå rakt på, det är ju rymligt och inbjudande.
Är hästen dessutom skadad brukar de bråka betydligt mindre än annars.

Kan inte inte hästen stödja på benet täcker många försäkringar djurambulansen med motivering att de inte går att transportera i en vanlig transport. I ambulansen finns en hängmatta om det skulle vara riktigt krisigt.

Jag har beställt ambulans till egna och andras hästar när det inte känns tryggt att köra med transport. Sist var det min gamla pensionärsvallack som hade misstänkta fissurer/frakturer efter en olycka.
Jag ville inte köra själv då fasan var att benet skulle smälla av i transporten. Jag visste att försäkringen inte skulle ta ambulanskosnaden men det fick helt enkelt vara värt de 4000:- .

Allt gick dock bra och det visade sig "bara " vara mjukdelsskador.

Vad misstänker ni för skada?. Är man orolig för fissur/fraktur kan det vara klokt att lägga en spjäla. Det gjorde jag på min kille med hjälp av hårt ihoprullade tidningar och elastisk linda runt.
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

jag har inte sett någon djurambulans här uppe, jag har sökt på nätet nu oxå, men någon sådan har jag inte fått fatt på.... :( skulle ev. varit lastbil då kanske, men jag har inte funnit någon sådan heller ;(
 
Sv: "blockhalt" i transport till klinik? betalning osv?

Jag har ingen aning vart du bor, men det måste ju finnas någon som kör vanliga hästlastbilar!
 

Liknande trådar

Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 994
Senast: mimus
·
Hästvård Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par...
2
Svar
34
· Visningar
4 256

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp