Gjort en dålig bilaffär

Jag håller just nu på att lägga in en annons på Blocket med min citroen. Fan, det känns jävla sorgligt att sälja bilen. Gillade den väldigt mycket. Och jag har fortfarande inte bestämt mig för ett pris, men kommer att inkludera skatten i priset.

Tänk att man kan fästa sig så vid ett dött föremål.
 
Jag gjorde ett spontanbesök hos den lokala bilfirman för att se vad de hade inne. De hade en V70. Rätt fin faktiskt trots att de inte hunnit reconda den. Kollade upp den när jag kom hem. Skatten var inte att leka med. 2780 kronor kostade den. Och något för törstig. 0,73 på landsväg. Kostade lite knappt 30000.

Blir nog inte den.
 
Jag sitter och slipar på ett brev till säljaren av peugeoten. Vet inte om detta är bra:

Hej!

Med tanke på att jag fått en månads trygghetsgaranti har jag förväntat mig att bilen jag köpt av er ska fungera i åtminstone en månad. Det har den inte gjort.

Köpte peugeoten med registreringsnummer xxxxxx den 15 september. Den tappade ett däck på hemvägen. Det åtgärdade ni förvisso men varningstriangeln som jag satte ut då, plockade ni aldrig upp och la in i bilen igen. Den saknas alltså.

Det tog er en hel vecka att åtgärda problemet med det tappade däcket. Ni levererade heller inte bilen under kommande helg som ni lovade. På måndagen fick jag den levererad till Lindesberg. Dagen efter när jag skulle hämta den så startade den inte. Trots ett flertal kontaktförsök med er så har ni inte åtgärdat felet. Jag fick själv låta laga bilen och betala ur egen ficka eftersom jag är i stort behov av bilen. Detta gick på 1728 kronor.

Fram till 9 oktober har jag alltså inte kunnat använda bilen en enda dag.

Med tanke på trygghetsgarantin och att bilen varit sämre än förväntat (konsumentköplagen) så kräver jag följande:

1. En varningstriangel (Skickas till min adress xxxx)
2. Ersättning för verkstadsbesök. 1728 kronor
3. Ersättning för bussresor och hämtning av min granne när bilen inte fungerade. Totalt 340 kronor.

Pengarna kan sättas in på mitt konto i xxx med clearingnummer xxx och kontonummer xxxx.

Jag tvekar inte heller på att dra detta vidare till ARN om ni inte följer er egen trygghetsgaranti.

Hälsningar,
Jag

--

Åsikter om detta?
 
Jag sitter och slipar på ett brev till säljaren av peugeoten. Vet inte om detta är bra:

Hej!

Med tanke på att jag fått en månads trygghetsgaranti har jag förväntat mig att bilen jag köpt av er ska fungera i åtminstone en månad. Det har den inte gjort.

Köpte peugeoten med registreringsnummer xxxxxx den 15 september. Den tappade ett däck på hemvägen. Det åtgärdade ni förvisso men varningstriangeln som jag satte ut då, plockade ni aldrig upp och la in i bilen igen. Den saknas alltså.

Det tog er en hel vecka att åtgärda problemet med det tappade däcket. Ni levererade heller inte bilen under kommande helg som ni lovade. På måndagen fick jag den levererad till Lindesberg. Dagen efter när jag skulle hämta den så startade den inte. Trots ett flertal kontaktförsök med er så har ni inte åtgärdat felet. Jag fick själv låta laga bilen och betala ur egen ficka eftersom jag är i stort behov av bilen. Detta gick på 1728 kronor.

Fram till 9 oktober har jag alltså inte kunnat använda bilen en enda dag.

Med tanke på trygghetsgarantin och att bilen varit sämre än förväntat (konsumentköplagen) så kräver jag följande:

1. En varningstriangel (Skickas till min adress xxxx)
2. Ersättning för verkstadsbesök. 1728 kronor
3. Ersättning för bussresor och hämtning av min granne när bilen inte fungerade. Totalt 340 kronor.

Pengarna kan sättas in på mitt konto i xxx med clearingnummer xxx och kontonummer xxxx.

Jag tvekar inte heller på att dra detta vidare till ARN om ni inte följer er egen trygghetsgaranti.

Hälsningar,
Jag

--

Åsikter om detta?
Jag hade absolut plockat bort det du skriver om varningstriangeln. En sådan kostar 55 kr hos Biltema så det känns bara fånigt att ta med.
 
Jag äger redan ett takräcke. För rails.

Jag har ett annat takräcke också som jag hade till Toyotan. Jävla skiträcke rent ut sagt. Gick inte att få på så det satt bergsäkert. Släppte en gång när jag körde virke. Livsfarligt.

Litar helt enkelt inte på något takräcke som inte är för rails. Där sitter det bergsäkert och inget kan släppa.
Min Skoda har ett permanent monterat takräcke.
Det sitter som berget.
Den är lastbilsregistrerad så den saknar baksäte men går att lasta med massor och att sova i.
 
Känns som rätt kortsiktigt sätt att se på det. Diesel är ju mycket energitätare än bensin, och bilen drar därför ofta mycket mindre. Därför behöver dieseln bli ännu dyrare innan den blir dyrare per mil, åtminstone för de bilarna jag är intresserad av. (halvstora, kombi, kunna dra hästsläp osv).
De som jag har tittat på har en skatt som är helt horribel.
För oss som har många bilar som står i beredskap blir det galet dyrt per mil.
 
Håller också med om att ta bort triangeln. Men OM du ändå har kvar den så ska kravet vara att den lika som det andra ersätts med pengar, inte att de ska ordna en fysisk triangel.

Förutom intrycket det ger på helheten så undrar jag också om man säkert kan säga att det låg i deras ansvar att se till att den blev inplockad.
 
Håller också med om att ta bort triangeln. Men OM du ändå har kvar den så ska kravet vara att den lika som det andra ersätts med pengar, inte att de ska ordna en fysisk triangel.

Förutom intrycket det ger på helheten så undrar jag också om man säkert kan säga att det låg i deras ansvar att se till att den blev inplockad.
Jag ser rätt ofta bortglömda varningstrianglar längs vägen. Tror att det är vanligt att de ses som lite av en "engångsartikel", och när bilar bogseras bort glöms de nog ofta kvar.
 
Ang brevet, vad innebär garanti? Vad säger den? Eftersom du hänvisar till den så säkerställ att garantin inkluderar felen/problemen.
Jag hade sen satt datum på alla dagar du hänvisar till så blir det lättare att följa sen.
Sen meningen men kontaktförsök hade jag ändrat och kanske skrivit ” Trots ett flertal kontaktförsök med er så har ni svarat och då inte heller åtgärdat felet”.

Om det är så du menar. För mig blir annars meningen konstig att du gjort kontaktförsök men inte fått felet årgärdat, för mig är det två skilda saker.
 
Jag ser rätt ofta bortglömda varningstrianglar längs vägen. Tror att det är vanligt att de ses som lite av en "engångsartikel", och när bilar bogseras bort glöms de nog ofta kvar.
Vilket i sig är idiotiskt eftersom det blir rätt dumt om det står trianglar där ingen fara finns, förutom plastskräpet som sprids... Men jag tror också det är vanligt att de ses som en förbrukningsartikel, och att någon som inte äger bilen har annat att tänka på när de hämtar upp den.

Men framför allt tänkte jag på om man alls kan ställa krav baserat på fordonsgarantin. Speciellt om det fanns en till så att bilen (dvs. den sålda produkten med garantin) fortfarande är ok utrustad enligt lag i det avseendet.
Kan man verkligen hävda att säljaren haft ett vårdansvar för den utställda triangeln? (oaktat om den är förbrukningspryl eller inte)

Kanske beror på i vilken grad ersättning för blandade merkostnader ingår i garantin? Men då blir det mer som en "jag blev tvungen att lägga ut dessa pengar"-punkt, i stil med bussbiljetten. Inte en "ni sumpade min egendom"-punkt, för att de klantat sig med att inte plocka upp den.
 
Ang brevet, vad innebär garanti? Vad säger den? Eftersom du hänvisar till den så säkerställ att garantin inkluderar felen/problemen.
Jag hade sen satt datum på alla dagar du hänvisar till så blir det lättare att följa sen.
Sen meningen men kontaktförsök hade jag ändrat och kanske skrivit ” Trots ett flertal kontaktförsök med er så har ni svarat och då inte heller åtgärdat felet”.

Om det är så du menar. För mig blir annars meningen konstig att du gjort kontaktförsök men inte fått felet årgärdat, för mig är det två skilda saker.
Inte svarat såklart!
 
Min triangel gick sönder i somras när jag fick punka på e6an. Den ligger i bitar i bagageluckan. För några veckor sen skulle jag besikta bilen. Kl 03 på natten innan besiktningen (skulle besikta vid 07) vaknade jag av att hjärnan skrek ”du har ingen triangel!” Hur kan mam ens vakna o få den som första tanke?
Så fick avboka besiktningen där mitt i natten och sen åka till Biltema och köpa ny
 
Jag tror det är rätt vanligt att triangeln glöms bort vid bärgning, den står ju en bit bort och jag är inte ens säker på att det är bärgarens ansvar att plocka med den, för isf hade det ju varit bärgarens sak att ersätta den och inte bilfirmans.
 
Och som någon påpekade, en varningstriangel kostar sådär 50 spänn på Biltema.

Jag brukar tänka att när man ska klaga ska man noga peka ut vad som är det fel man anser ger rätt till någon form av kompensation, och lämna bruset därhän. Skulle det sedan bli ett case på nåt sätt kan man säker ha nytta av att nämna att fler saker inte var helt bra, men risken kan vara att säljaren annars uppfattar det mer som att man ångrat sig och/eller klagar i affekt än att man vill ha hjälp med något specifikt allvarligt som inte var bra.
 
Jag har köpt ny bil där de ”glömt” på fabriken att sätta i slangarna till spolarvätskesystemet - och då också bilhandlare ”glömt” den punkten i leveranskontrollen. Alternativt missat att all vätska rann ned under bilen.

Först blev jag lite le på att de glömt att fylla nån spolarvätska när man hämtar ut fabriksny bil, men när jag då skulle göra det själv trillade poletten ner att det var ett allvarligare fel än så.
 
Säger som fler, vad ingår i den trygghetsgarantin?
Det är ju en frivillig grej för en handlare att erbjuda på begagnade bilar, så det kan nog vara väldigt olika vad den innehåller, så jag hade lusläst garantin och sedan -om det går- hänvisat till att fel xx faller under den garanti de lämnat.

Det jag ser som lite trickigt är det faktum att bilen bevisligen kördes till platsen utan problem och att det finns hyfsad risk att fallerandet av givaren räknas till normalt slitage iom att det är en begagnad, lite äldre bil.
 

Liknande trådar

Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 415
Senast: Gunnar
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 780
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp