Blod vid brunst??!!

modzan

Trådstartare
När jag tog in hästen idag så såg jag att hon var blodig på bakhaserna. Vid närmare titt såg jag att hon brunstade och att blodet kom därifrån! Brunst"slemmet" innehöll blod! Är det farligt och vad beror det på?? :confused: Sår fanns det inga.
Tacksam för svar!
Malin
 
Mitt gamla sto fick en rejäl blödning vid brunst när hon var 24, veterinären skickade in oss akut till djursjukhuset. Fabina hade massor med cystor i både livmoder och på äggstockar - som blödde när de sprack. Första gången blödde det rejält, de resterande gångerna (vid varje brunst, dvs 3 år till ;) ) var hon mest irriterad samt hade enbart små blödningar (betedde sig som...tja, kolikkänningar ungefär).

Hur gammal är hästen? Mår i övrigt?
 
En vanlig orsak till färgade flytningar vid brunst är livmoderinflammation. Man ser det bara vid brunst eftersom det är enda gången livmodern är öppen o det kan komma ut. Vissa ston kan ha litervis med vätska i livmodern och det är en riktig bakteriehärd. Man tar prover under brunst och gör bakterieodling, sen behandlar man med sulfa o sköljer ur livmodern. Mitt sto fick en hästkur Hippotrim o tog sig sen på första brunsten!

Det är alltså inte säkert att det är blod, det är det jag menar. Jag trodde också det var blod + att det luktade sött o konstigt. Men det är flytningarna som har den färgen vid livmoderinflammation. Kolla upp snarast med vet o ta bakterieprov!
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 124
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 202
Hästvård Min häst har haft lite problem med klåda och små sår i svansen ett tag så jag tvättar och smörjer dagligen, idag efter ridning såg jag...
Svar
8
· Visningar
1 961
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 004
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp