Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Alexandra_W

Trådstartare
Okej, nu fattar jag varför Kele mot alla odds blev friskförklarad igår, det är ju för att hon måste bli frisk från en grej i typ ett par dagar innan nästa grej händer (been there before..)

Kommer hem från jobbet, trött, försenad (hjälpte en hästägare i nöd) och konstaterar att det ligger halmbalar utanför lösdriften. Tänker förstrött att 'hungriga hästar försöker klaga på det indragna hösilaget'. Går dit, kånkar in halmbalarna och konstaterar att endera har de rullat en massa därinne eller så har de haft KRIG, då hela lösdriften är upp och nedvänd. Går och gör klart i stallet och tar in hästarna för den daglig tillskottsutdelningen. Konstaterar att Kele är full av intorkad svett, hon har sprungit så hon skummat av svett. Fortfarande kopplar Alex hjärna 'efter jobbet långsamt' och tänker att 'jahapp, nu har Kele fått nog på insekterna'. Tills jag upptäcker sår efter sår..

Summa summarum så har hon skrapat upp både knäna, dock väldigt ytliga skrubbsår bara, men ganska mycket päls som är bortskavd/bortbränd. Mest på vä framknä snett utsida - framsida (??). Andra knäet bara 'mitt fram'. Uppenbarligen har hon minst en gång gått ner på knä ganska våldsamt. Har även ett sår med tillhörande hård sårsvullnad (blodutgjutning/underhudsblödning?) på baksidan av höger lår. Skrapsår ovanför vänster has, på utsida lågt vänster kota, utsida lite högre höger kota. Osv osv, hon har skrapsår både högt och lågt, inga 'allvarliga', men det är ändock tydligt att hon dels sprungit i panik, och vurpat FLERA gånger (det är tekniskt omöjligt att dra på sig såren på en och samma vurpa om man inte rullar runt X varv också). Stiligt bettmärke mitt uppe på korset.

Med ledning av detta så har jag en ganska hyfsad gissning av vad som hänt. Hästarna har varit i lösdriften, inackorderingen har lackat ur på Kele, Kele har varit trängd och fått panik men lyckats fly ut ur lösdriften i alla fall, med halmbalar och grejer med sig. Sen är det lite mer osäkert, men hur som så har hon blivit jagad, och biten, och då vurpat ggr flera (om hon skulle ha vurpat inne på lösdriften skulle hon inte kunna fått alla skadorna då det är tjoooockt med halm därinne och det inte var 'bottenskrapat' med halm någonstans.

VARFÖR inackorderingen plötsligt lackat ur vet jag inte, hon har haft en hel del fasoner mot Kele förr, såpass att jag var en dag från att isolera ut henne, men sen blev hon plötsligt rar och snäll igen, och senaste tre veckorna har det inte varit minsta småsår, inget tjafs och så vidare. Hon har kört iväg Kele ibland men inte annat än så en äldre häst normalt säger åt en unghäst att 'flytta dig, jag är äldre och har högre rang än dig!'. De har kunnat äta ur samma hög osv också. Så VARFÖR är ett mysterium.

Hur som så duschade och tvättade jag av Kele den intorkade svetten, konstaterade att alla såren är ytliga skrubbsår, och de enda som inte är 'äsch, ingen fara' är det på låret som den hårda svullnaden under oroar mig lite, samt då såren på framknäna. Hon är svullen på vänster framknä (det värst åtgångna), både framsida och utsida. Dock inte stor svullnad, utan mer som en galla/ledfyllnad..

Hon är inte tydligt halt, men hon är tveksam med att sätta ner VF och hon släpar tån en aning. Dvs min amatörteori: Hon försöker undvika att lyfta mer än nödvändigt och hon tvekar inför att sätta ner och ta full vikt.

Och det är nu jag inte blir klok på om jag ska tycka 'inte så himla konstigt hon lär vara redigt blåslagen' eller 'ajaj, kan ha skadat det knäet mer än det ser ut'? No need to say att jag har SJUK ångest för att hon har fått/kommer få problem av det,s er hur hon när vi ÄNTLIGEN fick henne frisk ska få nya problem *ont i magen* =/

Som jag ser det så om hon inte blir sämre så gör jag inget ikväll, jag har inte så mycket att göra, det är att åka in akut till närmsta klinik med jour bara liksom. Nackdelen är att imorgon är en sådan där dag då jag inte kan ta ledigt från jobbet med annat än att jag dött eller ligger på sjukhus =/

Men, å ena sidan tycker jag ju att 'såja såja Alex, du skulle också linka och vara svullen om du fått en sådan där omgång', å andra sidan är jag ju orolig att hon fått en 'riktig' skada (även om jag tycker vi borde se MER tecken då?) och jag är ju väldigt angelägen om att inte få ÄNNU ett bakslag.. :crazy:
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Näää du skojar :crazy:
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

fio. skrev:
Näää du skojar :crazy:

Jag ÖNSKAR att jag gjorde det, men tyvärr inte, det är fullständigt sant =/

(Fast ska vi se ngt positivt så stod hon fint och snällt på löst grimskaft när jag duschade henne =))
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Det här var INTE det jag ville läsa,
men du allvarligt talat, ska du inte fundera en gång till på om Kele bara ska gå med V.

Framför allt du behöver lugn och ro nu. Jag förstår din oro för att hon skadat sig ordentligt igen, men hoppas på att läget är mer
"såja Alex ,du skulle också linka och vara svullen efter en sån vurpa"
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Glömde skriva det, men självklart så är inackorderingen nu bannlyst i hagen med lösdriften. På betet kan de få gå ihop, men när de går hemma i vinterhagen (där lösdriften är) så får inackorderingen gå för sig själv och K & V ihop.

Jag var ner till henne nyss, då stod hon med huvudet i ett hörn och såg emlig ut, med frambenen långt under sig och vilandes växelvis på höger bak och vänster bak. Vilar mest och ganska frekvent vänster. Ingen värre svullnad, men trots idog kylning är utsidan av vä framknä kokhett (direkt över skrapsåren), dock finns ingen svullnad att tala om där, så frågan är om det är för hon skrapat sig där eller ngt annat. Hältan eller vad man ska kalla det oförändrat.

Temp 38.4, vilket är förhöjt men det är varmt idag, hon har badat etc.

Vi gick ner till lösdriften dock hon och jag och först blåvägrade hon att gå in och visade ögonvitorna, men sen lyckades jag lirka in henne och så satt vi och myste där en stund (och Kele fik massa godis).

Ska kolla henne om ett tag igen, det oroar mig att hon stod sådär i boxen. Och jag förbannar det faktum att jag inte kan få tag i någon av 'mina' två veterinärer och rådfråga iaf.
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Men herregud alltså, jag undrar vad du var för nån i tidigare liv.... du har inte sett antydan till svart liten mustasch och att din högerarm har konstiga ryckningar? ;)
Att hon är sådär kanske inte är så bra(har förstått det jag läst om henne att det där inte är den vanliga Kele) MEN, att skrapa av hud gör ju så inåthelvete ont (och jag är inte lättgnälld!), jag har en fot som Rex hjälpte till att skala av lite hud ifrån genom att ställa sig på den, och fortfarande, efter 4 dar, kan jag knappt böja på foten så att det lilla skinn som är kvar rör sig. (okej, en liten, liten spricka i skelettet har jag men den överlever jag)

Håller som vanligt alla tummar och tycker faktiskt synd om er nu! :(
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Att du SÄLLAN!! (ska aldrig säga aldrig, det händer ju några dagar iaf) ska få vara utan skadade hästar!

Jag håller tummarna för att K ska bli frisk- och vara frisk!
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Men herregud alltså, jag undrar vad du var för nån i tidigare liv.... du har inte sett antydan till svart liten mustasch och att din högerarm har konstiga ryckningar? ;)

Jag börjar undra om jag inte var osedvanligt elak koncentrationslägervakt i ett tidigare, okänt liv? Så vi är lite inne på samma teori ;)

och japps, hon kan mycket väl vara blåslagen och öm in absurdum (iofs brukar hon inte 'kinka', jag minns när hon slog sönder alla sina små söta fölben och skrapade upp hela låret när hon var 6 månader, svullnade så hon såg inte slug ut, och var ju stel pga svullnaden, men lika glad för det, förvånande nog. Men bara för att hon inte brukar kinka betyder det ju inte att hon inte kan det, och som sagt hon kan nog vara rejält blåslagen över hela kroppen.

Jag håller koll på henne, och hon står helst och stirrar in i väggen och dåsar, och det kan lika gärna vara för hon är aptrött, knappast så att hon springer sig skummig av svett och sen är pigg som en lärka liksom. Men hon avlastar och hon avlastar rejält. Hon vilar nu frekvent VB (vilket jag inte förstår alls?), ställer bak HF och tar så mycket vikt hon kan på det, ställer bak och in VF så att hon vinklar ut armbågen (höll på att skrämma livet ur mig, ser ut som armbågen är typ ur led när hon gör så), och 'knäar' på det benet, dvs tar inte vikt på det. Hon KAN bära vikt på det dock, och jag kan lyfta motstående ben osv. Men får hon välja så vinklar hon ut armbågen och tar inte speciellt med vikt på det, hoven är i marken, men hon belastar det inte utan petar man henne i knävecket så kan man med en vindpust böja hennes ben framåt t ex.

Jag har klämt och känt och dragit och böjt och bänt och lever än, så hysteriskt ont kan jag inte hitta att det gör någonstans. Däremot hugger hon som en kobra om jag är och klämmer på insidan av armbågen på VF - men om det har med det här/smärta att göra eller ej vetefan. Jag tänkte först att hon sträckt musklerna på insidan av armbågen, tvärgående bröstmuskulatur etc, men den känns mjuk och jag kan köra in fingrarna rakt in i alla muskler jag hittar utan reaktion. Så, jag vet inte jag. Än mer förvirrande är det att hon konstant vilar VB, det borde hon inte göra om problemet är VF? Samtidigt är det VF som synbart iaf fått mest 'stryk' och där lägge hon inte vikt och det är där hon har hälta och rörelsestörning. Bah..

Gått lite till med henne, och direkt ur boxen släpar hon tån på VF i princip i marken, lyfter knappt, och det ser ut att ta emot högt upp för att föra fram benet. Efter att ha gått 20 - 25 steg ser det dock bättre (om än inte bra ut) och hon dippar tån lite, eller tappar tån lite, men drar den inte. Inte speciellt villig att gå dock, och än mer ovillig att trava. Går att få att trava med hot om mord, och det ser inte speciellt mycket värre ut i trav.

Så, förhoppningsvis har hon ivf inte brutit något eller liknande, men förutom det kan hon ha vad för trassel som helst, från något på insidan, via muskelsträckning och till riktigt ömmande 'blåmärken'. Inte vet jag iaf..

Försökte faktiskt få tag i vet härute, min hemmavet har slagit av mobilen och har egentligen INTE jour. Skulle det krisa sig alldeles åt helvete så kan man ju ringa hans hemnummer och hoppas man inte blir halshuggen, men det här känns inte som sådan kris. DV är ingen ide att ringa, jag ringde svararen och kollade vem som hade jouren men tyvärr är det ordinarie DV här som har jouren, och han är hästrädd och säger i princip 'hippotrim och avvakta en vecka' oavsett vad man ringer om. Han är hästrädd och (ö)känd för det. Hade hoppats angränsade distrikt skulle ha jouren, eller att de underbara sommarvikarierna skulle ha kommi men sån tur hade jag ju inte. Och Ultuna (närmaste klinik med jour) låter en inte ens prata med en veterinär utan remiss, man kommer inte längre än till telefonsvararen. Och Strömsholm tycker som jag trodde, någon borde verkligen titta på det där ikväll, men de vill inte hon ska åka transport fyra timmar inatt innan någon kikat på henne..
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Jag lider med dig!!! Har läst flera av dina trådar, jag kan inte förstå att du ska behöva ha sån otur....

Hoppas att hon kryar på sig, och att det inte är något allvarligt..:)

Häls Embla
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Alexandra_W skrev:
Jag ÖNSKAR att jag gjorde det, men tyvärr inte, det är fullständigt sant =/

(Fast ska vi se ngt positivt så stod hon fint och snällt på löst grimskaft när jag duschade henne =))
Jag trodde jag drömde när jag såg inlägget!
Det är ju nästan inte möjligt på en skala....
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

mimus skrev:
Hur är det med damen idag då?

Imorse släpade hon inte tån längre, men hade svullnat på utsidan höge rknä. Fylld i hasleden VB med. Vilar fortfarande konstant VB. Avlastade inte höger fram lika extremt, men ändock avlastning. Gick i liten hage under dagen, har där såvitt jag kan bedömma av spåren, var högarna är osv stått och dåsat eller legat och vilat i lösdriften större delen av dagen.

Ringde och lämnade mess på hemmavets svarare imorse, och ringde kliniken. Min vet skulle inte börja förrän 15, för hon jobbade kväll. Passade mig ganska fint ändå iom att jag var tvungen att jjobba först iaf. Så sa åt dem att be henne ringa mig direkt hon kom in, och förklarade vad det gällde (och avböjde att få komma in akut utan att ens pratat med en enda veterinär).

Så jobbad,e hastade hem och kollade hästen som svullnat i knäet (leden) VF men inte alls var lika varm (logik?), fyllt i hasleden VB lite mer men inget extremt. Avlastar VB konstant, men tar mer och mer belastning på VF. Men står i vila med frambenen under sig, och vilar på VB. Kan dock utan minsta problem belasta, men vill helt inte i vila (och vila = såfort hon står still mer än 10 sek *s*) Hittar INGENTING i VB utom hasledsfyllnaden.

Ringer vid 16.30 och pushar på veterinären igen, som är mitt i en hältutredning och inte kan ta telefonen men som de ska säga åt att ringa så fort hon kan. Hon har inte ringt, inte heller hemmavet. Så ännu en dag utan att ha ens fått PRATA med en veterinär (minus den på Sholm då). Hade jag vetat innan att ingen av 'mina' vet skulle höra av sig kunde jag ju ringt fler, men jag kunde ju aldrig föreställa mig det här scenariot *sucka*

Nu vid 21.30 så kollade jag damen igen, och läget var oförändrat. Så, efter visst funderande slängde jag ut dem på betet för att se vad rörelse gör i lite större omfattning och ffa 'mera fart', om det blir bättre eller sämre. Hon sprang som en bockande idiot precis när jag släppte, och det lilla hon betedde sig som 'folk' så såg hon inte halt ut, fast kähögt gräs är inte det bästa att bedömma i, men inte tokhalt iaf.

Så, får väl se imorgon bitti vid femtiden hur det är, och så får jag väl ta ännu en morgon på jobbet jagandes veterinärer (om hon inte skulle vara jättebra imorgon bitti då såklart). Men sucka.. nu ska det visst bara trassla.
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Låter ju ändå som det stabiliserat sig, men det finns ju någon anlednig till att hon avlastar VB.

Ett bra tecken var nog ändå att du släppte ut henne på betet, det hade du inte gjort om du vart "redigt" orolig. Rörelse ÄR ju bra om hon inte tokspringer.

Hoppas du får tag på vet i morgon, det är INTE kul att vara oviss.
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Har ni gjort en undersokning av hennes balanssinne? Hon ar lite val olycksdrabbad for att vara helt frisk i balansen och hjarnan tycker jag.

Hon har ju varit olycksdrabbad och skadad den storsta delen av hennes liv!!
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

ramonarunds skrev:
Har ni gjort en undersokning av hennes balanssinne? Hon ar lite val olycksdrabbad for att vara helt frisk i balansen och hjarnan tycker jag.

Hon har ju varit olycksdrabbad och skadad den storsta delen av hennes liv!!

Inget fel på hennes balans. Men det är en yster unghäst, med lika yster/ystra lekkompis/lekkompisar. Så det röjs enligt fullt ös, medvetslös i hagen rätt ofta. På det lägger du till en hage med mer eller mindre branta slänter i, diverste stockar/rötter/träd och en lagom dos (rätt stor) STEN. Och alla vet väl hur mycket roligare det är att röja över stock och sten, än på plan, fin vall? ;)

Hon har faktiskt inte haft några oförklarliga SKADOR den lilla damen. *peppar* Vid 6 månaders ålder skenade hon i blind panik för täcket och slog sönder benen, inget spec allvarligt så, fick en stelkrampsspruta bara. Dock smällde hon i ett ligamentsfäste och kronbenet samtidigt, så det fck vi röntga någon månad senare, och sen var det hagvila. Helt utläkt och inga problem.

Gick omkull på blankis (oskodd häst och blankis) i hagen i dec, muskelskada.

Fick ett fuuult balltramp när hon fullbroddad (4 brodd/sko) trampade av sig en framsko i mitten på april.

Sen hamnade hon ivägen för en spark här i början på maj och fick den lednära sårskadan, och nu så har ju inackorderingen rykt på henne och hon har varit trängd och fått panik och de skador hon fått nu då.

Hon har alltså två smärre skador av att röja i hagen, en under panik, en när skon trampades av. De två senare har hon ingen skuld i, där har andra hästar (inhyrda diton, dvs inte hennes stallkompis) varit skulden.

Så SKADOR tycker jag hon hållit sig lugn med, du vet jag har en valack som varit det mest skadedrabbade man kunnat hitta (det tycks han dock vuxit ifrån), och hans ben under första FEM säsongerna med skor och brodd var inte vackra :crazy: Innan han lärde sig hålla ordning på benen även under bus.

Däremot överrepresenterar hon VILT när det gäller ledinflammationer och så. Men speciellt skadebenägen är hon inte, och när andra hästar är boven så skyller jag inte henne för det.

Och nej, jag kommer aldrigtycka att en platt, tråkig fyrkant eller mindre hagtid är lösningen ;)

Resume öve rhennes liv, som du ser är det inte mycket skador, men en förbaskad massa 'annat'.

3 veckor - lunginflammation, hävd på hemmaplan

4 månader - luftvägsinfektion, bihåleinflammation. Hävd, men hon blev dammkänslig pga att det kom två så tätt. Bärjade vid ca 3 mån ålder hänga i knäna pga för snabb tillväxt, de är kollade flera gånger och inga problem med det. Hänger idag minimalt i knäna BF

6 månader - skenar i panik för täcket (som hon hade pga de skumma skakningarna hon hade för de som minns dem). Slår sönder benen men ingen större fara med såren. Får en ligamentskada och en liten punktblödning på kronbenet VB dock. Inga problem med eller spår av det idag.

Sen var det lugnt.. och lugnt.. och lugnt.. och ÄNNU mer lugnt..

Drygt 1½ år vurpar på blankisen i hagen och får en muskelskada
Som 'bieffekt' av det, eller fristående, det vet vi inte, får hon dubbelsidig knäledsinflammation bak. Behandlad och utläkt.

2 år. När vi just blivit av med knäledsinflammationerna bak trampar hon häftigta v sig en sko i hagen och får två fula broddtramp i karleden och blir halt av det. Reagerar några veckor efter det litegrann från kotleden VF. Skos på igen.
Hamnar emellan ett bråk i hagen och får en spark inte riktad mot henne och får ett lednära sår på kotan.
Och så nu då, så på ÅB efter att såret läkt så har hon dubbelsidig, höggradig kotledsinflammation BF, samt carpit (lindrig) VF. Behandlas för det, prognosen är dålig pga röntgenförändringar.
Svarar otroligt nog på behandling och friskförklaras för att sättas igång i tisdags. I onsdags lackar inackorderingen ur på henne när hon är i ett läge där hon inte kan fly, inne i lösdriften. Kele får panik men lyckas ta sig ur, men blir sen av någon anledning jagad och går omkull/fastnar och orsakar skadorna tråden handlar om.

Men hon höll mig verkligen på alerten tills hon var 6 månader, sen var det lugnt i över ett år, och sen kom vurpan i december i år och sen har eländet avlöst varandra.

Men som sagt, hon siktar på den lite mer avancerade biten än 'simpla sårskador' tydligen.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

mimus skrev:
Låter ju ändå som det stabiliserat sig, men det finns ju någon anlednig till att hon avlastar VB.

Ett bra tecken var nog ändå att du släppte ut henne på betet, det hade du inte gjort om du vart "redigt" orolig. Rörelse ÄR ju bra om hon inte tokspringer.

Hoppas du får tag på vet i morgon, det är INTE kul att vara oviss.


Är inte akut orolig, nej, det var jag bara första kvällen/natten då hon inte ville ta vikt på HF och knäet var så HIMLA varmt.

Däremot så vill jag ju inte heller tycka 'äsch, det är ingen fara vi avvaktar'. Rent sett till hästen så skulle jag utan problem kunna det iom att hon förbättrats såpass, men den där svullnaden i knäet VF kom ju och kvarstår, och därför jag gärna vill PRATA med en veterinär och höra vad h*n anser. Jag är ju inte veterinär och det kanske är ett oroande tecken och något man bör kolla upp hyfsat snart att hon svällt i knäet, och innan det avlastat sådär. Eller så är det 'avvakta du och se om hon fortsatt blir bättre'. Och det jag vill höra från en veterinär, hur DE tycker det låter och vad man bör göra. Så inte alls orolig akut, men sjukt oroad på lång sikt, förstörde detta friskförklaringen och vi har nya ledinflammationer på ingång med ett brev på posten nu?

Inget förvärrades av betesgången, trots inledande 'fullt ös medvetslös'-spring (dock bara kanske tre minuter). Hon är aningen mindre fylld i hasleden VB, men knäet VF är konstant. Inte hunnit kolla hur hon avlastar/inte avlastar då jag försov mig imorse och inte hunnit stå och titta på henne tills hon ställer sig och vilar..
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Med risk för att göra dig väldigt ledsen :crazy:

Jag skriver inte detta för att vara elak, det får du inte tro.

Men kanske finns det brister i din hästhållning som gör att du råkar ut för alla dessa skador och olyckor på hästarna?

Så mycket skador som du verkar få på dina hästar är i mina ögon inte riktigt normalt.

Väldigt ofta är det vissa hästägare som har "otur", men jag tror inte på otur.

Visst någon enstaka gång, men inte gång efter annan. "Oturen" kan bero på brister i hästhållning, såsom att man inte haft tillräcklig framförhållning, felaktig ridning mm.

Vet du med dig att detta inte är så i ditt fall är allt frid och fröjd ;)

Jag skrev detta i tråden för jag ville inte PM a. Det här är på inget sätt menat som ett personligt påhopp, därför vill jag att alla ska kunna läsa vad jag skriver och antagligen :smirk: hacka mig i småsmulor för att jag vågat skriva så här.

Jag hoppas du kan ta det för vad det är.En reflektion från min sida och ev en hjälp på vägen. :bow:

I övrigt lycka till!
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Det kan ju också vara så att Alexandra är väldigt öppen och verbal om "allt" som händer hennes hästar. Själv skriver jag nästan bara om det verkligen hänt något stort eller konstigt i sjukväg, som jag vill ha mer info om. Det kan säkert tolkas som att jag har skadefria hästar, eftersom det inte händer så ofta.
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

Visst kan det vara så.

Men måste nog påstå att veterinärräkningarna antyder lite "större" skador.

Givetvis är hon rädd om sina hästar och älskar dem överallt annat, men det KAN finnas brister ändå.

Fy, vad jag tycker det här är svårt att skriva. Vill inte att det tas på fel sätt....


Älgens klokord:
Det är lätt att vara efterklok, men en bra hästmänniska tänker efter FÖRE.

(har inget med trådskaparen att göra, bara ett ord på vägen till alla som syslar med hästar)
 
Sv: Skrapade knän, svullnad och hälta - råd önskas

En annan vinkel: Kanske det inte är hästhållningen, utan snarare valet av hästras som är felet? ;)
Har själv islandshäst, och han blir trasig, trampad och biten då och då, men inte en enda gång blir det varmt, svullet, hältor och grejer... *peppar, peppar* Medan bekantas hästar blir blockhalt för minsta skrap på benet... ;)

Men allvarligt... Alex, kanske bättre att ha de där vilda ungdomarna i en hage med liite mindre sten och sånt, iaf tills de blir liiite äldre och lugnare? Och så skulle jag då aldrig tolerera att någon häst beter sig sådär illa som inackorderingen gör... Inte kan den gå i samma hage som småungarna om det ska bli sånt där?

//Islandshästen - Gudarnas häst *kärlek*
 

Liknande trådar

Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
12 541
Senast: Tarantino
·
Hästvård Ni som inte hängt med, kort resume: Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp