Bukefalos 28 år!

blockhalt..

Tillräckligt för att ta ut vet så fort det bara går. Riktigt illa kan det vara benbrott och har du tur kan det bara vara otroligt kinkig häst. Men som sagt. Tillräckligt allvarligt för att ta ut vet.

//Alice
 
är inte min häst, men har sagt åt ägaren att han är halt..
vad kan hända? bara vila eller kan man behöva avliva om det är illa?
 
Ja, är det riktigt illa kanske avlivning kan bli aktuellt. Men det är ju i allra värst fall. Man ska inte måla fan på väggen i onödan. Det är ju omöjligt att sitta och bedömma något sådant över internet. Detta är ett fall för vet.

//Alice
 
Kan vara llt från en hovböld till ett benbrott. Och allt däremellan. Det går inte att sia om förrän veterinär tittat på hästen och det ska ske AKUT, snarast och på stört!
 
Blockhälta är ingen diagnos (dvs ingen "speciell sjukdom") utan bara ett uttryck för att hästen är så halt att den i princip inte vill/kan stödja alls på benet.

En bliockhälta kan, precis som Alexandra skriver, komma av en massa mer eller mindre allvarliga orsaker. Det kan röra sig om allt från en hovböld (som i de flesta fall blir bra eller mycket bättre så fort hovis eller veterinären öppnat den) till en rejäl vrickning eller en spricka i benet / benbrott. Graden av hälta behöver m a o inte vara avgörande för prognosen.

Jag hade definitivt tagit ut vet på en gång (om det inte gällt min gamla ponny, då hade jag ringt min mkt duktige hovslagare i stället till att börja med, eftersom Bolla mer eller mindre prenumerarar på rejäla hovbölder, och brukar få en om året).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
984
Senast: MiniLi
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinär kallades ut till en häst som var blockhalt och ovillig att stödja på sitt skadade ben. Trots det undersökte inte veterinären...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Veterinären som undersökte den blockhalta hästen borde ha utrett om det handlade om en fraktur. Nu får hen en erinran av Ansvarsnämnden...
Svar
0
· Visningar
218
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen förbjuder en man i Ångermanland att ta hand om hov- och klövbärande djur. Detta efter att de under kontroller hittat flera...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp