Gjort en dålig bilaffär

Jag hade en gång en Skoda Felicia kombi med dragkrok.
Den drog under halvlitern diesel per mil.
Skatten var 1100:-/år.
Bästa bilen faktiskt.

Den gick sönder i instrumentpanelen och min sambo skulle laga den.
Instrumentpanelen ligger sedan många år i matsalen och jag har skrivit över bilden på sambon.
Han skall ha diesel-motorn till ett elverk sedan har han fått för sig.
Just nu används bilen till förvaring av kraftfoder till hästarna.
Man behöver ingen instrumentpanel för det.
 
Då är det specifikt för just den bilmodellen. Och gäller inte alla. Min dieselbil har så pass låg skatt att jag tjänar in kostnaden så gott som direkt. 250 kr skillnad är så pass lite liksom.

Den stora skillnaden ligger ju i inköpspriset. Vad kostar dieseln att köpa, kontra bensinaren? Hur mycket behöver du köra innan du har tjänat in den prisskillnaden? Än så länge är det bensinbilar som ger lägst TCO för den som inte kör väldigt mycket.
 
Den stora skillnaden ligger ju i inköpspriset. Vad kostar dieseln att köpa, kontra bensinaren? Hur mycket behöver du köra innan du har tjänat in den prisskillnaden? Än så länge är det bensinbilar som ger lägst TCO för den som inte kör väldigt mycket.
Är det märkbar skillnad i pris på beg. dieselbilar resp bensinare?

Inget jag noterat hittills :confused:
Men så är det några år sen jag köpte bil också...
 
Och här kommer ingen bil från Bilia in oavsett märke!

Den senaste var sambons förra firmabil. Nör den var inne på service så påstod de att en svindyr framvagnsjustering behövde göras för att bilen hade troligtvis kört på en trotoarkant. När sambon sa att han aldrig kört på någon så sa de "det är nog frugan då som gjort det"
Men jag hade då inte kört bilen ännu.
Sen behövde bilen saneras pga möss!!! Vi har aldrig sett möss i någon bil.

Nu hade fler på sambons jobb bilar därifrån och bara veckor efter råkade en kollega ut för exakt samma fel. Inklusive mus-sanering.

Själv köpte jag min Renault på en annan Bilia. En rätt ny bil i övre prisklassen. Bilen visade sig vara obesiktigad och avställd när jag kom hem :mad: Dessutom hade jag fått med fel vinterdäck!
Och de var inte speciellt samarbetsvilliga till att lösa eländet.

Jag är glad att du inte jobbar kvar i den koncernen för det är du för trevlig för!
Nä jag bytte till V.A.G i Kizta :D
 
Jag hade en gång en Skoda Felicia kombi med dragkrok.
Den drog under halvlitern diesel per mil.
Skatten var 1100:-/år.
Bästa bilen faktiskt.

Den gick sönder i instrumentpanelen och min sambo skulle laga den.
Instrumentpanelen ligger sedan många år i matsalen och jag har skrivit över bilden på sambon.
Han skall ha diesel-motorn till ett elverk sedan har han fått för sig.
Just nu används bilen till förvaring av kraftfoder till hästarna.
Man behöver ingen instrumentpanel för det.
Jag älzkade min zkoda, dock en Octavia enda dumma var det nedzänkta bagaget
 
Jag har suttit och kollat på blocket efter bilar nu, men hittar inget. Har hela sverige som sökområde, men kan bara tänka mig att åka till typ Örebro för att köpa. Även det är för långt egentligen när man som jag har panikångest och svårt att åka kommunalt. Också därför jag drar mig för att köpa bil. Jag har ingen som kan skjutsa mig för att hämta bilen. När jag köpte cittran så tog jag först buss och sedan tåg, med ett byte, för att hämta bilen. Det är inget jag klarar idag.

Alla bilar jag hittar har gått för långt, är för dyra eller för gamla.
Det finns bilhandlare som levererar hem bilen.
 
Den stora skillnaden ligger ju i inköpspriset. Vad kostar dieseln att köpa, kontra bensinaren? Hur mycket behöver du köra innan du har tjänat in den prisskillnaden? Än så länge är det bensinbilar som ger lägst TCO för den som inte kör väldigt mycket.
Enligt blocket så verkar dieselbilarna vara billigare i inköp än bensinbilarna när jag tittar på V60 i ungefär samma ålder och miltal som min bil. 13-15 och 9500-12000 mil. Men det kan också bero på att dieselbilarna är många gånger fler än bensinbilarna.

Så jag förstår inte riktigt hur du tänker här? Ser det annorlunda ut med andra bilmodeller kanske?
 
Det finns bilhandlare som levererar hem bilen.
Jo. För en extra kostnad. Eller så får man den inte ända hem.

C 30 är en käck och snål Volvomodell som finns med drag. Kompisar drog sin husvagn med sin :)
Kollade in den. Den verkar inte gå att få med rails. Och då blir det ett projekt att bara få hem några brädor från brädgården. Måste planeras med lån av släp. Vill slippa krångla med det utan bara svänga in spontant på brädgården och hiva upp brädorna på taket. (Fattar att en större mängd bräder inte kan köras på taket men sällan jag behöver så mycket. ) Det verkar heller inte finnas utrymme nog att stoppa in en vedklyv i den och då måste jag krångla med lån av släp igen. Lånar ju vedklyv ibland. Och får jag för mig att göra en road-trip så verkar det inte finnas utrymme att sova i bilen. Tveksamt för övrigt om det ens finns i peugeoten. Men i cittran sov jag bra. Slängde bara in en madrass, täcke och kudde.

Det är liksom en laståsna jag behöver.

Men visst, bättre än inget. Skulle dock behöva kompletteras med en egen släpvagn, för alla de där sakerna som inte får plats i bilen eller på taket.
 
Senast ändrad:
Jo. För en extra kostnad. Eller så får man den inte ända hem.


Kollade in den. Den verkar inte gå att få med rails. Och då blir det ett projekt att bara få hem några brädor från brädgården. Måste planeras med lån av släp. Vill slippa krångla med det utan bara svänga in spontant på brädgården och hiva upp brädorna på taket. Det verkar heller inte finnas utrymme nog att stoppa in en vedklyv i den och då måste jag krångla med lån av släp igen. Lånar ju vedklyv ibland. Och får jag för mig att göra en road-trip så verkar det inte finnas utrymme att sova i bilen.

Det är liksom en laståsna jag behöver.

Men visst, bättre än inget.
Kan du inte köpa ett takräcke? Måste krylla av begagnade takräcken som passar.
 
Kan du inte köpa ett takräcke? Måste krylla av begagnade takräcken som passar.
Jag äger redan ett takräcke. För rails.

Jag har ett annat takräcke också som jag hade till Toyotan. Jävla skiträcke rent ut sagt. Gick inte att få på så det satt bergsäkert. Släppte en gång när jag körde virke. Livsfarligt.

Litar helt enkelt inte på något takräcke som inte är för rails. Där sitter det bergsäkert och inget kan släppa.
 
Jag äger redan ett takräcke. För rails.

Jag har ett annat takräcke också som jag hade till Toyotan. Jävla skiträcke rent ut sagt. Gick inte att få på så det satt bergsäkert. Släppte en gång när jag körde virke. Livsfarligt.

Litar helt enkelt inte på något takräcke som inte är för rails. Där sitter det bergsäkert och inget kan släppa.
Oj. Har aldrig haft problem med räcken för utan rails. Men har inte köpt några konstiga märken heller utan orginalräcken som ska vara till bilen.

Tänkte att det var lite onödigt att slopa div bra bilmärken pga ett takräcke som går att köpa för några hundralappar.
 
Är det märkbar skillnad i pris på beg. dieselbilar resp bensinare?

Inget jag noterat hittills :confused:
Men så är det några år sen jag köpte bil också...

Enligt blocket så verkar dieselbilarna vara billigare i inköp än bensinbilarna när jag tittar på V60 i ungefär samma ålder och miltal som min bil. 13-15 och 9500-12000 mil. Men det kan också bero på att dieselbilarna är många gånger fler än bensinbilarna.

Så jag förstår inte riktigt hur du tänker här? Ser det annorlunda ut med andra bilmodeller kanske?

Jag utgår från snittpriser över marknaden generellt. Det senaste året har det jämnat ut sig, eftersom priset på diesel gör att det inte är speciellt intressant att köpa en. Sen kan det givetvis finnas lokala skillnader pga utbud och efterfrågan på just den platsen/modellen.

När jag bytte från stor, ny och dyr bil till liten och billig (för ett år sedan) så var det ungefär lika, men dieselbilarna hade i snitt gått betydligt längre vid samma ålder och om man ska ha en bil i den prisklass @Wille behöver så är den ofta så gammal att man inte får köra den i stan. (Det är förstås inte alla som någonsin kör i miljözon, men för mig hade det varit helt ett helt idiotiskt köp.)

Tittar man på tabeller där TCO för någon som inte kör massor och inte har specifika krav storlek/dragvikt är beräknat på snittpriser på marknaden så är det Renault Clio, Peugeot 207/208 och de mindre modellerna av Kia och Skoda som toppar. Samtliga med bensinmotorer.
 
Oj. Har aldrig haft problem med räcken för utan rails. Men har inte köpt några konstiga märken heller utan orginalräcken som ska vara till bilen.

Tänkte att det var lite onödigt att slopa div bra bilmärken pga ett takräcke som går att köpa för några hundralappar.
Jag har ingen aning om hur jag ska göra för att hitta rätt sorts takräcke till en bil. Särskilt inte begagnat som det sällan står något på. Finns ju miljarder olika sätt att fästa räcken. Och hur ska jag veta om det går att fästa takräcken på ett säkert sätt på bilen jag köper? På Toyotan gick det ju inte.

De takräcken jag har för rails är Thule och kostade cirka 1000 kronor nya. Med dem känner jag mig trygg att inget släpper från bilen.

(Som anekdot kan jag nämna att jag köpte en bänkskiva från Ikea tidigare i år. Baxade upp den på taket och spände fast. På hemvägen fick jag se kartong flyga iväg i backspegeln. Stannade och kollade. Kartongen från främre delen av bänkskivan hade släppt och försvunnit. Men räcket och bänkskivan satt som berget. )
 
Jag utgår från snittpriser över marknaden generellt. Det senaste året har det jämnat ut sig, eftersom priset på diesel gör att det inte är speciellt intressant att köpa en. Sen kan det givetvis finnas lokala skillnader pga utbud och efterfrågan på just den platsen/modellen.

När jag bytte från stor, ny och dyr bil till liten och billig (för ett år sedan) så var det ungefär lika, men dieselbilarna hade i snitt gått betydligt längre vid samma ålder och om man ska ha en bil i den prisklass @Wille behöver så är den ofta så gammal att man inte får köra den i stan. (Det är förstås inte alla som någonsin kör i miljözon, men för mig hade det varit helt ett helt idiotiskt köp.)

Tittar man på tabeller där TCO för någon som inte kör massor och inte har specifika krav storlek/dragvikt är beräknat på snittpriser på marknaden så är det Renault Clio, Peugeot 207/208 och de mindre modellerna av Kia och Skoda som toppar. Samtliga med bensinmotorer.
Min förra bil var just en Renault Clio kombi, bensinare (2016) och den var otroligt ekonomisk. Dödligt tråkig men både praktisk och billig.
Jag förstår varför de är så popis.
Jag köpte den efter rekommendation på ekonomisk bil efter att ha pratat med bilsäljare och mekaniker som jag känner.
Hade jag inte valt att byta till eldrift så hade jag haft kvar den.
 
Jag har ingen aning om hur jag ska göra för att hitta rätt sorts takräcke till en bil. Särskilt inte begagnat som det sällan står något på. Finns ju miljarder olika sätt att fästa räcken. Och hur ska jag veta om det går att fästa takräcken på ett säkert sätt på bilen jag köper? På Toyotan gick det ju inte.

De takräcken jag har för rails är Thule och kostade cirka 1000 kronor nya. Med dem känner jag mig trygg att inget släpper från bilen.
Du kan googla bilmärke, modell och år eller fråga på tex mekonomen el liknande ställe. Nör du fått fram modell så kollar du på tex marketplace eller nån säljsajt :)

Korrekt takräcke ska vara säkert. Om det inte monteras fel.
 
Du kan googla bilmärke, modell och år eller fråga på tex mekonomen el liknande ställe. Nör du fått fram modell så kollar du på tex marketplace eller nån säljsajt :)

Korrekt takräcke ska vara säkert. Om det inte monteras fel.
Som att leta efter en nål i en höstack. Och hur sannolikt är det att takräcket som passar finns just i närheten av mig? Inte särskilt sannolikt faktiskt, då jag bor väldigt långt från större städer.
 
Jag utgår från snittpriser över marknaden generellt. Det senaste året har det jämnat ut sig, eftersom priset på diesel gör att det inte är speciellt intressant att köpa en. Sen kan det givetvis finnas lokala skillnader pga utbud och efterfrågan på just den platsen/modellen.

När jag bytte från stor, ny och dyr bil till liten och billig (för ett år sedan) så var det ungefär lika, men dieselbilarna hade i snitt gått betydligt längre vid samma ålder och om man ska ha en bil i den prisklass @Wille behöver så är den ofta så gammal att man inte får köra den i stan. (Det är förstås inte alla som någonsin kör i miljözon, men för mig hade det varit helt ett helt idiotiskt köp.)

Tittar man på tabeller där TCO för någon som inte kör massor och inte har specifika krav storlek/dragvikt är beräknat på snittpriser på marknaden så är det Renault Clio, Peugeot 207/208 och de mindre modellerna av Kia och Skoda som toppar. Samtliga med bensinmotorer.
Känns som rätt kortsiktigt sätt att se på det. Diesel är ju mycket energitätare än bensin, och bilen drar därför ofta mycket mindre. Därför behöver dieseln bli ännu dyrare innan den blir dyrare per mil, åtminstone för de bilarna jag är intresserad av. (halvstora, kombi, kunna dra hästsläp osv).
 
Som att leta efter en nål i en höstack. Och hur sannolikt är det att takräcket som passar finns just i närheten av mig? Inte särskilt sannolikt faktiskt, då jag bor väldigt långt från större städer.
Så enormt många modeller på räcken är det inte utan de är ganska universala och passar ofta på ett flertal bilar.
Det kan tom finns hos bilhandlare, bilsäljaren eller verkstad om man frågar. Många köper ju räcken till sina bilar som sen blir liggande.

Det blir nog nästan omöjligt att hitta en bil i den prisklassen som prickar av alla önskemål. Om du måste pruta på något så är ju ett takräcke det enklaste och billigaste att åtgärda.
 
Så enormt många modeller på räcken är det inte utan de är ganska universala och passar ofta på ett flertal bilar.
Det kan tom finns hos bilhandlare, bilsäljaren eller verkstad om man frågar. Många köper ju räcken till sina bilar som sen blir liggande.

Det blir nog nästan omöjligt att hitta en bil i den prisklassen som prickar av alla önskemål. Om du måste pruta på något så är ju ett takräcke det enklaste och billigaste att åtgärda.
Jag ser bara krångel med detta. Hur ska jag veta att takräcket sitter så säkert som jag vill? Den måste liksom kunna ta i alla fall 5 brädor och inte bara en pulka i plast liksom. Och jag har verkligen inte energi att krångla med det här.

Och jag vill ha plats att sova i bilen.

Och hur ska jag få hem vedklyv och annat utan att behöva krångla med lån av släp precis exakt varje gång? Pallar inte att vara så beroende av andra hela tiden. Är det ändå mer än jag vill.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 779
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp